GrillWeb i ny tappning

Här kan du visa upp din webbplats gjord i Joomla! 1.0 [locked]
Locked
User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Sun Apr 02, 2006 8:56 pm

Min gamla webbplats "GrillWeb - Sveriges största webbplats om grillning" har ÄNTLIGEN blivit klar med Joomla...

Kort info:
GrillWebben startades 1992 i ett helt handkodat utförande. Sen kom MS Frontpage och hjälpte till lite... men det blev aldrig Lätt att uppdatera.
Så en dag... stötte jag på Mambo... verkade perfekt. Hade precis börjat känna lite på det innan jag åkte på ett par veckors semester. När man sen kommer hem har Mambo "splittsats"... trodde först att:
-Jaha, bara för att man hittat nåt som verkar bra så försvinner det lika fort... Men SOL PÅ HIMLEN!  :-* Joomla! föddes ur förödelsen...  :D

Kort sagt: ta gärna en titt på www.grillweb.se
Kom gärna med kommentarer, speciellt med lite tips om templaten, är inte riktigt nöjd, men det ska vara rött och gult eftersom GrillWebben alltid haft det...

/Florre

PS: Måste tacka alla här i forumet, speciellt LorentzoG, för tålmodigt stöd... hoppas kunna återgälda när jag blivit varm i Joomla!-kläderna.

User avatar
Naseeb
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 136
Joined: Sun Jan 29, 2006 7:51 pm
Location: Tygelsjö Malmö
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Naseeb » Sun Apr 02, 2006 10:33 pm

Hi
Texten syns inte om du vill skriva in nytt recept
Naseeb

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Mon Apr 03, 2006 3:23 pm

Intressant...
Naseeb wrote: Texten syns inte om du vill skriva in nytt recept
På min dator fungerar det bra... vilken webbläsare har du? Funderar på om det kan vara något sådant problem...
Någon annan som har samma problem?

/Florre

User avatar
Naseeb
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 136
Joined: Sun Jan 29, 2006 7:51 pm
Location: Tygelsjö Malmö
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Naseeb » Mon Apr 03, 2006 3:56 pm

Hi
Jag har IE och aldrg haft problem ( provade igen men kom inte alls fram till WebGrill.se Kom fram och provade igen, men ingen text syns.
Naseeb
Last edited by Naseeb on Mon Apr 03, 2006 3:58 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Mon Apr 03, 2006 8:23 pm

Nu har jag lyckats lokalisera problemet men inte felet... det verkar som om när man inte är inloggad så väljs fel Editor... "No WYSIWYG Editor" i stället för "JoomlaFCK" som jag har ställt in i Globala inställningarna som default editor...

Tydligen är texten vit på vit botten... i "No WYSIWYG Editor"...  :(

Ska försöka lösa det under kvällen... Någon kanske har något tips på vad som kan vara fel?

/Florre

I följande tråd fortsätter denna disskussion om Editorproblemen: http://forum.joomla.org/index.php/topic,51994.0.html
Last edited by Florre on Tue Apr 04, 2006 3:23 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Tue Apr 04, 2006 9:32 pm

Editor-problemet fixat, var fel i css-filen.
Florre wrote: Kort sagt: ta gärna en titt på www.grillweb.se
Kom gärna med kommentarer, speciellt med lite tips om templaten, är inte riktigt nöjd, men det ska vara rött och gult eftersom GrillWebben alltid haft det...
Ber ödmjukast om lite mer feedback eftersom jag inte är riktigt nöjd med framför allt templaten.

/Florre

Jerka
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 39
Joined: Tue Dec 06, 2005 12:22 pm

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Jerka » Wed Apr 05, 2006 10:56 am

Först och främst är jag glad för att du pekade ut sidan åt mig. Det börjar bli dags att värma upp grillen och då kommer jag besöka den frekvent..även grillsidan ;).

# Rent spontant så tycker jag modulrubrikerna poppar fram för mycket. Lite diskretare och enfärgat hade fallit mig mer i smaken.
# Jag hade hellre sett de 10 senaste recepten än statistikmodulen. Göm statistiken, åtminstone till dess att du får ett imponerande medlemsantal.

Men egentligen bryr jag mig inte om hur en sån här sida ser ut. Jag kommer sörpla i mig varenda bokstav som du publicerar ändå.
Last edited by Jerka on Wed Apr 05, 2006 12:59 pm, edited 1 time in total.

User avatar
roccolord
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 59
Joined: Thu Mar 16, 2006 8:36 pm
Location: Malmö
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by roccolord » Wed Apr 05, 2006 11:25 am

Jag tycker att färgerna är väldigt plötsliga och man får lite ont i ögonen. Hoppas jag inte var för elak nu...  :-[

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Wed Apr 05, 2006 8:29 pm

Tackar för kritiken!  :)
roccolord wrote: Jag tycker att färgerna är väldigt plötsliga och man får lite ont i ögonen. Hoppas jag inte var för elak nu...  :-[
Ingen är för elak! Jag vill ju ha kritik...
Jerka wrote: # Rent spontant så tycker jag modulrubrikerna poppar fram för mycket. Lite diskretare och enfärgat hade fallit mig mer i smaken.
# Jag hade hellre sett de 10 senaste recepten än statistikmodulen. Göm statistiken, åtminstone till dess att du får ett imponerande medlemsantal.
Jag håller med er om att det nog har blivit för "skrikigt" med de tvåfärgade modulrubrikerna. Ska testa med endast rött,lite mörkare röd för att dämpa lite. Dessutom ska jag nog dämpa det gula i huvudet. Helst skulle jag vilja ha en grillbild som bakgrund, men jag har inte lyckats ta någon som duger...

Vad gäller statistiken så håller jag med dig, den än numera synlig endast för mig själv (tänkte inte först på att man kan visa den endast för vissa).

Jag skulle också vilja att de 10 senaste eller populäraste recepten visades direkt på startsidan, men jag har inte lyckats får "Garys Cookbook" att göra det. Dessutom så är all hjälp för den på tyska, och jag kan endast beställa en pilsner på det språket..  :P
Någon som arbetat med "Garys Cookbook"? Och kanske kan dela med sig av lite tips?

/Florre

JohanLM
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 57
Joined: Fri Feb 24, 2006 2:41 pm

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by JohanLM » Thu Apr 06, 2006 11:40 am

ARGH!
Du gjorde mig hungrig.  ;)

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Thu Apr 06, 2006 8:45 pm

Nu har jag gjort en justering av templaten. I alla fall jag tycker att den har blivit lugnare än den tidigare. Vad säger ni?
JohanLM wrote: ARGH!
Du gjorde mig hungrig.  ;)
:D Det är ju lixsom meningen det...  ;D

/Florre

User avatar
roccolord
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 59
Joined: Thu Mar 16, 2006 8:36 pm
Location: Malmö
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by roccolord » Fri Apr 07, 2006 6:33 am

Bättre! Nu är nästan allt jag klagade på innan borta, bara den röda färgen som är lite skarp. Lite flames i bakgrunden på loggan så hade du kunnat dra ner den röda lite.

User avatar
Outoman
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Mon Aug 22, 2005 3:58 pm
Location: Southern Dalarna
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Outoman » Sat Apr 08, 2006 10:22 am

Suverän sida. Bra innehåll!
Men lite tråkig design, ser ut som designen har fastnat i slutet av nittiotalet. Väldigt platt utseende.

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Sun Apr 09, 2006 12:35 pm

Jag håller på med en template som jag hoppas skall bli "modernare" men har lite problem med att få den att hålla ihop...  :P beror väl på att den har jag gjort helt från grunden...  :-\

Ni kanske kan rekomendera någon template som skulle kunna passa bra, helst i röd/gult..?

/Florre

User avatar
svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1032
Joined: Mon Oct 17, 2005 1:50 pm
Location: Närke, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by svenl » Mon Apr 10, 2006 5:37 am

Hejsan,

Lyckades inte komma åt sidan nu på morgonen, får försöka senare då grillsäsongen närmar sig med stormsteg.

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

User avatar
svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1032
Joined: Mon Oct 17, 2005 1:50 pm
Location: Närke, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by svenl » Tue Dec 25, 2007 9:31 am

Hejsan Florre,

Vill bara nämna för dig att Garys Cookbook nu (äntligen) kommit i en version för joomla 1.5
Det är fortfarande en betaversion, men det gör att vi som har recept på en sida kan ta ett kliv framåt  :)
http://www.vb-dozent.net/index.php?opti ... &Itemid=29

Sedan får jag se om det blir grillat till nyår eller vanlig köksmat ...
(men glass i någon form lär det bli  :P ).

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Tue Dec 25, 2007 11:45 am

Tack för tipset!  :)
Med lite tur så får jag tid över för att hinna med att konvertera GrillWebben till J1.5 innan grillsäsongen kommer igång till våren igen.
/Florre

User avatar
zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 343
Joined: Mon Jan 22, 2007 1:23 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by zpikesweden » Fri Dec 28, 2007 12:33 pm

Ett sätt att få mer liv i rubrikbilden kan vara att använda en gräsmatta som bakgrund.

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Fri Dec 28, 2007 4:25 pm

zpikesweden wrote: Ett sätt att få mer liv i rubrikbilden kan vara att använda en gräsmatta som bakgrund.
Jag har faktiskt testat det redan... men det såg helt enkelt konstigt ut... Däremot kommer det kanske en toppbild med lite grillad mat som nedtonad bakgrund. Den blir nog bättre, problemet är bara att det är så förbaskat svårt att fotografera mat så det ser gott ut...

/Florre

svens
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Sat Dec 29, 2007 9:03 pm

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by svens » Sat Dec 29, 2007 9:09 pm

Först o främst- sidan öppnas väldigt snabbt, dvs har inte set websidan i Jommla som öppnas så snabt !!!!???? Vilken överaskning!
vilken vebhotel använder du?

User avatar
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 224
Joined: Mon Dec 26, 2005 2:39 pm
Location: Västerås, Sweden
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Florre » Sat Dec 29, 2007 9:35 pm

Jag vet inte om den öppnas så speciellt snabb egentligen... men den ligger hos Looipa, och dom är jag helt nöjd med...
/Florre

User avatar
qovvop
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 162
Joined: Fri Nov 02, 2007 9:01 pm
Location: Sverige
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by qovvop » Wed Jan 02, 2008 12:01 pm

Hej

Angående snabb sida och Loopia, kan jag bara säga så här.....

Loopia är bra webbservrarna har bra Ping responstid, men deras databasservrar har lite problem, tex så fungerar vissa komponenter mindre bra hos Loopia, som tex: Simply Image Gallery Pro m.m

Att just Grillwebb känns snabb, och ja det stämmer beror nog mer på att templaten inte inkluderar massa inkludes filer som skall laddas in varje gång, som mootools, lightbox m.m.

Om du har en template från Rockettheme, Garvick, Yootheme m.m. så har dom 100% web 2.0 features men det gör sidan långsammare.

//C
Manager för Webbhotellet Snowpeak.se och byrån Joomlahemsidor.se, en webb-byrå med inriktning på Joomla.
Sitter i styrelsen för Svenska Joomlaföreningen...

User avatar
Naseeb
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 136
Joined: Sun Jan 29, 2006 7:51 pm
Location: Tygelsjö Malmö
Contact:

Re: GrillWeb i ny tappning

Post by Naseeb » Fri Oct 24, 2008 8:27 pm

Har inte kollat på GrillEb på länge men den ser mycke bättre ut nu. :p


Locked

Return to “Webbplatser J! 1.0”