Installation Step 1 problem

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Werzion
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Installation Step 1 problem

Post by Werzion » Sun Sep 16, 2007 2:05 pm

Tjenare!
kan börja med att nämna att jag är väldigt newbie vad gäller programmering, har svaga kunskaper inom C# och ASP.NET, annars är det mer grafiska saker samt XHTML och CSS som sitter i min skalle.

iallafall så tänkte jag försöka mig på att prova Joomla och tankade igår hem 1.0.13 och har nu slängt i filerna på min FTP (loopia.se)
men saken är det att vid Step 1 i installationen (pre-installation via webbläsaren) så fyller jag i min MySQL info (adress, username, password osv.) och när jag senare väljer Next så får jag upp en ruta som säger att username och password are incorrect - även fast jag t.o.m. har kört Ctrl+C Ctrl+V-tekniken...

och jag har spenderat hela denna dagen till att söka i forumet osv. men hajar ärligt talat inte allt jag läser (väldigt mycket programmeringsnack hehe)

p.s på första sidan så nämner Joomla "PHP magic_quotes_gpc setting is `OFF` instead of `ON`" - vart/hur ändrar jag detta?
(har förövrigt försökt komma in i visa filer, t.ex. INSTALL.php men får bara meddelandet "Restricted Access"...)

bull66
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Re: Installation Step 1 problem

Post by bull66 » Sun Sep 16, 2007 7:22 pm

Kolla här  ;D "PHP magic_quotes_gpc setting is `OFF` instead of `ON`" - vart/hur ändrar jag detta?
(har förövrigt försökt komma in i visa filer, t.ex. INSTALL.php men får bara meddelandet "Restricted Access"...)

http://forum.joomla.org/index.php/topic,203563.0.html

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Sun Sep 16, 2007 8:24 pm

Hej och välkommen till forumet!

Vi startar med databasstrulet. Jag kör själv loopia och kan med stor säkerhet säga att problemet är att du fyller i fel uppgifter.

Hos mig ser det ut så här:
Host: mysql13.zettergren.net
User: unix@z2001
Password: (trodde du ja)  :P

När det gäller Magic_quotes så gör du så här:

Döp om filen htaccess.txt till .htaccess och lägg till denna rad

Code: Select all

php_flag magic_quotes_gpc on

Till sist "Restricted Access" blir det om du försöker surfa in direkt på filer. Detta har med säkerheten att göra. Du ska inte kunna öppna filer den vägen helt enkelt. Om du vill titta på innehållet i filerna gör då detta lokalt eller med din FTP-klient. Loopia tillhandahåller ju som bekant ingen filhanterare i admingränssnittet.

Om du inte löser databasproblemet får du höra av dig igen så kollar vi vidare på andra felkällor.

/ Olle
Last edited by Zello on Sun Sep 16, 2007 8:26 pm, edited 1 time in total.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Werzion
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by Werzion » Sun Sep 16, 2007 9:06 pm

Zello wrote: Hej och välkommen till forumet!

Vi startar med databasstrulet. Jag kör själv loopia och kan med stor säkerhet säga att problemet är att du fyller i fel uppgifter.
/ Olle
först och främst ett stort tack! nu vart Joomla mycket mer trevligt än tidigare :)

det var jag som hade skrivit in fel information (körde minadress_nu.minadress.nu istället för mysql13.minadress.nu)

här ska CMS undersökas för fullt :) (men sova först hehe)
//Micke

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”