Flytt från www till JSAS (Joomla Stand Alone Server)

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
User avatar
Bertil
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:28 pm
Location: Falun / SWEDEN

Flytt från www till JSAS (Joomla Stand Alone Server)

Post by Bertil » Sun Jan 18, 2009 8:20 pm

Hej

Skulle behöva lite tips när det gäller flytt av Joomla
Har en domän hos SwedeNet som jag skulle vilja köra lokalt innan jag ska göra en större förändring på den.

Hämtade hem JSAS (Joomla Stand Alone Server) vers 1.10 tyckte att det verkade vettigt.
Kört upp en "domän" på JSAS och installerat den Joomla version som fanns där 1.0.14.
Kopierat ner alla mina filer (en gång med JoomlaPack och en gång med FTP) lagt till dom på den lokala platsen - utom filen configuration.php. (min site är visserligen 1.0.13).
Tankat hem databasen med JoomlaPack och importerat den m.h.a. phpMyAdmin.

När jag sedan kör igång den lokala så är det bara loggan som har ändrats.

Jag måste ju ha missat nåt elementärt ???

Tacksam för tips / Bertil

Siten som jag håller på med heter http://www.Euromustang.eu

(installerade komponenter: JoomlaComment, Banners, CSV Improved, Joom!Fish, JoomlaPack, joomlaXplorer, Marketplace, Mass Mail, News Feeds, Polls, SEF, Service Map, sh404SEF, Syndicate, VirtueMart, VirtueMart Language Manager, Web Links, zOOm Media Gallery)
Last edited by Bertil on Thu Jan 22, 2009 8:30 pm, edited 3 times in total.
Overtime – does that pay for time lost ?

Makaronborraren
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 187
Joined: Sun Dec 10, 2006 3:59 pm

Re: Flytt från www till JSAS

Post by Makaronborraren » Mon Jan 19, 2009 10:35 am

Jag skulle prova följande:
-Låt bli den "domän" du kört upp och strunta i den Joomla-installation du gjort.
-Tanka ner alla filer från euromustang till en egen katalog i JSAS, t.ex. euromustang.
-Skapa en ny databas med phpMyAdmin och importera tabellerna till den nya databasen.
-Skriv in de nya uppgifterna i config-filen

Kör: http://localhost:85/euromustang/

Dels är det väldigt svårt att plocka ut och kopiera rätt filer (templates/komponenter/moduler/mambots/språkfiler/bilder).
Dels är nästan alla joomla installerade i standarddatabasen 'joomla' med prefixet jos_ på varje tabell. Det kan göra att det blir en krock när du försöker flytta databasen.

User avatar
Bertil
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:28 pm
Location: Falun / SWEDEN

Re: Flytt från www till JSAS

Post by Bertil » Tue Jan 20, 2009 8:19 pm

- Skapat ny mapp euromustang i under JSAS www mapp
- kopierat ner alla filer
- Skapa en lokal databas med samma namn som originaletoch importerat data till den
- Ändrat 8 parametrar i configuartion.php (se bifogade filer): _host, _user, _password, _db, _absolute_path, _live_site, cachepath

Får följande fel när jag provkör:
Warning Invalid argument supplied for foreach() in W:\www\euromustang\adminstrator\components\com_sef\sh404sef.class.php line 1935
....line 941
....line 1860
....line 1860
o.s.v.

Har försökt tittat och kollat i bl. config för SEF men det finns inga sökvägar i den filen.

... provade lite mer, stängde av SEF i fil config.sef.php.
Provkörde:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in W:\www\euromustang\administrator\components\com_sef\sh404sef.class.php on line 1935
.... line 941
.... line 1935
... line 941
.... line 1935
....line 941
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at W:\www\euromustang\administrator\components\com_sef\sh404sef.class.php:1935) in W:\www\euromustang\includes\joomla.php on line 697
.... line 1463
....line 250
.... line 251
..... line 252
.... line 253
.... line 254

och sen gamla vanliga standard Joomlan med bara logga ändrad... :eek:
... hur svårt kan det va ......

Tacksam för tips / Bertil
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Overtime – does that pay for time lost ?

User avatar
Bertil
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:28 pm
Location: Falun / SWEDEN

Re: Flytt från www till JSAS (Joomla Stand Alone Server)

Post by Bertil » Thu Jan 22, 2009 8:29 pm

Ändrat i configuartion.php: _sef till 0
Slapp felen vid start men fortfarande bara loggan som är min.

Hittade sen felet
Jag hade importera databasen i form av en backup från JoomlaPack sen importerat den till en databas skapad av en joomla installation.
Så helt ok ut (vi första anblicken)
När jag sedan gjorde en ny databas från ”scratch så såg jag att alla tabeller hade prefix #_ istället för jos_ ???

Gjorde en ny ”riktig” export från min site via phpmyadmin och importerade den till en ny databas och DET FUNKADE :D

Som sagt - det var något grundläggande fel. :laugh:

Kommer nog inte att köra så mycket mer JoomlaPack - backfilerna blir dubbelt så stora som vid "vanligt" FTP och databasen 5 ggr större (i MB). Nog för att det ska finnas nån smart återinstallation men .......
Overtime – does that pay for time lost ?


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”