Katastrof - hjälp önskas

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Katastrof - hjälp önskas

Post by kjell » Mon Jun 25, 2007 1:13 pm

Hej
Jag har drabbats av det som inte kunde hända. Databasservern på mitt webhotell kraschade och när dom hade bytt ut den funkade inte backupen. Bland de drabbade sajterna är Svenska Mästerskapen i Triss-jolle samt europamästerskapen för 29er. Alla registreringar från de tävlande är borta!

Nu måste jag bygga upp detta igen, men jag vet inte hur jag ska börja, och hellre än att göra ont värre genom att ha för brått, ber jag om lite hjälp.

När jag går till administrator/index2.php får jag inte upp inloggningsformuläret, utan Joomlas meddelande om att sajten ligger nere. Jag kan alltså inte ens logga in.

Allt material på http-servern finns kvar, hela strukturen är alltså oskadd, men det är innehållet i databasen som är helt väck.

Hur gör jag?

Tacksam för all hjälp!

Kjell Arvidsson

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Katastrof - hjälp önskas

Post by LorenzoG » Mon Jun 25, 2007 1:25 pm

Trist och höra  :(

Jag utgår ifrån att du inte har någon databas data kvar överhuvudtaget utan bara själva komponenterna och joomla'n som är oskadda. Rätt?

Det första du måste göra är att få ordning på själva databasen. Mitt förslag är att du:

1. Sparar undan din sajt genom att döpa om katalogen som den ligger under t.ex. /joomla -> /joomla_gamla
2. Installera en ny Joomla! och alla komponenter, moduler, plugins och templates som du har använt i din usprungliga sajt
3.  När du har din nya sajt fungerande , döp om den nya sajtens katalog t.ex. /joomla -> /joomla_dummy
4. Döp tillbaka den urprungliga katalogen t.ex. /joomla_gamla -> /joomla

och någonstans även lägga till ytterligare en punkt 5. Ta ett allvarlig diskussion med ditt nuvarande webhotell/ev. byta webhotell

Lycka till!

kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by kjell » Mon Jun 25, 2007 1:50 pm

Tack för det, det var väl ungefär vad jag fruktade. Och du har rätt, jag har inga data kvar, jag litade på serverns backup, och tog inga egna på databaserna. (Meddelandet från supporten finns på http://arvidsson.info)

Men när jag tittar på din beskrivning av vad jag bör göra, så ser det ut som att jag helt enkelt måste börja om och göra allt från början. Då finns det väl ingen anledning att spara undan den gamla sajten, installera en ny med alla tillbehör, och sedan döpa om mapparna så att den gamla kommer tillbaka? Innehållet är ju ändå borta.

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Mon Jun 25, 2007 2:02 pm

Det beror lite grann på hur pass mycket du har anpassat din sajt från standardkonfigurationen. Det kan ibland gå lika snabbt och installera allt på nytt inkl. extensions och templates och därefter bara kopiera in den gamla templatekoden (logotypen, template ändringar etc).

Det finns några bra extensions som hjälper till att ta backup på databasen om man inte vill göra det själv via t.ex phpMyAdmin. Hjälper inte dig denna gång, men kan vara bra för framtiden.

kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by kjell » Mon Jun 25, 2007 2:51 pm

Tack, nu är jag med. Givetvis. ändringar i css-filerna och diverse inställningar i config-filer m m slipper man ju att göra om med din metod.

Ja, lite hjälpmedel för att göra back-up låter inte dumt. Man lär sig av erfarenheten. Men vissa lärdomar är mer dyrköpta än andra... Igår sade jag till min fru:

- Dom närmaste veckorna ska jag bara jobba om det regnar, så vi kan ha det lite gott tillsammans.

Så gick det med den saken.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Hej!

Nu gör jag så där som man inte ska göra  :-[ , skriva i gamla inlägg.

Men jag måste bara får göra lite "reklam" för en liten mambot som jag har lärt mig att använda efter en liknande historia. Jag lägger nu denna på alla siter. Det handlar om "JomBackup system plugin" som mailar en backupfil dit du vill varje dag om det har varit aktivitet på sidan. Jag skickar backuperna till en speciell e-postadress som jag bara accessar via webmail så slipper man ha dessa mail bland alla andra och riskera att radera dessa ibland "livsvikitga" filer.

/ Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by kjell » Mon Jul 09, 2007 11:09 am

Tack för tipset - problemet är ingalunda överspelat, av sex raserade hemsidor har jag hunnit/orkat återställa tre. Den viktiga frågan är naturligtvis: Tar denna plugin även backup på databasen? I så fall är det ju den som är guld.
Hilsen / kjell
PS Må så vara att det är guld att tiga, men goda råd är också guld värda!

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Jul 09, 2007 11:17 am

Sorry!

Lite lite info kanske.

Det denna mambot gör är endast att skicka hem en backup på databasen. Kopian på själva "sitenstrukturen" får man hålla koll på själv.

OK Jag ska byta text i foten, den har spelat ut sin roll nu på ett tag  ;)

/ Olle
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Mon Jul 09, 2007 11:22 am

bara en fråga. Men är inte dessa Hjälpmedel en särkehetsrisk om siten skulle bli hackad?

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Jul 09, 2007 11:33 am

Jasså du tycker så du?

Vad är inte en säkerhetsrisk om siten blir hackad.

:pop

/ Olle
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Mon Jul 09, 2007 1:14 pm

Zello wrote: Jasså du tycker så du?

Vad är inte en säkerhetsrisk om siten blir hackad.

:pop

/ Olle
var bara en reflektion. men här ska vi ju hålla tyst som du sa i din signatur förut ;) 

kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by kjell » Mon Jul 09, 2007 6:48 pm

Olle, hur testar man Jombackup? Det står i introduktionsrexten att man ska vara noga med att följa instruktionerna för testläget, annars kan man få en hel server på knä. Men hur ska man göra? Jag hittar ingen instruktion.

Och vad menas med "Delete backup"? Avser man att äldre backup-filer ska raderas när den nya läggs på plats?

Hilsen / kjell

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Jul 09, 2007 7:12 pm

Hej Kjell!

Det som händer när en backup skapas är att den först lagras i media-mappen i din joomlainstallation. Där lagras också en fil som heter så här "jombackup_checkfile_2007-03-11" (datumet ändras givetvis). Uppgiften för denna fil är att se till att det bara skapas en backup per dygn.

Nu till dina frågor:
Med "Delete backup" menas (precis som du är inne på) den gamla backupen tas bort när det skapas en ny. Dock så sparas filen "jombackup_checkfile_2007-03-11" så dessa kan man ju städa bort lite då och då. De är 0-bit filer så det är ingen fara.

Om du kör i testläge så skapas ingen "jombackup_checkfile_2007-03-11"-fil vilket medför att det skapas en ny backup så fort "något händer" på siten. Det är detta som kan få en server att gå ner. Jag har aldrig kört i testläge. Detta leder oss osökt in oss på nästa fråga :)

Hur testa?
Installera i "skarpt" läge och se till att det blir lite liv på siten. Glöm sedan det hela för ett tag (typ ett dygn eller så) och kolla sedan att det har kommit en backuppfil dit du angav att den skulle skickas. Det går inte att tvinga fram ett skapande av en backup.

Lycka till
/ Olle
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by kjell » Wed Jul 11, 2007 4:55 pm

Hej Olle

Takc för hjälp och tålmodiga förklaringar. Tyvärr fungerar ingt Jombackup som tänkt för mig. Det har gått nästan två dygn och jag har inte fått någon fil i mediamappen, inte heller med eposten.

För något halvår sedan testade jag en ny pryl, som var häftigt annonserad på Joomla.org, ett redskap för att kopiera och installera en Joomla-sajt med databas och allt. Men det fungerade inte heller. Kan problemet ligga hos webhotellet? (ixwebhosting.com)

Hilsen / kjell

kjell
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by kjell » Wed Jul 11, 2007 5:22 pm

Häpp!
Jag upptäckte att jag hade ställt Jombackup i läge "Special" istället för "Public". Ändrade till "Public" och lade dessutom till absolute path till media-mappen. Två minuter senare hade jag en backup i inkorgen och en checkfile i media-mappen. Suveränt! Nu ska jag installera den på mina övriga fem joomlasajter!

Tack för hjälpen!

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Wed Jul 11, 2007 6:30 pm

Va kul att det funkar!

Ha det bra och lycka till med återskapandet av dina förlorade siter.

/ Olle
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”