Problem med installation på Surftown

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
nordic
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Problem med installation på Surftown

Post by nordic » Wed Sep 27, 2006 9:21 pm

Har problem med installationen av Joomla på Surftown. Har tidigare installerat Joomla på ett annat webhotell och där var det inga problem. Har sett att det är en hel del inlägg gällande problem med installation på Surftown. Synd att de inte på något sätt gör det lättare gällande installationen. Tyvärr har jag nu lagt en hel del domännamn där för att där installera fler Joomla.

Mitt problem är alltså bla att allt vid rubriken; Directory and File Permissions Check: är 'Unwriteable'. Hur fixar man att allt blir writeable istället.

Joomla ligger i en undermapp till min domain. http://www.mindoman.com/media/

Session save path  /tmp,  Unwriteable men ska vara Writeable. Hur och var exakt skapar man detta

Safe Mode: on (ska vara off, hur fixar man detta?)

Tacksam för svar!
Last edited by nordic on Fri Sep 29, 2006 2:19 pm, edited 1 time in total.

nordic
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Re: Problem med installation på Surftown

Post by nordic » Sat Sep 30, 2006 4:11 pm

Vore mycket tacksam för hjälp när det gäler installation på Surftown. De supportar inte mina frågor.
Vad ska man göra för att få writeable istället för unwriteable, se tidigare inlägg. 

shadoe
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Re: Problem med installation på Surftown

Post by shadoe » Thu Oct 26, 2006 9:24 am

RTFM  :D

Safemode är något som de kör på servern och ska du ha en där får du leva med det och anpassa det efterhand. Om det inte finns något sätt att gå förbi det i .htaccess (men det betvivlar jag).

Om de kör safemode så får du nog inte använda /tmp som temp... då får du skapa din egen i exempelvis http://www.mindoman.com/tmp och peka på tmp/ istället för /tmp

Writability är något som kallas chmod i ditt ftp-program och eftersom du äger filerna och apache (eller motsvarande) försöker skapa saker så går det inte.

Alltså måste du ändra så att det går att göra det.

RTFM  ;D
Member of the Swedish Translation Team

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”