vet ej om joomla klarar av detta

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace

vet ej om joomla klarar av detta

Post by novata » Mon Jan 07, 2008 6:21 am

hej!
Vet ej om det är möjligt att ändra "header" bild när man klickar på läs mer,dvs när jag går in på en joomla sajt,det finns alltid en "huvudbild"(header) sen kommer nyheterna:
intro text..läs mer
när man klickar på läs mer kan huvudbilden ändras?

Novata

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Re: vet ej om joomla klarar av detta

Post by maxa » Mon Jan 07, 2008 9:27 am

Vad menar du med header bild? Är det en bild i ingressen? Ordet header brukar man annars använda för sidhuvud...

novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by novata » Mon Jan 07, 2008 3:41 pm

hej!
Jag menade den här bilden tex,den som jag bifogar, vill ta reda på om den kan ändras om jag klickar på läs mer (länken)

Oftast man kan byta header när man har en navigationsmeny- om företaget,kontakt osv men om man har länkar, jag känner att det går inte fixa på nåt sätt.
http://www.joomlademo.de/index.php?mos_ ... hurch_2008

Sä här
framsidan med header bild 3
nyheter
intro...
Läs mer (klicka här för att läsa vidare nyheten)
när jag klickar på nyhetslänken då är annan header bild.

Hoppas att det förstås.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by maxa » Mon Jan 07, 2008 4:41 pm

Hej,

Din länk fungerar inte just nu...

Om du har en template som byter header-image beroende på Itemid (föjer menu items) så går det faktiskt att göra det du vill :)

Säg att din frontpage har Itemid=1 med header1. Sedan har du sidan "Om företaget" som har Itemid=2 med header2. Sidan "Om företaget" innehåller artikeln A vars ingress även visas på frontpage med läs-mer länk. Den länken ärver dock Itemid=1 från frontpage när du klickar på den, och därför behåller den samma header som frontpage. Vad du behöver göra är att skriva om den länken så att den slutar med Itemid=2. Innan du försöker göra det, testa om målsidan för den länken ändrar header när du byter ut Itemid i webbläsarens adressfönster. Fungerar det som du vill? -då fattas bara omskrivningen. Om det är en statisk sajt med få länkar så kan du göra det manuellt i .htaccess. För en större, dynamisk sajt så använder du istället komponenten sh404SEF.

Lycka till!

novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by novata » Mon Jan 07, 2008 7:10 pm

hej Niklas!
vad intressant börja bli detta, antingen är en ny begränsning som jag har hittat på joomla eller känner på att det finns ingen lösning eftersom itemid är beroende på en menu items, som är publicerat dvs Top Meny (bifogar en bild-Login knapp) om det är inte publicerat så man kan inte byta header.
Förskörer klurar ut.. det är inte som Dreamweaver.  :laugh:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Locked

Return to “Allmänna frågor”