Databaskrångel

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
rosvi
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Databaskrångel

Post by rosvi » Wed Jul 11, 2007 12:03 pm

Hej,
Ett par frågor kring databaskrångel.
Jag har installerat Joomla 1.5. Allt frid och fröjd ... tills datbasen plötsligt lade av.

I Internet explorer:
Database Error: Unable to connect to the database: Could not connect to MySQL

försöker jag komma åt databasen via phpmyadmin:
Fel
#1129 - Host 'srv79.b-one.net' is blocked because of many connection errors; unblock with 'mysqladmin flush-hosts'

Webbhotell är som framgår b-one :-) fast databasen och sidorna har fungerat utmärkt sedan installationen.
Jag har inte gjort några ändringar med databasinställningar. Jag har kontaktat b-one supporten men det tar ett tag, för att se om det är något hos dem.

Vad jag undrar som kanske ni/någon vet är om utomstående kan ställa till det på något sätt så att sidorna tappar kontakt med databasen?
De filer som ligger kvar i roten på webbhotellet, kan utomstående komma åt dem?
Jag har raderat Installationskatalogen.
försöker man komma åt en del andra sidor som ligger kvar så får man "Restricted acces" som svar i webbläsaren ... men kan man gå runt det på något sätt och komma åt filerna ändå?

configuration.php ligger också i rotkatalogen och där finns ju inställningar för databasen.... ska den ligga kvar i roten eller bör man göra något mer för att skydda den?
Bör man rens mer i roten efter installation? Filer som bör döpas om eventuellt flyttas? Andra inställningar för att försvåra att utomstående "sänker" siten/ eller manipulerar med den?

Tacksam för svar är ganska ny med Joomla, tacksam för tips eller sidor att titta närmare på

mvh rosvi

Mja, det verkade lösa sig... ledningsfel?/åska/omstart? Är ändå tacksam om ni har tips kring vad man bör göra efter intallation för att "säkra" en Joomla site....mer än radera installationskatalog.....
Last edited by rosvi on Wed Jul 11, 2007 12:13 pm, edited 1 time in total.

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”