flytt av sida till ny server

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
User avatar
Yenni
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 23
Joined: Sat Feb 21, 2009 5:08 pm
Location: Stockholm

flytt av sida till ny server

Post by Yenni » Fri Jun 18, 2010 11:17 am

Hej
Jag har flyttat en sida till en ny server via ftp.
Allt gick bra, men eftersom jag kopierade allt på den gamla sidan och bara förde in det på den nya så följde ju även de gamla mysql informationen också med. Om jag försöker ändra den i globala inställningar så pajar allt och jag får upp felmeddelandet: Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL
Givetvis.
Någon som vet vilken mapp jag INTE ska kopiera över till den nya servern?
Jag skriver ju in de korrekta mysql informationen när jag installerar Joomla där, men sen blev den ju överskriven.... :-[

Jag vet inget annat sätt att föra över en site till en annan så om det finns nåt enkelt sätt så vore jag tacksam för tipset!

MYCKET tacksam för svar / Yenni
-När det verkar som mörkast, be om hjälp. Joomla forum kommer till undsättning! Tack för all hjälp jag fått här, killar och tjejer! ;D

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: flytt av sida till ny server

Post by sone12 » Fri Jun 18, 2010 11:23 am

Hva med å ta en backup av siten din (filer og innhold fra database), og innstallere denne på den nye serveren.
Gir deg her et eksempel på en backup komponent som kan hjelpe deg.
Akeeba Backup Core http://extensions.joomla.org/extensions ... ackup/1606
Kristian P. Granrud

User avatar
Yenni
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 23
Joined: Sat Feb 21, 2009 5:08 pm
Location: Stockholm

Re: flytt av sida till ny server

Post by Yenni » Fri Jun 18, 2010 11:29 am

Tack för det snabba svaret...
Jag har ju en backup på den gamla sida på min dator redan så jag undrar bara om denna backup komponent gör så att den nya mysql INTE skrivs över av den gamla? Jag kan inte se om den gör det eller inte på länken du skickade.

Annars så har jag hittat configuration.php som verkar innehålla mysql informationen, kanske jag bara kan ändra där??? :-[

Tack / Yenni
-När det verkar som mörkast, be om hjälp. Joomla forum kommer till undsättning! Tack för all hjälp jag fått här, killar och tjejer! ;D

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: flytt av sida till ny server

Post by sone12 » Fri Jun 18, 2010 1:07 pm

Yenni wrote:Tack för det snabba svaret...
Jag har ju en backup på den gamla sida på min dator redan så jag undrar bara om denna backup komponent gör så att den nya mysql INTE skrivs över av den gamla? Jag kan inte se om den gör det eller inte på länken du skickade.

Annars så har jag hittat configuration.php som verkar innehålla mysql informationen, kanske jag bara kan ändra där??? :-[

Tack / Yenni
Ta en titt på dokumentasjonen før du tar utvidelsen i bruk. Her står alt du trenger å vite om hvordan du skal gjøre ting: http://www.akeebabackup.com/akeeba-back ... index.html
Kristian P. Granrud

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: flytt av sida till ny server

Post by Zello » Fri Jun 18, 2010 1:56 pm

Inloggningsuppgifterna till din MySQL-databas finns som du skriver i cinfiguration.php. Se till att ha rätt uppgifter så ska Joomla hitta databasen. Jag kan av ditt inlägg inte riktigt tolka om du bara har flyttat filerna på servern eller om du även har flyttat databasen. En databasflytt sker i två steg. Export av den gamla till en SQL-fil som sedan Importeras i den nya databasen.

Akeeba som sone12 skriver om är ett väldigt enkelt sätt att flytta en komplett site med. Du skapar en "klon" som sedan med akeebas installationsscript installeras på den nya platsen. Det sker med en installation som liknar Joomlas egen till stor del.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”