Ändra domännamn i en befintligt joomla

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
nahid
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Ändra domännamn i en befintligt joomla

Post by nahid » Tue Aug 28, 2007 9:40 pm

Hej till alla
Jag söker hjälp snälla!!
Jag har en sida som joomla är installerat på rooten men befintliga domännamnen "www.minsida.se" nu vill jag peka en annan domän till samma DNS "WWW.annansida.se" och flytta "www.minsida.se" till annan DNS ,webbhotelet kan ordna detta ,men frågan är kommer att funka befintliga joomla installation på den nya domän också om jag bara ändra på config.php filen och ändring av databastabelen eller måste jag göra mera ändringar.
Mvh
Nahid
Nahid
Webbdesign & Outsourcing
http://www.ebild.se

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Ändra domännamn i en befintligt joomla

Post by vendelberg » Wed Aug 29, 2007 4:44 am

Hej
Jag ser inga hinder att göra så som du tänkt. Det beror ju lite på vad du har i din joomlainstallation?
Har du tex en brygga till ett annnat forum så funkar det ju inte.

//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

nahid
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by nahid » Wed Aug 29, 2007 7:18 am

Hej Mia
Tack för hjälpen,
Nej ,jag har ingen brygga till nåt men samtidigt har jag många menyer som är länk till en annons komponet EZ REALTY ,jag tänkte ifall bli nåt fel till länkade sidor kan jag ändra bara länken och det går så fort.
tack en gång till
Mvh
Nahid
Nahid
Webbdesign & Outsourcing

MrCT
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by MrCT » Wed Sep 05, 2007 4:43 pm

nahid wrote: Hej Mia
Tack för hjälpen,
Nej ,jag har ingen brygga till nåt men samtidigt har jag många menyer som är länk till en annons komponet EZ REALTY ,jag tänkte ifall bli nåt fel till länkade sidor kan jag ändra bara länken och det går så fort.
tack en gång till
Mvh
Nahid
Tjenare! Nu KAN jag vara ute och cykla, men då lär nog någon rätta mig. Hoppas jag. ;)

Jag hade själv planer på att flytta en sajt från ett domännamn till en annan. Jag snackade med mitt webhotell om det (eftersom jag skulle behålla samma webhotell men bara låta den peka på annan domän), och dom sade att jag kunde kopiera databasen från min nuvarande domän till min nya, och via ftp flytta alla filer från den nuvarande till den nya (mellanlanda lokalt på hårddisken då, först).

Vad man får göra sedan är väl att ändra sökvägen i configuration.php så den stämmer med domän och sökväg. Sedan bör väl resten fungera? Väl?

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

SV: Ändra domännamn i en befintligt joomla

Post by vendelberg » Wed Sep 05, 2007 5:33 pm

Vad man får göra sedan är väl att ändra sökvägen i configuration.php så den stämmer med domän och sökväg. Sedan bör väl resten fungera? Väl?
Hej alla!
Rent logiskt ska det fungera. Det jag har märkt nu på senare tid är att det kan vara problem att bara importera databaserna. Vissa hotell har nyare versioner av MySql (jag är dock ingen expert) och vad jag förstått ska det bara fungera ändå, men....

Som alltid: TA BACKUP och testa. :D
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

nahid
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by nahid » Wed Sep 05, 2007 9:55 pm

Hej
Jag tänkte förklara va som ska bli i mitt fall. jag bygger nu en sidan på en domän som är helt tomt i databassen (en ny registrerade) och därför jag har kopierat deras databas till nya domänen och när jag är klart med alt då ska flytta deras domän hit utan att behöva hämta deras databassen ,och sen flytta  nuvarande domänen eller lättare sagt domännamnet till annan DNS utan att behöva flytta databassen. och därför i mitt fall tror jag att ända som ska ändras är configuration.php filen och eventuella länkar som jag har uppfattat ….eller?
Mvh
Nahid
Nahid
Webbdesign & Outsourcing

farrington
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by farrington » Thu Sep 13, 2007 8:54 am

Några saker att tänka på:
  • I configuration.php finns även inställningar som har med anslutningen till databasen att göra. Databasserver, databasnamn, databasanvändare och lösenord.
  • Tänk på att importera med samma kodning som du exporterade med. Annars blir ÅÄÖ m.fl. rätt trista...
/marcus - flyttat några Joomla åt kunder... (både mellan domäner och/eller mellan webbhotell)

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”