Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0
User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Fri Feb 15, 2008 12:59 pm

choomla wrote:Jomen ser det fortfarande bättre ut för Google även om man har ändrat stilen. Ser det fortfarande ut som h1, h2 ... för G ?
Yep.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by choomla » Sun Mar 16, 2008 9:04 am

Ett problem är dock att det i JCE-editorn endast går att välja mellan 6 stegvisa rubriker, vadom man vill ha fler?, och att det inte går att ändra formatet på vissa av dem, t.e.x kan jag inte få bort kursivering/fet på vissa av dem.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by choomla » Fri Mar 28, 2008 12:56 pm

Är det möjligt att ändra den generella "Läs mer" till en specifik för varje artikel?

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by maxa » Fri Mar 28, 2008 1:15 pm

choomla wrote:Är det möjligt att ändra den generella "Läs mer" till en specifik för varje artikel?
För Joomla 1.5 kan jag tänka mig att man kan koda ihop en plugin med funktionen typ

Code: Select all

{readmore}Min ankartext{/readmore}
Det vore coolt!

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by maxa » Sun Mar 30, 2008 8:05 pm

EDIT: Jag återkommer med denna post när jag gjort bättre research ;)

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by choomla » Mon Mar 31, 2008 4:47 am

Jag tror den här nya komponenten för att förhindra att PR försvinner kan vara bra att ha. Inte provat den själv än dock.

http://www.ijoomla.com/ijoomla-redirect ... ect/index/

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Thu Apr 24, 2008 10:18 am

maxa wrote:Betydligt enklare att lära sig och komma ihåg är:

Code: Select all

redirect 301 /component/option,com_events/task,view_day/Itemid,114/year,2007/month,01/day,27/ http://www.skrivarsidan.nu/content/category/4/40/26/
alltså

redirect 301 /relativ-gammal-url.html http://www.nyasidans-fulla-url.com/sidan.html

Men hur tusan gör man en recirect med eller "i" openSEF, måste man gå in i FTP ?

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Wed Jun 25, 2008 12:58 am

maxa wrote: Du kan själv ändra en sparad FURL i OpenSEF, men se till att du ändrar alla FURL:er med samma namn, och se till att du skapar en 301 redirect från den gamla FURL:en till den nya.
Hur gör man egentligen en 301-redirect med openSEF?

Jag har haft den komponenten i 2 år nu och det vet ju alla som provat den att den är monstruös. Tusentals med URL:er varav bara en bråkdel behövs - resten är kopior, och dessa kopior dyker upp på fel ställe eller inte alls och gud vet vad...

Skall byta till sh404SEF nu, men vill helst inte importera tusentals onödiga URL:er, så tänkte därför först redirecta och/eller deleta många av dem.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Jun 25, 2008 8:45 am

choomla wrote:Tusentals med URL:er varav bara en bråkdel behövs

Du kan lugnt ta bort alla som inte behövs med knapparna
[Delete all Unpublished]
[Delete all Invalid]
choomla wrote:- resten är kopior, och dessa kopior dyker upp på fel ställe eller inte alls och gud vet vad...
Nja, det beror på vad du menar med kopior. Alla de olika varianterna av interna urls som OpenSEF redirectar till samma SEF url, behövs. sh404SEF fungerar likadant i detta fall och måste fungera så. Komponenter som inte fungerar så är inte bra ur SEO-perspektiv - möjligen mer användarvänliga.
choomla wrote:Skall byta till sh404SEF nu, men vill helst inte importera tusentals onödiga URL:er, så tänkte därför först redirecta och/eller deleta många av dem.
För mig låter det som en dålig idé att göra redirects från gammal SEF till ny SEF i OpenSEF om du ska byta komponent. Jag tror inte att sådana redirect importeras korrekt i sh404SEF. Jag skulle göra detta i .htaccess om jag vore du.

Men så här gör man en manuell 301 i OpenSEF:
[New Friendy ULR]
Friendly URL: /gammal-relativ/sef-url.htm
Internal URL: http://www.dindomän.xx/med-ny/absolut-url.html

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Wed Jun 25, 2008 9:15 am

maxa wrote:Alla de olika varianterna av interna urls som OpenSEF redirectar till samma SEF url, behövs. sh404SEF fungerar likadant i detta fall och måste fungera så. Komponenter som inte fungerar så är inte bra ur SEO-perspektiv - möjligen mer användarvänliga.
Varför behövs det 10 olika URL:er för samma sida? Det skapar ju en massa problem. Jag förstår inte varför openSEF envisas med att hela tiden skapa massa nya URL:er. Jag har 446 stycken för en kategori med ca 35 artiklar! VAd är poängen?
maxa wrote:För mig låter det som en dålig idé att göra redirects från gammal SEF till ny SEF i OpenSEF om du ska byta komponent. Jag tror inte att sådana redirect importeras korrekt i sh404SEF. Jag skulle göra detta i .htaccess om jag vore du.
Kanske lika bra att strunta i att importera några alls. Internlänkningen kan man ju göra om, det är värre med de, värdefulla, externa länkarna. Men man kan väl alltid skapa nya FURL i sh404 med den titel som de URL:er som inlänkarna pekar mot.
maxa wrote:Men så här gör man en manuell 301 i OpenSEF:
[New Friendy ULR]
Friendly URL: /gammal-relativ/sef-url.htm
Internal URL: http://www.dindomän.xx/med-ny/absolut-url.html
Men vad skall man göra med alla identiska FURL som är substitut för samma artikel med olika ID ??
(se skärmdump)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by choomla » Wed Jun 25, 2008 10:19 pm

Detta kanske inte har så mycket med openSEF som Joomla! själv att göra.
ItemID är inte ett av systemets vackra sidor.
Här är en extremt lång tråd om detta: http://forum.joomla.org/viewtopic.php?t=125365

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by maxa » Fri Jun 27, 2008 10:05 am

choomla wrote:Detta kanske inte har så mycket med openSEF som Joomla! själv att göra.
ItemID är inte ett av systemets vackra sidor.
Här är en extremt lång tråd om detta: http://forum.joomla.org/viewtopic.php?t=125365
Det är det som är det bästa med OpenSEF/sh404SEF - att den skriver om 10 olika urler till en = all länkjuice hamnar på en sida istället för att spridas ut på 10.
choomla wrote:Internlänkningen kan man ju göra om, det är värre med de, värdefulla, externa länkarna. Men man kan väl alltid skapa nya FURL i sh404 med den titel som de URL:er som inlänkarna pekar mot.
Ja, det kan man. Det kallas Alias i sh404SEF.

Anna Stenberg
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Thu Feb 04, 2010 1:08 pm
Location: Borås
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Anna Stenberg » Wed Mar 31, 2010 9:38 am

maxa wrote:
novata wrote: Tack Maxa för dina tips om sökoptimering för joomla, är det prövat att tabeller än längsammare än css?
Nja, det var nog lite klumpit uttyckt. Vad jag menar är att det blir mer kod med tabeller = mer Kb.
Är ny här på forumet. Har förstått att många uppskattat det du skrivit om sökoptimering. Verkar som det finns ett dokument att utläsa från allas kommentarer, men jag hittar det inte. Kan du tipsa om var det finns? Tack på förhand!

User avatar
chrille
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1023
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:41 pm
Location: Stockhom, Sweden

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by chrille » Sat Apr 10, 2010 10:18 pm

Hej Anna!

Jag vet inte riktigt vad du söker, men gör ett försök att hjälpa dig.
Denna tråd är gammal och när vi bytte programvara för forumet så uppstod problem och jag fick dela tråden. Du hitta första delen av tråden här: http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=212&t=268697 .

:-)

/Chrille
Moderator Swedish forum


Locked

Return to “Allmänna frågor”