Flytta Joomla till ny map

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Monica
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Flytta Joomla till ny map

Post by Monica » Fri Jul 20, 2007 6:08 pm

Hej!
Jag har en jättedum fråga, men jag vill inte testa skarpt och märka att inget funkar så jag hoppas någon här kan hjälpa mej.

Jag bygger en site som ligger på ett webbhotell. Just nu ligger den site dom använder för tillfälligt direkt i mappen htdocs på webbhotellet. I den mappen finns också en undermapp som har namnet sidansnamn_ny ungefär. Hur ska jag göra när jag vill sjösätta nya siten? Kan jag bara skapa en mapp i htdocs, kalla den old, flytta ner allt som hör till gamla siten, och sen helt sonika flytta upp allt från "joomla-mappen" direkt till htdocs? Dvs flytta upp alla filer och mappar ett snäpp i mappstrukturen. Funkar alla sökvägar som dom ska då eller finns det kanske ett bättre sätt att göra det på?

Läste en äldre tråd här i forumet där någon ville flytta en joomlasite till en ny domän. Han fick rådet att göra så här:
* exprortera hela databasen via phpmyadmin.
* installera en ny joomla installation (lättaste sättet att få en bra config-fil.)
* Kopiera över allt utom config-filen och importera sedan sql-filen du fick i databasen.
Ska jag göra så, eller är det onödigt meck när jag ska hålla mej på samma domän? ???

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Flytta Joomla till ny map

Post by Zello » Sat Jul 21, 2007 8:00 am

Hej!

Precis som du är inne på så behöver du inte krångla till det eftersom du ligger kvar på samma domän. Gör som du har beskrivit ovan och ändra sedan så att sökvägarna stämmer i filen configuration.php i rotmappen på din joomlainstallation.

De värden som ska ändras är:
  • $mosConfig_absolute_path
  • $mosConfig_cachepath
Ändra dessa så att de översstämmer med "den nya verkligheten"

Lycka till
/ Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Flytta Joomla till ny map

Post by morfargekko » Sat Jul 21, 2007 2:06 pm

Det kan ju oxå vara bra att göra en "redirect" med hjälp av din .htaccess fil.  ;)
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”