Nybörjare? Även för dig som är van användare kan ha nytta av denna tråd!

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0
Locked
User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Nybörjare? Även för dig som är van användare kan ha nytta av denna tråd!

Post by vendelberg » Fri Aug 11, 2006 10:14 pm

Först vill jag börja med att hälsa alla nya (och gamla) Joomlare välkomna!

Jag försöker sammanställa bra länkar som kan vara nyttiga för både gamla och nya joomlare. Om du har en bra länk som du tycker skulle passa här, skicka mig ett PM.

Denna tråd ska bara innehålla tips och länkar på bra material, alltså inga frågeställningar.

Vilket webbhotell ska jag välja?
Det är många frågor om det. Jag ska här nedan försöka sammanställa alla trådar i detta forum om just det problemet.

Vilket webbhotell stödjer Joomla?

webbhotellet one


Blandat
Ett skript som du installerar för att kontrollera förutsättningarna för din joomlainstallation Mer om detta idenna tråd

FAQ på Joomlas internationella sida (endast på engelska)

Dokumentation/svenska översättningar-svensk joomla

Användarmanual på engelska för 1.0.11

StandAlone servrar-kör Joomla lokalt på din dator:
JSAS
wampserver

Installera GD i wampserver  Ett stort tack till Carlring

Extensions (tillägg för din joomlainstallation)

Fria mallar

Webbverktyg för Firefox ett utmärkt verktyg för att se hur andra gjort sina sidor och kolla sin egen

Joomla toolbar, visar bl.a RSS för Joomla nyheter, finns både för IE och FF, denna länk är för IE -

Guider och manualer:

Tutorials
Absolut Beginners Guide to Joomlal  Mycket bra läsning, dock på engelska. UPPDATERAD!
Engelsk Användarmanual för version 1.0.11 Med bilder och utförliga instruktioner.

Bygga din egen mall från grunden:
churchministriesonline
mambosolutions 

MiniDoc: Anna's Joomla Tips

Joomla Help Site

FAQ Section

Template FAQ

RESOURCES Template and css tutorials

Exportera/Importera databaser


Information hur man kommer igång med Joomla!

Det jag personligen tycker är det viktigaste när man börjar:
  • att inte börja leta efter en mall till en början utan att tänka om och lära sig Joomla först
  • att testa, testa, testa genom att göra olika installationer antingen med hjälp av JSAS eller på annan server
  • Att alltid ha en testsida där man kan prova alla komp, moduler etc innan man kör dem ”live”
  • Att alltid söka i forumet först innan man ställer sina frågor (därför behöver vi en sån tråd)
  • Att installera editorn JCE med alla plugins,
  • Att installera JoomlaXplorer för att ha en bra filhanterare /
     
Jag vill att alla hjälper till och fyller på denna tråd så vi kan göra en bra sammanställning i slutändan.
För dig som är nybörjare kan gärna komma med tips o idéer vad vi bör ha med. Det är lätt att vi gamlingar har blivit hemmablinda och tycker att allt är självklart.
En önskan från mig: När du har fått svar på din fråga glöm inte att markera din tråd som solved. Det gör man under dropplisten Message icon.

Det var allt från mig för den här gången//Mia
Last edited by vendelberg on Sat Dec 08, 2007 8:57 am, edited 1 time in total.
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
carlring
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 113
Joined: Tue Nov 22, 2005 2:43 pm
Location: Norrköping, Sweden

Re: Nybörjare?

Post by carlring » Sun Aug 13, 2006 8:21 am

Tycker jag låter som en otroligt bra idé!

Då jag har hållt på med Joomla ett tag, men jag anser mig fortfarande vara nOOb på det här
tycker jag att man kör fast konstant på egentliga små saker.

Så jag håller med föregående talare.

KÖR HÅRT.
All makts hemlighet består av att man vet att andra är ännu fegare än man själv.

User avatar
Tovelainen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 197
Joined: Wed Jul 19, 2006 7:30 pm

Re: Nybörjare?

Post by Tovelainen » Sun Aug 13, 2006 10:21 am

Hej
Jag tycker också det låter som en bra idé.
Jag är ju nybörjare och har fladdrat fram och tillbaka här de senaste veckorna och jag tyckte det var svårt att hitta bland trådarna.
Hade också hela tiden en känsla av att mina frågor säkert diskuterats massor tidigare, men kunde inte hitta var det i så fall skulle ha varit.

Så det är suveränt med en ihopsamling av "basfaktan".

Sen en knäpp fråga: Mia nämner att markera om en tråd är solved. Den funktionen har jag saknat här. Jag hittar inte den där dropmenyn....är jag blind?  :-[
...hahaha just i skrivande ögonblick - nu ser jag den!! Ok - solved!  :D

Hej från Tove

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nybörjare?

Post by vendelberg » Tue Aug 15, 2006 12:06 pm

Hej Tove
Solved iconen kan nog bara den som startade tråden bocka i  ;)//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

xt nordic
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 229
Joined: Tue Dec 27, 2005 8:11 am

Re: Nybörjare?

Post by xt nordic » Mon Aug 28, 2006 8:33 pm

Fria mallar – http://www.joomlaos.se

Vill inte gnälla men det skall väl vara http://www.joomlaos.de ;)
Mvh
Daniel Johansson
----------------
DEJI Quality Consulting

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Nybörjare?

Post by micke_nkpg » Tue Oct 03, 2006 8:29 pm

ingen av detta som läggs fram här som "hjälp till nybörjare" visar hur mam skapar redigeringslänkar i usermenu!!

dvs hur skapar jag en länk där det enbart går att lägga till text till ett nyhetes elelr blog item. hur gör jag detta genom adminastrationsgränssnittet?

Dessutom verkjar folk allmänt ovilliga att svara de nya! Det är min upplevelse. kan ha fel, men det är min upplevelse av detta forum.

Deeutom är sökmotorn på detta forum lika dålig som den på tilläggs avdeklningen. 

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nybörjare?

Post by vendelberg » Tue Oct 03, 2006 8:54 pm

Hoppla där fick vi "gamlingar" en känga  :'(
Jag tror inte att vi är ovilliga att hjälpa de nya, det ska bara finnas tid till det. Glöm inte att det är ideella insatser. De flesta har sina jobb att göra och gör det här frivilligt. Det jag personligen känner som lite tjatigt är att upprepa sig hela tiden. Jag vet att sökfunktionen är urusel i detta forum.

Jag är lite korkad emellanåt och just nu fattar inte jag hur du vill skapa en länk till ett nyhetsitem. Själv använder jag en modul som heter My content där man kan redigera artiklar från frontend
finns här>>http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: Nybörjare?

Post by LorenzoG » Tue Oct 03, 2006 9:48 pm

micke_nkpg wrote: ingen av detta som läggs fram här som "hjälp till nybörjare" visar hur mam skapar redigeringslänkar i usermenu!!

dvs hur skapar jag en länk där det enbart går att lägga till text till ett nyhetes elelr blog item. hur gör jag detta genom adminastrationsgränssnittet?

Dessutom verkjar folk allmänt ovilliga att svara de nya! Det är min upplevelse. kan ha fel, men det är min upplevelse av detta forum.

Deeutom är sökmotorn på detta forum lika dålig som den på tilläggs avdeklningen. 

Tack för ditt inlägg. Vi försöker hjälpa alla - och särskilt de som är nya i forumet, då det är jätteviktigt att de ska känna sig välkommna och få en bra start i forumen. Som Mia skriver gör vi det här på vår fritid och tiden kanske inte alltid räcker till att svara på så många inlägg som man önskar. Det svenska communityt är en frivillig gruppsamverkan där alla försöker hjälpa alla i mån av tid, möjlighet och kunskaper.

Sökningsmöjligheterna i det här forumet är inte bra. Orsaken till detta är att vi har så mycket trafik att utökade sökmöjligheter skulle ta så pass mycket kraft att forumet inte skulle kunna fortsätta att vara så här snabbt som det är nu. Joomla! är en av 500 webbplatserna som har mest trafik i hela världen (enl. alexa).

Jag kan däremot lära ut ett litet trick som jag använder mig av när jag söker i forumen och där forumets egen sökmotor inte räcker till. Jag söker via google och söker då bara på joomla.org. Det fungerar jättebra då google hela tiden håller sig uppdaterad om vad som finns här.

Det gör man genom att skriva till "site:joomla.org" bakom det du vill söka på.
Om du enbart vill söka i extensions, då skriver du istället "site:extensions.joomla.org"

Exempel: Om jag skulle vilja se vad det har skrivits om rabatt i virtuemart. Då skulle sökningen kunna se ut så här
"rabatt" "virtuemart" site:joomla.org

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Nybörjare?

Post by micke_nkpg » Tue Oct 03, 2006 9:51 pm

vendelberg wrote: Hoppla där fick vi "gamlingar" en känga  :'(
Jag tror inte att vi är ovilliga att hjälpa de nya, det ska bara finnas tid till det. Glöm inte att det är ideella insatser. De flesta har sina jobb att göra och gör det här frivilligt. Det jag personligen känner som lite tjatigt är att upprepa sig hela tiden. Jag vet att sökfunktionen är urusel i detta forum.

Jag är lite korkad emellanåt och just nu fattar inte jag hur du vill skapa en länk till ett nyhetsitem. Själv använder jag en modul som heter My content där man kan redigera artiklar från frontend
finns här>>http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
//Mia
Jag har inte som syfte att "hacka" på någon, skrev bara som jag upplevt det.
Alla kan inte göra allt, men om alla gör lite så blir det oftast bra i slutet.
En bra sökfunktion skulle underlätta MASSOR som vi alla vet. (söker man på excel får man upp även excellent  :( )

Det jag är ute efter är att en grupp ska kunna lägga in "rapporter" från händelser i en viss item/category eller vad man ska säga. Och detta ska det vara ett formulär för i usermenu, likt submit news. Är ute efter att kunna skapa denna länki usermenu direkt i manyeditorn precis som man kan med andra länkar till andra menyer. Svaren finns säkert redan, dock nästan hopplösa att söka reda på.
Alla inlägg ska hamna under varandra. Vet inte hur mycket jag försökt med detta.
Har skapat så att en grupp har behörighet till en hel sektion, eller kan man ge behörigheter till static contents?

My content har jag testat, dock upplevde jag som att  det inte var det jag är ute efter.

Jag har lagt in JACLPlus och fått det att fungera som jag vill. Kan utan prblem rekommendera denna contrib.
Last edited by micke_nkpg on Tue Oct 03, 2006 9:55 pm, edited 1 time in total.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nybörjare?

Post by vendelberg » Tue Oct 03, 2006 9:56 pm

Hej
Skönt att det löste sig för dig. Har inte provat JACL plus. Jag tar inte ditt inlägg som något "hack" tvärtom en påminnelse till att vi kanske" kan "joomla och tar det mesta för givet.  :-[ //Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Nybörjare?

Post by micke_nkpg » Tue Oct 03, 2006 10:03 pm

vendelberg wrote: Hej
Skönt att det löste sig för dig. Har inte provat JACL plus. Jag tar inte ditt inlägg som något "hack" tvärtom en påminnelse till att vi kanske" kan "joomla och tar det mesta för givet.  :-[ //Mia
JACL plus löste vad jag vet inte problemet med att göra fungerande länkar i usermenu.. men men..

för byter man ut wiev mot new i länken till sidan och sätter  den som submit så får jag bara upp att jag inte har behörighet till sidan. då som superadmin.

här har du en tråd jag ställt den frågan i. http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg504497

jockelh
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Sun Nov 19, 2006 3:40 pm

Re: Nybörjare?

Post by jockelh » Sun Nov 19, 2006 3:52 pm

hej,jag är en riktig nybörjare på detta och jag har några frågor om hur jag kommer igång.
1 hur laddar jag ner svenska språkfilen till min cpanel?jag har 2 versioner på filen i min dator men jag lyckas inte ladda ner dom till panelen.
2.var kan jag hitta en svensk hjälpinstruktion för att komma igång med mitt hemsidobygge.
3 var kan jag hitta en mall till min sida,jag har testa med länkar som finns här men dom funkar ej?
mvh jocke

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nybörjare?

Post by vendelberg » Sun Nov 19, 2006 6:34 pm

Hej och välkommen till forumet!

1. Hämta den svenska språkfilen på http://www.svenskjoomla.se obs det finns endast för frontend(=framsidan)
2. Se länkar i första inlägget
3. Jag har uppdaterat "mallänken" i mitt första inlägg, nu ska den fungera

Om du har fler frågor så ber jag dig först leta runt i forumet. Ställ dina frågor under de rätta trådarna. Ett tips är att börja läsa manualen. Lycka till!//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
jonascw
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 367
Joined: Fri Dec 29, 2006 12:09 pm
Location: Norway
Contact:

Re: Nybörjare?

Post by jonascw » Fri Mar 16, 2007 11:58 pm

micke_nkpg wrote: Deeutom är sökmotorn på detta forum lika dålig som den på tilläggs avdeklningen. 
Jag kan hålla med om att sökfunktionen inte är den bästa men det jag ofta gör när jag inte finner det jag söker efter är att använda Googles site sök. T.ex.

mittSökOrd site:forum.joomla.org

eller

"Mitt Sök" site:forum.joomla.org

Genom att lägga till site:forum.joomla.org bakom ditt sökutryck så söker google enbart på dessa sider.


Locked

Return to “Allmänna frågor”