hur länkar man? kanske är en idiot

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
aronsson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

hur länkar man? kanske är en idiot

Post by aronsson » Thu Dec 13, 2007 4:38 pm

Jag skulle på min första sida vilja ha en item eller vad den kallas med en lista med länkar till andra items.

Jag har en section som heter medlemsföreningar som innehåller några lokala ex. västmanlands, uppsala m.m.
På första sidan har jag lite information och där den ena skall vara en lista med länkar till dessa medlemsföreningar.
Hur gör man detta på bästa sätt? Hade en tanke på att bara skapa en content item där jag rent manuellt räknar upp dem och länkar till dem, men hur gör man för att länka till andra content items?

Alltså två frågor:
Hur länkar man till andra sidor?
Och hur ska jag lösa min uppräkning av content managers eller content items på min första sida?

tack snälla!
/Andreas
Last edited by aronsson on Tue Jan 08, 2008 7:12 am, edited 1 time in total.

Kling
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: hur länkar man? kanske är en idiot

Post by Kling » Sat Dec 29, 2007 9:21 pm

Kan inte påstå att jag är något större proffs men...

gå in på den sidan där du vill ha länken så att du får upp redigeringsfönstret. Där markerar du de ord som ska vara till en viss länk.

"Kedjorna" kommer då att tändas uppe i symbol menyn. Klicka på den länkade kedjan (bruten om du vill ta bort länk) och skriv in i det fönstret som poppar upp var länken ska gå till (oftast är det lättare att kopiera länken från den sidan du är intresserad av och kilstra in) samt vad du vill att den ska kallas när du håller pekaren över den.

Klart....

/Nicke

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Mon Dec 31, 2007 11:05 am

Hej,

Det finns många olika sätt att skapa länkar till andra sidor på den egna sajten eller till andras.
En metod som i ditt fall är att skapa en länk till den sektion eller kategori som innehåller medlemsidorna. Om du är osäker på hur man hittar länken till din sektion, så kan en genväg vara att skapa ett menyobjekt i någon meny. Länka menyn till "Link - Content section" alternativt "Table - Content Category" och välj sedan sektionen eller kategorin som innehåller dina medlemssidor. Spara menyobjektet med "Apply" så visas länkadressen på tredje raden som "URL...". Kopiera adressen för att lägga i det i den artikel du vill länka från.
Om du inte vill använda menyobjektet så spara för att lämna menyinställningrana och i menyhanteraren så markerar du det nya objektet och klickar på "Trash" för att radera det.
Sidan som länken leder till innehåller en lista på kategorier eller artiklar med dina medlemssidor.
Finessen med denna metod är att även om du lägger till nya kategorier eller artiklar så kommer denna sida att automatiskt att uppdateras.

Om det är så att denna information skall ligga på första sidan på din sajt så ser du till att spara ditt menyobjekt till sektionen/kategorin vi talat om ovan. Radera det alltså inte. Kalla objektet för text "Startsida" och sortera det till första position i "main menu" och ev "top menu". Redigera sektions- eller kategorisidan så att den innehåller all annan information du vill visa förutom själva länkarna till kategorierna/artiklarna. Denna sida kommer då att bli din startsida och som automatiskt uppdateras när du skapar nya kategorier/artiklar.

Är detta tydligt eller skall jag förklara på något annat sätt?
Last edited by sgagner on Mon Dec 31, 2007 11:07 am, edited 1 time in total.
Stefan Gagner, Web8 Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

aronsson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by aronsson » Tue Jan 08, 2008 7:10 am

Tack det var ett sådant svar jag letade efter.
Har inte hunnit prova det ännu, men det borde fungera.
Tack!

/Andreas

Locked

Return to “Allmänna frågor”