Instalation av joomla 1.0.4

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Santo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Instalation av joomla 1.0.4

Post by Santo » Tue Dec 13, 2005 10:05 pm

Hej!

Detta är mitt första möte med Joomla och jag har problem!

Efter att ha läst genom de svenska och engelska forumen (observera att jag läst ALLT jag hittat i ämnet) har jag förstått att många har dessa problem. Vad jag inte har lyckats att förstå hur man löser dem... många svar är mycket kryptiska. Detta medför att jag måste fråga frågor som redan ställts (mer eller mindre). Jag har iaf sökt efter svar innan jag skapar redundans bland frågorna.

Problemen är följande:
  • Jag får Session save path  /tmp, Unwriteable.
  • Surftown använder safe mode ON
  • Permissions till alla andra mappar är Unwriteble

Webhotellet klarar prestandakraven (förutom safe mode)

Frågor: (om mina frågor är lite basic ber jag er att ha lite överseende med det. Jag kan inte allt  :-[ )
1. Jag har lyckats förstå att problemet är att premission ligger på www-nivå och inte på user-nivå, vilket det borde göra. Stämmer det?
2. Att sätta permission till 777 verkar många tycka är en bra lösning. Är inte det en stor säkerhetsrisk?
3. när jag laddat upp Joomla har jag ingen .htaccess-fil, däremot har jeg en htaccess.txt-fil. Ska jag döpa om denna txt-fil eller ska jag skapa en .htaccess och i så fall vad ska stå i den?
4. Jag har ingen /tmp. Är det tänkt att man ska skapa den själv?
5. Jag har läst om någon patch som ska finnas till Joomla 1.0.4 som kan lösa problemen. Har sökt men inte hittat någon. Finns den?

Svara inte "byt webhotell", det duger inte som svar  :P Jag behöver fri trafik och 3 GB utrymme, men jag behöver inte bli skinnad på köpet. ST är det enda webhotell jag hittat med hög prestanda till ett överkommligt pris. Dessutom tycker jag att de är bra (min åsikt)!

Jag är tacksam för kompletta och genomtänkta svar på detta i-landsproblem

Hej hopp och tack på förhand!
/Santo

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Instalation av joomla 1.0.4

Post by svenl » Wed Dec 14, 2005 6:34 am

Hej,

Att köra joomla hos Surftown är inga problem. Jag kör flera stycken där utan problem att installera extra komponenter, diskussionsforum, kalendrar etc. Kolla t.ex. http://www.genealogi.nu och http://www.kuvertera.nu som båda ligger på Surftown. Jag håller med dig om att deras pris/prestanda är svårslaget.

Har du gått igenom och följt stegen som de har i sin hjälp för $ambo??  Den fungerar även för joomla
http://support.global.surftown.com/inde ... ils&_i=338

På slutet finns också en beskrivning för att lösa "safe mode-problemet", för sista versionerna av joomla verkar det som detta inte behövs (eller så ligger den kvar i bakgrunden "osynlig" för mig).

Lycka till, mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

Santo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Santo » Wed Dec 14, 2005 1:09 pm

Tack!

Nu fungerar det perfekt  :D

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Mon Dec 19, 2005 8:05 am

Santo wrote: Tack!

Nu fungerar det perfekt  :D
Roligt att höra, då har du att göra under de kommande helgerna med att bygga din nya webbplats.

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

edion
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by edion » Wed Jan 17, 2007 11:17 pm

Santo wrote: Hej!

Detta är mitt första möte med Joomla och jag har problem!

Efter att ha läst genom de svenska och engelska forumen (observera att jag läst ALLT jag hittat i ämnet) har jag förstått att många har dessa problem. Vad jag inte har lyckats att förstå hur man löser dem... många svar är mycket kryptiska. Detta medför att jag måste fråga frågor som redan ställts (mer eller mindre). Jag har iaf sökt efter svar innan jag skapar redundans bland frågorna.

Problemen är följande:
  • Jag får Session save path  /tmp, Unwriteable.
  • Surftown använder safe mode ON
  • Permissions till alla andra mappar är Unwriteble

Webhotellet klarar prestandakraven (förutom safe mode)

Frågor: (om mina frågor är lite basic ber jag er att ha lite överseende med det. Jag kan inte allt  :-[ )
1. Jag har lyckats förstå att problemet är att premission ligger på www-nivå och inte på user-nivå, vilket det borde göra. Stämmer det?
2. Att sätta permission till 777 verkar många tycka är en bra lösning. Är inte det en stor säkerhetsrisk?
3. när jag laddat upp Joomla har jag ingen .htaccess-fil, däremot har jeg en htaccess.txt-fil. Ska jag döpa om denna txt-fil eller ska jag skapa en .htaccess och i så fall vad ska stå i den?
4. Jag har ingen /tmp. Är det tänkt att man ska skapa den själv?
5. Jag har läst om någon patch som ska finnas till Joomla 1.0.4 som kan lösa problemen. Har sökt men inte hittat någon. Finns den?

Svara inte "byt webhotell", det duger inte som svar  :P Jag behöver fri trafik och 3 GB utrymme, men jag behöver inte bli skinnad på köpet. ST är det enda webhotell jag hittat med hög prestanda till ett överkommligt pris. Dessutom tycker jag att de är bra (min åsikt)!

Jag är tacksam för kompletta och genomtänkta svar på detta i-landsproblem

Hej hopp och tack på förhand!
/Santo

Jag har exakt samam problem. Även jag ligger på surftown pga samma anledning som santo. NU är det emellertid så att dom gjort om sin hemsida och länken ni väljer att hänvisa till inte längre finns. var kan jag idag hitta lösningen på detta problem. Tacksam för svar har letat i detta forum ett dygn utan att hiotta nått som kan hjälpa mig. Finns det någon som har innehållet som fanns på en länken som hänvisas till tidigare i denan tråd så läser jag det gladerligen.

//Martin

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”