Rättighetsproblem Joomla 1.0.4 och ManuFrog webbhotell

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Arneby
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Rättighetsproblem Joomla 1.0.4 och ManuFrog webbhotell

Post by Arneby » Tue Dec 13, 2005 11:47 pm

Hej!

Har provat att installera Joomla 1.0.4 idag på mitt 'lekstugekonto' på ManuFrog.

Hur jag än gör verkar rättigheter vara hur lurigt som helst. Via cPanel och Fantastico installeras Joomla automagiskt men får då mitt login som ägare. Det gillar inte Joomla som vill ha 'nobody' som ägare (verkar det som). Men ber jag supporten köra en chown till just nobody slutar istället den inbyggda WYSIYG-editorn att funka och tvärhänger sig direkt vid start.

Så hur ska rättigheterna för en Joomla-installation på ett webbhotell där jag inte har root-access egentligen se ut?

Vänligen,

--Gunnar
Prylar + Koll = Prylkoll.se - Dagliga nyheter från stora prylvärlden.

morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Rättighetsproblem Joomla 1.0.4 och ManuFrog webbhotell

Post by morfargekko » Wed Dec 14, 2005 5:39 am

Hejsan, det beror lite på om PHP körs som en modul i Apache eller om hotellet använder sig av PHP suexec. I det första fallet ska/bör agare:grupp vara user:nobody och i det andra fallet user:user.  ;)
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

pyd
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by pyd » Sun Feb 19, 2006 3:22 am

Gick det bra?
Jag funderar på att byta till manufrog nämligen...

Arneby
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Arneby » Sun Feb 19, 2006 9:45 am

Hej!

Det funkar om än yxigt. Service och prisbild på Manufrog är fantastiskt bra. För lite mer seriösa webbprojekt där sajten kommer att ta emot mer än ett par hundra besökare per dag bör nog ett kraftfullare alternativ väljas. Manufrog hyr trots allt in sig hos en amerikansk colocator med allt vad det innebär av gummibandsförbindelse och irriterande långsam ftp.

Ang Moffas spörsmål så är php_safe_mode_off och suexec används inte. Det specifika problemet är snarare att process- och filägare inte riktigt är upplagt som hos t ex Loopia eller Datakultur (där jag kör mina primära Joomla-sajter).

--Gunnar

-----------------------------
Du har väl Prylkoll.se?
Prylar + Koll = Prylkoll.se - Dagliga nyheter från stora prylvärlden.

novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by novata » Mon Feb 20, 2006 9:26 pm

jag har åxå manufrog men jag har inte haft någon problem när det gäller cpanel och fantastico,vet ej om man borde skaffa en annan webhotell leverantör om man får 400 besökare per dag  :'(

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”