Vilken mall passar till denna design?

Diskutera både frågor och goda idéer/förslag avseende mallar och design för Joomla! 1.0.
Locked
ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Mon Aug 07, 2006 9:07 am

Hej! Jag ska bygga en shoppingsajt runt en barnbokskaraktär och funderar på att använda Joomla. Jag är helt nybörjare på Joomla och hoppas att någon kan tipsa mig om vilken template som skulle kunna passa till vår design, vars förstasida jag skickar med. Vore toppen om jag kunde få tips på en flexibel template så att jag slipper bygga en egen, vilket känns lite tungt så här i början.

Jag skulle gärna vilja att sajten hade:
* en drop-downmeny med en (till två) underkategorier
* shoppingvagn med möjlighet att skicka med ett meddelande till sin beställning
* produktvisning med möjlighet att välja antal osv.
* kortbetalning, förskottsbetalning ev. paypal

Jag har kollat lite på virtuemart och funderar på om det kunde vara en bra lösning och om funktionen går att koppla till alla templates? Har du något tips på passande template till mig så vore jag jättetacksam!!
Mvh ylva
Last edited by ylva on Tue Nov 21, 2006 9:09 pm, edited 1 time in total.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by vendelberg » Mon Aug 07, 2006 10:21 am

Hej och välkommen till forumet!
Som jag sagt i flera andra trådar, (hittar dem inte nu, det här forumet blir bara större o större, jättekul!) Börja inte med att leta mall!!! Koncentrera dig på att lära dig Joomla! först, sen kan du laborera med mallar.
Du kommer under resans gång att stöta på en hel del "problem" som måste lösas. Om du tex ska ha VM(Virtuemart) så lämpar sig inte alla mallar för en butik....Tar det vid ett annat tillfälle.
Sparka igång med Joomla! först. Lär dig att publicera olika moduler, komponeneter etc. När du behärskar det så kan du komma till mallfrågan.
Fråga gärna men leta i forumet först  ;) Lycka till!//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by LorenzoG » Mon Aug 07, 2006 10:31 am

Jag vill också passa på att önska dig välkommen till forumet!  :)

Jag skulle nog satsa på att försöka hitta en template som passar för barnböcker. Jag kan inte komma på någon "Joomla" template som skulle passa, men jag skulle titta på en template från t.ex. template monster. Nackdelen att köpa en därifrån är att den behöver anpassas till Joomla!. Det finns rätt många som gör sådana anpassningar och det behöver inte bli särskilt dyrt.

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Mon Aug 07, 2006 11:36 am

Hej! Tack för era snabba och snälla svar! Har ni något tips på hur man bäst lär sig Joomla utan att börja bygga direkt? Hur man publicerar olika moduler och komponenter utan att ha en template? De flesta mallar jag kikat på liknar varandra så jag funderar på hur pass flexibla mallarna är vad det gäller egen design? Hur vet man om en mall fungerar med virtuemart eller inte?
Mvh Ylva

User avatar
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1144
Joined: Thu Oct 20, 2005 2:50 pm

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by novata » Mon Aug 07, 2006 12:18 pm

hej Ylva och välkommen till Joomlas värld!

En konvertering från template monster kostar 150 dollar, det är ju den billigaste,andra tar 300 uppåt. Pm om du vill veta mera om det.

Novata

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Mon Aug 07, 2006 12:30 pm

Hej! Ursäkta en dum fråga men betyder "en konvertering från template monster" att någon anpassar mallen till en färdig design? Vill gärna veta mer om detta!
Mvh Ylva

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by vendelberg » Mon Aug 07, 2006 1:26 pm

Hej Ylva!
Har du installerat Joomla så du är klar att sätta igång?
Annars kan jag rekommendera JSAS en "standalone" server som man kör lokalt på sin egen dator. Det är dock version 1.08 finns att hämta här http://jsas.joomlasolutions.com/ . Det finns utförliga instruktioner om den på deras sida.
Manualer hur Joomla fungerar (på svenska) hittar du här: http://www.svenskjoomla.se

Att konvertera till Joomla mall innebär väl att alla modulpositioner ska läggas till i mallen, tror jag.
Det finns massor av gratismallar att hämta lite överallt. Googla lite så får du se. bl.a http://www.joomlaos.de som har ett utmärkt galleri att se alla mallar. Finns ett tusental//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Mon Aug 07, 2006 2:14 pm

Hej Mia! Tack för ditt svar! Jag har inte installerat Joomla ännu utan provkört det på http://www.opensourcecms.com
Innan jag lägger ner en massa tid på att lära mig programmet skulle jag gärna vilja veta om det kommer att funka med min design samt shoppingfunktionaliteten som VM. Eller om det är bättre att bygga själv i dreamweaver och sedan koppla på kundkorgsfunktionalitet etc? Vad tror du?
Mvh Ylva

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by vendelberg » Mon Aug 07, 2006 2:46 pm

Hej
Eftersom jag själv är helt såld på Joomla ska jag naturligtvis rekommendera det!! :D
Jag har själv använt "vanlig" html i många år för att göra hemsidor. När tekniken går framåt och det kräver mer o mer funktioner blev sidorna tyngre o tyngre. Joomla tar minimal plats och det är hur enkelt som helst att stuva om flytta, installera....ja allt.
När det gäller din mall är jag övertygad om att du kan hitta någon liknande. Framförallt kan du ju göra om den själv sedan i Dreamweaver om du så önskar.
Gör en joomla installation och testa. Ett enkelt sätt är att hämta JSAS som jag beskrev i tidigare inlägg. När det kommer till val av bra webbhotell för Joomla finns det en egen tråd om det. Den hittar du här: http://forum.joomla.org/index.php/topic,77292.0.html
Det finns även en länk vidare som Maxa skrivit där.
Lycka till //Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Mon Aug 07, 2006 2:55 pm

Hej! Det låter bra med Joomla! Jag kollade på JSAS men jag använder mac, så jag gissar att det inte  funkar för mig? Vet du om det finns något liknande för mac (osx)? Så, man kan förändra mallarna i dreamweaver - är det svårt? Tack för tipset om webbhotell, ska genast bege mig dit :-)
Ylva

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by vendelberg » Mon Aug 07, 2006 3:34 pm

Hej
Jag har ingen erfarenhet av Mac, jag vet att det finns inlägg om det här i forumet. Annars kan du välja ett webhotell som har Fantastico i Cpanel, då tar det typ 10 sekunder att installera. Det finns många bra o billiga.  ;)
Om du vill Kolla en mall tutorial finns det här: http://www.mambosolutions.com/dw_tutorial/
De har en extension till DW. Men som sagt, testa joomla först innan du börjar med mallen.  :D//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1032
Joined: Mon Oct 17, 2005 1:50 pm
Location: Närke, Sweden
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by svenl » Mon Aug 07, 2006 6:14 pm

Ylva,

Då du frågar om webbhotell och jag inte vet dina krav så kan jag kanske komma med ett förslag??

Indell.se har joomla-support
http://www.indell.se/webbhotell/driftsa ... oomla.html

maxa (som du ser på bilden) är aktiv här i forumet och kan säkert hjälpa till om några problem skulle uppstå.
De företagsanpassade kontona har idag rejält med utrymme och även trafikmängden lär räcka för de flesta. Personligen så skulle jag dock vilja ha fler databaser och domäner i de olika alternativen.

Du kan också köpa en del designtjänster av dom ifall du inte klarar allt själv (eller inte har tid).

Själv använder jag idag www.fsdata.se och www.surftown.se
Problemet med Surftown och Joomla är att de har Safemode=ON och ändrar inte det (bör vara OFF och något man ska kolla).
FS-Data ska fungera bra för joomla, har ingen installation där ännu men kommer närmaste tiden starta en testdomän för version 1.5 hos dom.

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Tue Aug 08, 2006 11:41 am

Hej, tack för ditt förslag. Jag är helt imponerad över hur hjälpsamma alla är i detta forum!

Joomlafärsk som jag är, är jag inte helt säker på mina hotellbehov. Men jag behöver nog ett hotell som kan hantera en sajt med (gissningsvis) Virtuemart - kortbetalning och max ett hundratal varor. Hur mycket det innebär utrymmesmässigt har jag inte en aning om! Jag såg att Indell hade ett konto med 200 mb. Lagom, bra?

Mvh Ylva

User avatar
svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1032
Joined: Mon Oct 17, 2005 1:50 pm
Location: Närke, Sweden
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by svenl » Tue Aug 08, 2006 12:19 pm

Det är inte utrymme som är det viktigaste utan andra kriterier som jag ser det.

Samtliiga deras alternativ går att använda till joomla.

Det som du bör titta på är antalet tillåtna domäner och antalet MySQL-databaser.

På företaget har jag idag 2 domännamn registrerade och funderar på några till.
Skulle också tro att det är bra att köra joomla och VM i olika databaser (för säkerheten).

Det gör att alternativet "Bolaget" är det lägsta jag skulle fundera på, prisskillnaden är 192 kr om året.
Om jag skulle välja dom idag så är det "Corporate" som skulle bli mitt val, inte för att jag behöver utrymmet, utan för antalet domäner, men tycker att antalet MySQL-databaser är för lågt. Detta då jag inte vill ha för mycket i varje databas utan "vattentätt" emellan för att inte riskera problem. På Indell finns det också begränsingar när det gäller storleken för MySQL-databaserna, något som jag inte sett förrut och jag har ingen kontroll på hur stora de kan bli. Det mesta som tar utrymme (bilder och dokument) ligger dock utanför databasen.

En annan aspekt som jag tagit upp i en annan tråd när det gäller webbhotell är placeringsorten. Det finns både för och nackdelar beroende på var servrarna står som används.

mvh
8)

PS du kanske också skulle vilja ha en "privat" domän också, det blir allt vanligare (jag har i nuläget 2 pirvata också).
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Tue Aug 08, 2006 6:50 pm

Ok, tack för tipsen!
Ylva :)

User avatar
Mimiha
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 61
Joined: Tue Nov 14, 2006 6:42 pm
Location: Åland
Contact:

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by Mimiha » Sun Nov 19, 2006 1:03 am

ylva wrote: Hej! Det låter bra med Joomla! Jag kollade på JSAS men jag använder mac, så jag gissar att det inte  funkar för mig? Vet du om det finns något liknande för mac (osx)? Så, man kan förändra mallarna i dreamweaver - är det svårt? Tack för tipset om webbhotell, ska genast bege mig dit :-)
Ylva
Mac? INGA problem. Kör själv på osx server, inte ens nyaste versionen. Joomla och Virtuemart trivs jättebra där ;)
Undrar du mer, ös på!
Working: Joomla 1.5.22 + VirtueMart 1.1.9 + JoomFish 2.2.3 + PayPal IPN
Not working: Playing embedded videos...

danne
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Tue Sep 27, 2005 8:06 pm

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by danne » Tue Nov 21, 2006 8:03 pm

ylva wrote: Hej! Det låter bra med Joomla! Jag kollade på JSAS men jag använder mac, så jag gissar att det inte  funkar för mig? Vet du om det finns något liknande för mac (osx)? Ylva
Det finns något som heter MAMP till MAC som kanske kan vara något. Har inte hunnit testa den själv ännu. mer om den här ---> http://www.mamp.info/en/index.php

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Tue Nov 21, 2006 9:08 pm

Jag har använt mamp och stötte på ett jätteproblem när jag skulle ladda upp fem veckors jobb till webbhotellet. Funkade inte att öppna databashanteraren. Mycket strul och tid tog det att hitta felet. Jobba direkt mot webbhotellet istället för att ladda upp med mamp lokalt. Det var ett stort misstag. :(

danne
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Tue Sep 27, 2005 8:06 pm

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by danne » Tue Nov 21, 2006 9:40 pm

huh! det där lät inget vidare... vad var det som hände och hur löste ni felet?

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by ylva » Wed Nov 22, 2006 9:41 pm

Det var ett tag sedan jag gjorde det här, men när jag laddade upp allt lokalt till min mac med hjälp av Mamp så hände det något på vägen. För att kunna exportera databasfilen till webbhotellet (där du också måste ladda upp joomla) så behöver du öppna php-myadmin och kryssa i drop-tablet. Men mitt admin gick inte att öppna när det väl blev dags att exportera. Efter MYCKET strul fick jag rådet att det saknades ett litet i, i koden...
så man öppnar filen config.inc.php (i MAMP/bin/phpMyAdmin) och ändrar raden "$cfg['Servers'][$i]['extension']  = 'mysql';" så att det står 'mysqli' istället för 'mysql' och sparar. lösenordet i samma fil var också fel. Men nu funkade det att öppna phpMyAdmin i Safari med URL:en http://localhost:8888/phpMyAdmin/.

Men sedan blev det mer bök med filerna när jag väl laddat upp till hotellet. Som jag ser det finns det ingen anledning att jobba på sin dator lokalt, eftersom man kan ha sajten opublicerad på sitt hotell. Jag läste även diverse trådar på forumen om folk som hade liknande problem när de körde mac och mamp. Hoppas att det kan vara till hjälp.
/Y

danne
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Tue Sep 27, 2005 8:06 pm

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by danne » Wed Nov 22, 2006 10:03 pm

Tack för tipset och förklaringen! Jag kommer nog inte använda MAMP i nuläget eftersom det verkar lite "buggigt" och problem vill man ju inte ha, man har ju ont om tid ändå ;-) och det går ju som sagt att arbeta online.

User avatar
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1144
Joined: Thu Oct 20, 2005 2:50 pm

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by novata » Sat Nov 25, 2006 10:53 am

synd!
för att jag har inga problem med Mamp,jag har även den i min bärbara och tycker att det är kanon att jobba med localhost och sen flytta filerna till webbhotellen och db..
:D

danne
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Tue Sep 27, 2005 8:06 pm

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by danne » Sat Nov 25, 2006 9:23 pm

Jag blev sugen att testa, så det gjorde jag. Jag tog hem ver. 1.4.1 av MAMP och installerade den. Installerade en Joomla lokalt och sen packeterade jag allt och exporterade databasen. Packade upp allt på hotellet, ändrade lite i config och importerade DB och allt fungerade perfekt. Har inte upptäckt något konstigt med MAMP ännu...

superx11
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 80
Joined: Thu Mar 04, 2010 9:03 am

Re: Vilken mall passar till denna design?

Post by superx11 » Mon Mar 15, 2010 4:22 pm

vendelberg wrote:Hej och välkommen till forumet!
Som jag sagt i flera andra trådar, (hittar dem inte nu, det här forumet blir bara större o större, jättekul!) Börja inte med att leta mall!!! Koncentrera dig på att lära dig Joomla! först, sen kan du laborera med mallar.
Du kommer under resans gång att stöta på en hel del "problem" som måste lösas. Om du tex ska ha VM(Virtuemart) så lämpar sig inte alla mallar för en butik....Tar det vid ett annat tillfälle.
Sparka igång med Joomla! först. Lär dig att publicera olika moduler, komponeneter etc. När du behärskar det så kan du komma till mallfrågan.
Fråga gärna men leta i forumet först  ;) Lycka till!//Mia
Okm, detta är lite gammal ser jag men ändå. Hur vet man vilken Joomla -mall som passar till VM och vilka som inte gör det? Jag har Joomla skapat i Artisteer men det verkar vara brister på vissa håll vad gäller knappar fr a.

Var hittar man Joomla-mallar som passar då och som är gratis men med bra kvalitet?


Locked

Return to “Mallar (templates) och design”