Första sida och underliggande sidor ej lika breda?

Diskutera både frågor och goda idéer/förslag avseende mallar och design för Joomla! 1.0.
Locked
Lisali
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Första sida och underliggande sidor ej lika breda?

Post by Lisali » Fri Jul 13, 2007 10:24 pm

Hej,
som rubriken säger så är min första sida lite bredare än mina andra sidor. Det är så retfullt för det ser ut som att sidan hoppar lite. Jag vill verkligen inte ha det så. Finns det bot för detta? Hjälp!

Tack på förhand,
Lisa

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Första sida och underliggande sidor ej lika breda?

Post by vendelberg » Fri Jul 13, 2007 10:49 pm

hej
Enklast är om du talar om vilken mall du använder och gärna en länk till din site  :)
Att mallar ser olika ut i olika webbläsare har vi konstaterat i många trådar. Se därför till att de är kompatibla med de flesta läsare.
//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Lisali
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lisali » Sat Jul 14, 2007 12:25 pm

Hej,

Jag använder madeyourweb som templates.
Alltså, jag har inte gjort så mycket på sidorna. Har mest varit runt här och läst om olika extensions och moduler.
Templates som jag installerade hade jag först i grönt och då såg allt bra ut (att sidorna var lika stora). Därefter ändrade jag till blått och stoppade även in sudoku och då blev det olika storlekar på sidorna (kan det vara så att sudoku påverkar?).
Här en länk till sidan: http://www.sadiqa.se

MVH
Lisa

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Sat Jul 14, 2007 2:21 pm

Du kan vara lugn :)

Alla sidor är lika breda MEN när sidan blir för lång för att passa in i ett fönster så får du ju en scroll list till höger... och därför tror man att sidan ändras :)
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

Lisali
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lisali » Sat Jul 14, 2007 5:59 pm

Jag drog lite i fönstret så scrollen försvann och då blev sidorna lika stora. :) Bra att veta också att man inget fel har gjort.

Det verkar som att hela sidan hoppar lite till åt sidan när scrollen syns - kan man kringgå det? Jag _tycker inte om_ när det hoppar.

MVH
Lisa

Sprouts
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by Sprouts » Wed Jul 18, 2007 2:34 pm

Hittade på ett annat forum:
Another thing that might be useful is to know how to force a scrollbar in non-IE Browsers. It bugged me, that f.e. mozilla displays a vertical scrollbar, if the page is too long, but none if the page fits the screen. So the page "jumps" left and right, when you switch between such pages. To avoid this on Mozilla Browsers and force a scrollbar, you can include the following into your body style:

overflow: -moz-scrollbars-vertical;

I must admit, that i've tested it only with mozilla, since i have no other browsers at my hands currently. Maybe this is helpful to some of ya :)
Och översatt till madeyourwebtemplaten:

I /madeyourweb/css/template_css.css lägger man till overflow: -mos-scrollbars-vertical i bodysektionen

Code: Select all

body{
margin:0;
padding:0;
color: #666666;
text-align: center;
font-family: verdana, arial, sans-serif;
overflow: -moz-scrollbars-vertical;
}
Funkar åtminstone för Firefox.

(IE7 visar tydligen alltid scrollen)

/mikke.

/me skyndar sig att ta bort påtvingandet av scrollern innan designern upptäcker det och vill ha den påslagen för jämnan.  8)
Kill all humans!

Locked

Return to “Mallar (templates) och design”