Ska det vara så svårt att göra en undermeny?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0
Locked
twixo2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 45
Joined: Wed Jan 14, 2009 2:45 pm

Ska det vara så svårt att göra en undermeny?

Post by twixo2 » Sun Feb 01, 2009 7:49 pm

Hej
Jag vill göra undermenyer, hur går jag till väga?
Jag har en top meny som efter jag kilckat på en av länkarna där ska visa en meny till vänster där jag vill ha tex så här:

Avtalstjänster
-Livsmedelsbutik (undermeny)
-Restaurang (undermeny)

Tjänster
-HACCP (undermeny)
-Egenkontrollprogram (undermeny)

/Niklas

lilja85
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Wed Jul 08, 2009 6:58 pm

Re: Ska det vara så svårt att göra en undermeny?

Post by lilja85 » Wed Jul 08, 2009 7:21 pm

Precis så vill jag också ha det. Hittade du en lösning på hur man gör? Jag får bara till en statisk meny som ligger där för alla sidor. Jag vill precis som du ha olika menyer till vänster beroende på vilken länk man klickar på i top-menyn.

lilja85
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Wed Jul 08, 2009 6:58 pm

Re: Ska det vara så svårt att göra en undermeny?

Post by lilja85 » Wed Jul 08, 2009 8:17 pm

Sådär, nu har jag fått kläm på det också. Läste på http://docs.joomla.org/Tutorial:Creating_a_submenu och förstod sen resten.

För att visa en meny behöver man en modul. När du skapar en meny skapas det en meny automatiskt. Detta förstod inte jag. Lite kortfattat (eller långrandigt kanske) gör man såhär.

1) Skapa en ny artikel
2) Du behöver bara en meny. Skapa en sidstruktur i denna genom att lägga till länkar via New -> Articles -> Article Layout. De länkar som ska visas högst upp skall vara underställda Top och de som skall visas till vänster underställda respektive "top-länk"
3) Gå till "Extensions -> Module manager" och aktivera din meny om den inte är aktiverad. Ändra parametrarna för start och end level i parametrarna för menyn. Här säger du vilken nivå menyn skall visa. Jag valde start: 0 och end: 1 för att visa översta nivån.
4) Skapa en ny meny-modul. Var noga med att alias inte är samma som den andra menyn. I Module parameters väljer du den meny du ändrade i steg 2.
5) Välj start level: 1 och end level: 2 denna gång för att visa nästa nivå, nämligen nivå två.

Nu har du förhoppningsvis en topmeny som är statisk och en meny på vänstersidan som byter länkar beroende på vilket val du väljer i "top-menyn".

tttttkkkkk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Sat Feb 20, 2010 11:47 pm

Re: Ska det vara så svårt att göra en undermeny?

Post by tttttkkkkk » Sun Feb 21, 2010 4:53 pm

Har suttit med detta inlägget i timmar, kan någon förklara det grundligare?


Locked

Return to “Allmänna frågor”