Säkerhetskopiera

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
Kravtjuck
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 82
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:56 am

Säkerhetskopiera

Post by Kravtjuck » Wed Dec 05, 2007 12:16 pm

Hej,

Som sagt är jag en newbe och kanske ställer en del väldigt dumma frågor.

Men håller på att tillverka en e-shop till en kund med joomla.

Tanken slog mig dock att risken finns ju för intrång, har skett på tidigare siter jag jobbat med i joomla och då har jag fått börja om från början.
DÅ kanske det inte gjorde så mycket, men nu är det en jäkla massa artiklar som läggs in och då orkar man inte börja om.

Som sagt, finns det ett bra sätt att säkerhetskopiera?
Som man kan återinstallera ifall intrång sker eller servern rasar där man hyr plats.

Tacksam för svar.

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Säkerhetskopiera

Post by Zello » Wed Dec 05, 2007 12:57 pm

Hej!

Här är länken till de extensions som finns på ämnet backup http://extensions.joomla.org/index.php? ... &Itemid=35

När det gäller en "hotellkrasch" så får man hoppas att webhotellet har backuper som det kör in på "tre röda sekunder" så att vi kunder inte drabbas av stillestånd  ;)

/ Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Kravtjuck
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 82
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:56 am

Re: Säkerhetskopiera

Post by Kravtjuck » Wed Dec 05, 2007 1:52 pm

Tack för hjälpen, skall kolla igenom dessa.

Dock, finns det andra sätt att göra det på?

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Säkerhetskopiera

Post by Zello » Wed Dec 05, 2007 1:56 pm

Du kan ju via FTP tanka hem din site och sedan med phpMyAdmin ta en kopia på databasen. Sedan är det många webhotell som ha backupfunktioner i sina kontrollpaneler. Så nog finns det varianter på detta tema alltid.

/ Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Kravtjuck
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 82
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:56 am

Re: Säkerhetskopiera

Post by Kravtjuck » Wed Dec 05, 2007 2:02 pm

Tack så hjärtligt Olle för din hjälp.

Om jag skulle fråga dig vad rekommenderar du helst?
Och om du säger en extensions, vilken av dessa?

Tack på förhand

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Säkerhetskopiera

Post by Zello » Wed Dec 05, 2007 2:09 pm

Jag använder denna lilla mambot till databasen. http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/ Den mailar en kopia på databasen om det har varit någon aktivitet på siten det senaste dygnet.

Sedan till själva siten är det lite olika. Ibland så synkar jag helt enkelt via FTP med Dreamweaver eller så använder jag hotellets egen backfunktion. Har inte testat någon av de mer avancrade extensions som finns.

Men jag misstänker att det kommer fler inlägg om detta i denna tråd  ;)
Det har avhandlats tidigare men eftersom sökning i detta forum är lite skum så hittar jag inte dessa trådar just nu

/ Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Säkerhetskopiera

Post by sgagner » Tue Dec 11, 2007 12:49 pm

hej!

Jag använder själv en gratis komponent som heter JoomlaPack vilken fungerar helt förträffligt.
Den tar en backup på hela filsystemet och på databasen, packar ihop den till en zip tillsammans med en installerare. Detta innebär att man enkelt kan återinstallera en hel sajt på samma, eller annat ställe, efter en backup.
Last edited by sgagner on Tue Dec 11, 2007 12:52 pm, edited 1 time in total.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

lovemetender
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Tue Apr 03, 2007 8:59 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Säkerhetskopiera

Post by lovemetender » Fri Jan 25, 2008 8:51 pm

sgagner wrote: hej!

Jag använder själv en gratis komponent som heter JoomlaPack vilken fungerar helt förträffligt.
Den tar en backup på hela filsystemet och på databasen, packar ihop den till en zip tillsammans med en installerare. Detta innebär att man enkelt kan återinstallera en hel sajt på samma, eller annat ställe, efter en backup.

Nu har jag installerat JoomPack, tagit en backup och försökt installera allt igen. Går det inte bara att zippa upp filerna och föra över dem med ftp? För så gjorde jag och det blev bara en blank sida. Alltså jag flyttade filerna till ett tomt hotell där jag inte hade den gamla installationen. Eller fungerar det bara att flytta över till den gamla installationen? Och vad ska jag göra med sql-filen? Var ska jag lägga den?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Säkerhetskopiera

Post by sgagner » Sun Jan 27, 2008 1:32 pm

Hej,

Jo, du packar upp hela den packade zip filen till en egen mapp lokalt och FTP:ar sedan över hela innehållet till en ny serverplats. Gå sedan in på den adressen med din webbläsare och normalt startar installationsprocessen automatiskt. Om inte skall du gå in på http://www.dinwebbplats/install.php sedan gör installationen som om du installerade Joomla från början. Skillanden är bara att du nu får en exakt kopia av den webbplats du tog back-upp på.

Detta är ett utmärkt sätt att flytta en sajt på eller att leverera en sajt till en kund som du gjort sajten till.
Om du enbart vill återställa en backup på en befintlig sajt så beror det på om du vill återställa filer eller databasen. För att återställa båda så FTP:ar du över alla filer utom .htaccess, configuration.php och mappen /installation till din befintliga installation. Sedan använder du phpMyAdmin eller liknande för att läsa tillbaka SQL filen i databasen. Om du inte vet hur du gör detta eller är osäker så skall du ta hjälp av ett proffs som visar hur man skall göra.
Last edited by sgagner on Sun Jan 27, 2008 1:33 pm, edited 1 time in total.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

zlazk
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 58
Joined: Tue Sep 18, 2007 9:11 pm

Re: Säkerhetskopiera

Post by zlazk » Tue Mar 11, 2008 11:08 am

Hejsan.
Har installerat Joomlapack och försöker nu ta en backup på hela siten.
Men det verkar som det hänger sig, har stått nu i 1 timme, och jag har ännu inte fått ngt meddelande att det skulla vara klart.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Säkerhetskopiera

Post by sgagner » Fri Mar 28, 2008 1:14 pm

Hej igen,

Trots att tråden är gammal så gör jag ett tillägg.
Jag har märkt att i senare versioner av Joomlapack så bör man ställa om i konfigurationen så att den använder långsam packning för att alla filer och databas skall komma med i sin helhet. Den allra senate versionen har ett läge som default som kallas "Smart" som tyvärr inte alltid är smart. Välj långsam.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Bertil
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:28 pm
Location: Falun / SWEDEN

Re: Säkerhetskopiera

Post by Bertil » Wed Jan 21, 2009 12:01 pm

zlazk wrote:Hejsan.
Har installerat Joomlapack och försöker nu ta en backup på hela siten.
Men det verkar som det hänger sig, har stått nu i 1 timme, och jag har ännu inte fått ngt meddelande att det skulla vara klart.
Detta har hänt mig med men då var det platsbrist på min del i webbhotellet.
Overtime – does that pay for time lost ?


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”