pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Diskutera tredjepartsutvecklade komponenter, moduler m.m. avsedda för Joomla! 1.0.
Locked
archangel_1
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 23
Joined: Tue Feb 13, 2007 1:42 pm
Location: Sweden

pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Post by archangel_1 » Fri Oct 26, 2007 8:01 pm

>:( Alla som installerat pay&reads lösning och som inte har standard, standars konfigurerad server eller standard standars installerad lösning (dvs att installationen inte ligger i rotkatalogen) har fått problem med att integrera sin lösning från pay&read - som plug&play lösning.

Exemplet baseras på jommla och virtuemart 1.0.12 resp. 1.0.12

Eftersom URL genereras dynamisk så kan mycket gå fel, här visar jag standardsträngen som du själv har lagt in i "betalningslösningar (virtuemart) flik 2.

xxxx= cencurerat, lite längre ner i texten hittas följande

// Create urls
    $Axxx_url = stripslashes("http" . ($_SERVER["xxx"] != "" ? "s" : "") . "://" . $_SERVER["xxx_xxx"] . dirname($_SERVER["REQUEST_xxx"])) . CLASSPATH . "pxxx_axxx_sxxx.php";
    $Sxxx_url = stripslashes("http" . ($_SERVER["xxx"] != "" ? "s" : "") . "://" . $_SERVER["xxx_xxx"] . dirname($_SERVER["REQUEST_xxx"])) . CLASSPATH . "pxxx_axxx_sxxx.php?OrderId=" . $db->f("order_id");
    $Shxxx_url = stripslashes("http" . ($_SERVER["xxx"] != "" ? "s" : "") . "://" . $_SERVER["xxx_xxx"] . dirname($_SERVER["REQUEST_xxx"])) . "/index.php";


Det finns 2 lösningar som är enkla för denna.

1. istället för att konfigurera och hårdkoda så kan du skapa de mappar som payer söker i, server fixar tom att ha en mapp som heter xxxx.se eller liknande.

Då ni gjort det och flyttat över de filerna som den letar efter i de nya "icke standard" skapade mapparna (kan bli en 4-5 st) så lägger ni alla filer i respektive mapp så som payer debuggern säger att den letar i.

Ni kommer att få ett fel till och det är att den letar efter joomla config.php filen med, den får ni då kopiera till den mapp som heter samma sak som den som orginalet ligger i.

eller så gör ni följande (då behöver ni inte flyta på config.php filen)

2. Enklare versionen, enligt mig. ta bort "CLASSPATH" och förläng slutet på strängarna enligt följande
         
$Axxx-url =xxxxxxxx med "/administrator/components/com_virtuemart/classes/pxxx_axxx_sxxx.php?

$Sxxx-url =xxxxxxxx med "/administrator/components/com_virtuemart/classes/pxxx_axxx_sxxx.php?OrderId=" . $db->f("xxxx_id");

$Shxxx-- låter ni vara som den är



Tycker det är tråkigt att folk ska behöva betala får något sådant och jag tycker att det är tråkigt att de som kan detta inte vill dela med sig för egen vinnings skull. Jag är def ingen stjärna på detta, men det tog mig en helkväll för att felsöka och förstå mig på hur det fungerade.

with love / Angel !

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Post by vendelberg » Sat Oct 27, 2007 7:34 am

Hej o välkommen till forumet!
Tycker det är tråkigt att folk ska behöva betala får något sådant och jag tycker att det är tråkigt att de som kan detta inte vill dela med sig för egen vinnings skull.
Det kanske inte är många som har den sortens installation som du har? När jag installerade Payers betallösning i januari 2006 med vm version 1.0.4 (var för övrigt den första med den) så hjälpte Payers tekniker till. Den varianten du beskriver här har jag alltså aldrig behövt använda.
Jag är def ingen stjärna på detta, men det tog mig en helkväll för att felsöka och förstå mig på hur det fungerade.
Du är inte ensam att sitta och felsöka  :'(, De flesta av oss som började med J! har tillbringat många timmar för det. Om du tittar runt lite här i forumet så ser du hur vi slitit och jobbat för att komma fram till det som finns idag. Att bara komma in o "ta för sig" och inte bidra med något själv, är inte roligt för oss som suttit i timmar o felsökt.

Att du nu bidragit till communityn med ditt inlägg ser jag som positivt. Jättebra det kanske hjälper någon annan.

//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

archangel_1
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 23
Joined: Tue Feb 13, 2007 1:42 pm
Location: Sweden

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Post by archangel_1 » Sat Oct 27, 2007 5:43 pm

Så enkelt att säga att det är själva konfigurationen som spökar är det inte, men delvis. Eftersom jag har installerat J! & VM i en undermapp till min rotkatalog, jag har sett folk här inne och andra forum som har fått detta problem.

Men det hänger också i hur servern är konfigurerad. Detta hade förmodligen inte hänt alls i fall min installation var i rotkatalogen och jag tex. använder mig av ONE.COM´s servrar. (vilket jag ej längre gör).

Dessutom så känner jag att mitt inlägg ger en gnutta ljus på problemet och att Pay&read skulle vara hjälpsamma kan jag sätta en 3 av 5 på betygskalan på.

Att din konfiguration skiljer sig gent emot dagens är mycket trolig eftersom du var den de testade sin lösning på, så jag tycker inte vi kan jämföra detta alls. Men en stor eloge till att de verkar ha en bra tjänst för "oss" småföretagare. Jag vet ju inte hur mycket support de ger varje dag till kunder som försöker få till det, men att skapa sig en FAQ som de bygger ut efterhand är att rekommendera.

Nog med att diskutera detta utan jag ser heller att ni som har eller har haft detta som problem, kan hjärna höra av sig, så vi eventuellt kan få till koden ännu bättre.

br / Angel

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Post by vendelberg » Sat Oct 27, 2007 6:09 pm

Hej igen!
Bara som information så var det ett tag sen som jag mailade till Payer angående en uppdatering. (då hade jag version 1.12 av VM), då fanns det ingen nyare version men de skulle ta en titt om det behövdes någon. Jag har inte hört nåt än.
//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Kaffeman
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 109
Joined: Sun Jun 03, 2007 10:09 pm

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Post by Kaffeman » Mon Oct 29, 2007 11:01 am

ArchAngel, you made my day!!!

Tack för den infon. Satt i fredags och brottades med det där men var för trött för att orka tänka ut en enkel lösning. Del två på ditt första inlägg löste problemet rakt av.
TACK!
:-*

loungepuppy
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Thu Jun 07, 2007 1:02 am

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla letar efter !

Post by loungepuppy » Fri Nov 02, 2007 9:28 pm

Hej, precis vad jag har problem med (tror jag).

Tyvärr är jag så mycket amatör att jag skulle behöva en kopia på hela avsnittet för att ersätta med min egen adress... Har nämligen ingen koll på hur många citatecken osv som ska vara med.

Payer lämnar felmeddelande direkt efter att jag skickat kontokortsuppgifterna, att den inte hittar payread_auth_settle.

Jag vore mkt tacksam om ngn hade något tips...

Mitt avsnitt ser ut såhär (med ngt annat istället för nnn och xxx:

// Create urls
    $nnn_url = "https://xxx.xxxsecure.com/webshop/admin ... settle.php";
    $nnn_url = "https://xxx.xxxsecure.com/webshop/admin ... p?OrderId=" .$db->f("order_id");
    $Shop_url = stripslashes("http" . ($_SERVER["HTTPS"] != "" ? "s" : "") . "://" . $_SERVER["HTTP_HOST"] . dirname($_SERVER["REQUEST_URI"])) . "/index.php";

InnoDevel
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Sun Oct 25, 2009 10:07 pm

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla

Post by InnoDevel » Thu Mar 11, 2010 2:05 pm

Okej, kanske årets trådlyft, men problemet är idag inte så välbeskrivet på olika forum som behandlar joomla/virtuemart & payer. Hade själv problemet igår natt när jag försökte få igång betalningsmodulen.

Jag löste det genom att döpa om htaccess.txt till .htaccess i rotkatalogen. Jag har apache som webbserver. Då blev sökvägarna bra, fick dock lov att ändra lite i .htaccess filen för att det skulle fungera!

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla

Post by vendelberg » Thu Mar 11, 2010 4:17 pm

Hej
Problemet med Payer har även varit att när man avbryter sin betalning går ändå en order iväg till butiken ... om man använder Payson modulen så avbryts köpet.
Nu vet jag ju inte om Payer har uppdaterat sin modul, som sagt är inlägget 3 år gammalt.

//mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

InnoDevel
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Sun Oct 25, 2009 10:07 pm

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen alla

Post by InnoDevel » Thu Mar 11, 2010 4:46 pm

Okej!

Payson verkar faktist bättre än Payer, En riktig djungel är det iaf gällande detta, olika betallösningar, olika webbshopslösningar etc.

För att gå lite offtopic.

Jag har idag hållt på att integrerat payson istället för Payer då vad jag förstod så slipper man fasta kostnader och även har inlösenavtal med bank, vilket Payer inte har.

Jag har fått "godkänt" på deras testserver när jag skickar över alla uppgifter, men jag har ju inte kunnat köra live då jag registrerade allt idag och inte har skickat in företagsbeviset till dom.

Men jag fattar inte riktigt hur det fungerar, orden blir ju registrerad innan jag skickar iväg uppgifterna till Payson, nu har jag hållt på och pulat själv, och har faktist inte hittat någon modul för payson till Joomla!/virtuemart. Finns det någon redan färdig som är lätt att integrera?

Det vore ju toppen om betalningen sker innan ordern registreras i virtuemart, alternativ, att ordern registreras som pending, och sedan när betalningen går igenom ändras automatiskt, nu kan jag inte testa detta då jag inte vet hur payson skickar tillbaka informationen till virtuemart.

Känns som att 10:- per testning blir ganska dyrt i längden att testa detta skarpt! :)


EDIT:

Hittade nu! Skit också vilket dubbelarbete som jag har lagt ner på detta! :) Ska installera detta nu och se hur det fungerar!

http://www.1solution.se/download/j153-v ... 15_rc8.zip

Renato81
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 181
Joined: Mon Jan 11, 2010 8:55 am

Re: pay&read - PAYER - - Joomla och Virtuemart - lösningen a

Post by Renato81 » Mon Jun 07, 2010 4:42 pm

Det är just den modulen som jag har problem med.
Använder Payson och om jag installerar det som dom säger så försvinner sidan för mig.. :( :'(

Nu har jag modifierat filerna lite så att man ser sidan (satt in vm där det behövdes) och nu kan man inte ha mer än 1 betallösning aktiv.

Och om man har kvar vm's orginal filer för ps_checkout och ps_payment_method så får inte kunden nån orderbekräftelse från shopen.
Men det är inte så konstigt för ordern blir inte ens reg. i sidan.

Men om man ska vara positiv så går betalningen igenom :D
Du vet bara inte vilken kund gjorde köpet och vad den köpte.
Ni har tagit bort nästan 50 rader av koder. Men märker ingen skillnad på sidan.
Tips: Töm eran cache på webbläsaren. Och se vad som händer.


Locked

Return to “Komponenter, moduler och Mambots”