Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0
User avatar
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1144
Joined: Thu Oct 20, 2005 2:50 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Post by novata » Wed Aug 23, 2006 3:39 pm

Tack Maxa för dina tips om sökoptimering för joomla, är det prövat att tabeller än längsammare än css?

novata

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Aug 23, 2006 3:46 pm

novata wrote: Tack Maxa för dina tips om sökoptimering för joomla, är det prövat att tabeller än längsammare än css?
Nja, det var nog lite klumpit uttyckt. Vad jag menar är att det blir mer kod med tabeller = mer Kb.

User avatar
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1144
Joined: Thu Oct 20, 2005 2:50 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by novata » Mon Aug 28, 2006 6:04 pm

men det kan inte bli en tung sida om man använder bredband, jag tycker att det är enklare att jobba med tabeller i stället för css.

apmoj
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 7
Joined: Tue Aug 22, 2006 7:56 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by apmoj » Wed Sep 06, 2006 11:07 pm

Tack!

För mig som är väldigt mycket nybörjare med Joomla! så är detta mycket värdefull information. Jag har dock inte kommit så långt att det är dax för optimering ännu, men jag ser fram emot att få prova/använda det senare.

Mvh/John  8)

Thorbjorn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 213
Joined: Sat Jun 10, 2006 1:59 pm
Location: Sweden: Malmö
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Thorbjorn » Mon Sep 11, 2006 6:44 am

Tack för den intressanta innehållet.
Där var mycket matnyttigt och mycket bra sammansatt, jag tror att du jobbar med information eller något.

Med vänliga hälsningar Thorbjörn

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Wed Sep 27, 2006 8:38 am

Jättebra!

Bara en fråga i anslutning. Jag ändrade till "Link Titles - Yes" under Pararmets i en Item, men inget hände.
Det står fortfarande "Läs mer här" på sidan innan. Skall man ändra någon mer stans?

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Mackelito » Wed Sep 27, 2006 8:45 am

Har du ställt in show titles på första sidan?
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Sep 27, 2006 9:21 am

choomla wrote: Jättebra!

Bara en fråga i anslutning. Jag ändrade till "Link Titles - Yes" under Pararmets i en Item, men inget hände.
Det står fortfarande "Läs mer här" på sidan innan. Skall man ändra någon mer stans?
Det står fortfarande "Läs mer" under ingressen, men rubriken ovanför artikeln ska ha blivit länkad. Blir den inte det så får du förklara var du tittar...

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Wed Sep 27, 2006 11:40 am

Ok då förstår jag. Jag trodde att "Läs mer" skulle ändras. Alles in ordnung.

User avatar
fonsterbage
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 43
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:05 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by fonsterbage » Thu Sep 28, 2006 7:56 pm

Mycket bra och läsvärt och ger framför allt tankar på hur man kan gå vidare och vilken strategi man ska ha.

Ska försöka tillföra en fundering till: Flerspråkiga sajter fungerar inte med SEF-funktioner. Joomfish kinkar sig direkt. Men kanske det kommer fungera framöver? Tror att detta är ett av Joomlasystemets svaga punkter just nu (dom är inte många).

Sen en fråga som jag ställt i ett annat forum nån gång och som aldrig fick något svar. Google indexerar vartenda kommatecken på min sajt (den engelskspråkiga delen). Den svenskspråkiga (med exakt samma innehåll) indexerar Google bara det som för stunden ligger på förstasidan. Skumt. Vet inte om det beror på Joomlas uppbyggnad. När jag använde Dreamweaver och byggde upp samma sajt på annat sätt med en svensk och en engelsk del indexerades allt.

Förresten: finns det någon som har erfarenhet av hur sökmotorerna behandlar innehållet i VirtueMart om man har en liten butik på sajten. Hade det förut men innehållet indexerades inte av Google. Just butiken fanns bara på svenska. Nu har jag byggt om butiken med oscommerce - en helt annan historia varför - ska bli intressant om det gör någon skillnad.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Oct 26, 2006 9:45 am

fonsterbage wrote: Förresten: finns det någon som har erfarenhet av hur sökmotorerna behandlar innehållet i VirtueMart om man har en liten butik på sajten. Hade det förut men innehållet indexerades inte av Google. Just butiken fanns bara på svenska. Nu har jag byggt om butiken med oscommerce - en helt annan historia varför - ska bli intressant om det gör någon skillnad.
Nu har jag skaffat mig lite erfarenhet med SEO av Virtuemart. Hinner inte skriva så mycket just nu, men först och främst, se till att du inte använder den medföljande Javascriptbaserade menyn till dina kategorier i virtuemart. Sökmotorerna kan inte följa dessa länkar och kan då inte indexera underkategorierna i din shop. I VM-modulen så kan du välja menytypen Link list, och då får du en meny med vanliga länkar. Om du har underkategorier (flera nivåer i din meny) så är VM-modulens meny den enda som fungerar med OpenSEF (bygger du en meny med mod_mainmenu med länkar till underkategorier i VM så kommer dessa att försvinna när du aktiverar OpenSEF).

Ett annat tips är att använda senaste Joomap-versionen som skapar länkar till dina VM-kategorier/underkategorier i sitemapen.

När jag får mer tid så kan jag skriva in fler VM-tips i första posten i denna tråd.
Last edited by maxa on Thu Oct 26, 2006 9:49 am, edited 1 time in total.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Thu Nov 30, 2006 10:38 am

Är det någon som vet om det har betydelse (eller hur stor) för position i serpen om man flyttar content Items eller sektioner/kategorier inom siten?
Låt säga att jag har en sekiton med massa innehåll under Topmenu, och flyttar hela sektionen med innehåll mainmenu. Kommer detta påverka serp-placeringen för de artiklarna  under kort eller lång tid?
Låt säga att jag bara flyttar en Item från en sektion till en annan. Kommer detta påverka serp-placeringen för de artiklarna  under kort eller lång tid?

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Nov 30, 2006 11:47 am

Det som är viktigt är ju URL:erna. Du vill ju inte ändra dina rankade URL:er till dina sidor. Det unika i en URL för en content item är content ID och ItemID. Den tidigare ändras inte hur du än flyttar din artikel. Den senare bestäms av den menu item som leder till artikeln. Om du flyttar en menu item till en annan meny så ändras inte dess itemID.

Flytta på du. Är du osäker så kan du ju jämföra URL:erna före och efter.

Sedan händer det förstås saker om länkstrukturen på sajten påverkas, men det där kan du ju  ;)

Edit: Nu pratar vi alltså non-friendly-URL:er.
Last edited by maxa on Thu Nov 30, 2006 11:58 am, edited 1 time in total.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Fri Dec 01, 2006 5:54 am

Såg just att du editerat... Jag tror det är svaret på frågan jag tänkte ställa: om man kör openSEF så ändras ju URLn och det borde påverka rankingen (åtminstone temporärt).
Men å andra sidan, när jag införde openSEF så påverkade de inte rankingen vad jag kunde se, trots att ju alla URLer ändrades.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Sat Dec 02, 2006 11:18 am

choomla wrote: Såg just att du editerat... Jag tror det är svaret på frågan jag tänkte ställa: om man kör openSEF så ändras ju URLn och det borde påverka rankingen (åtminstone temporärt).
Osäker på vad du frågar här. Om du menar relaterat till frågan ovan så är svaret nej - URL:en påverkas inte av att du flyttar din item i sajten. Svaret är detsamma som ovan bortsett från att du inte har dessa siffror i URL:en med OpenSEF.
choomla wrote: Men å andra sidan, när jag införde openSEF så påverkade de inte rankingen vad jag kunde se, trots att ju alla URLer ändrades.
När du aktiverar OpenSEF så gör den en 301 redirect av den gamla URL:en http://dincoolasajtu.com/content/view/71/72/ till den nya http://dincoolasajtu.com/friendly_kateg ... tikel.html. Sökmotorn hittar alltså sidan genom den address som den har indexerat, och därför påverkas inte rankningen. Om du däremot på annat sätt bytt URL och inte gör en 301 redirect från den gamla till den nya, så tappar du helt din position till dess sökmotorn indexerat den nya URL:en.

Edit: stavfel.
Last edited by maxa on Sat Dec 02, 2006 11:21 am, edited 1 time in total.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Sat Dec 02, 2006 2:01 pm

OK, jag förstår, det jag tycker är lite konstigt är att den sökomotorvänliga URLn inte ändrats när jag flyttat en Item från en sektion och kategori till en annan. Nu ligger den i Mainmenu som Link - content Item, men i URLn ser ut som om den låg i en kategori under Topmenu.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Mon Dec 04, 2006 11:11 am

OpenSEF är avsett att fungera så och jag tycker det är bra. Första gången som någon besöker en ny item så kollar OpenSEF i vilken kategori den ligger, skriver om URL:en till sökmotorvänlig med kategorinamnet inkluderat och sparar den nya ULR:en i databasen för att spara serverkraft (det finns andra komponenter som skriver om "on the fly" men det går långsammare). När sedan denna FURL (Friendly URL) eftersöks av nästa besökare så tittar OpenSEF i sin "översättningslista" och kallar på associerad content item (den dynamiska, interna Joomla URL:en).

Du kan själv ändra en sparad FURL i OpenSEF, men se till att du ändrar alla FURL:er med samma namn, och se till att du skapar en 301 redirect från den gamla FURL:en till den nya.

thoeri
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 116
Joined: Sat Dec 10, 2005 11:08 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by thoeri » Mon Feb 12, 2007 9:33 am

Konflikt mellan punkt 2 och 3.

Du skriver att man alltid ska ha linked titles i punkt två, vilket är helt riktigt. I punkt tre skriver du att man för att få rätt semantisk struktur inte ska använda titlen eftersom den inte har h1-taggar runt sig. Enligt dig ska man istället välja bort title och skriva sin egen med h1-taggar runt. Detta innebär att titeln inte längre är länkad och det var vi överens om var viktigt! Så man kan inte ha både - såvida man inte också länkar den egna rubriken manuellt till rätt item. Det är ytterligare ett argument för att istället hacka content.php. Det tråkiga är att man måste komma ihåg att göra det efter varje ny uppdatering av Joomla. Har man många hack eller många sajter är det dock inte så kul.

Hälsningar,
Thoeri

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Mon Feb 12, 2007 9:53 am

thoeri wrote: Konflikt mellan punkt 2 och 3.

Du skriver att man alltid ska ha linked titles i punkt två, vilket är helt riktigt. I punkt tre skriver du att man för att få rätt semantisk struktur inte ska använda titlen eftersom den inte har h1-taggar runt sig. Enligt dig ska man istället välja bort title och skriva sin egen med h1-taggar runt. Detta innebär att titeln inte längre är länkad och det var vi överens om var viktigt! Så man kan inte ha både - såvida man inte också länkar den egna rubriken manuellt till rätt item. Det är ytterligare ett argument för att istället hacka content.php. Det tråkiga är att man måste komma ihåg att göra det efter varje ny uppdatering av Joomla. Har man många hack eller många sajter är det dock inte så kul.

Hälsningar,
Thoeri
Vi talar nog om olika saker. Visst kan du ha länkad titel och H1 samtidigt! Exempel: Sidan http://www.indell.se/internetmarknadsforing/ har länkade titlar. Länkarna leder till sidor med egen H1.

thoeri
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 116
Joined: Sat Dec 10, 2005 11:08 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by thoeri » Mon Feb 12, 2007 10:06 am

Hej igen

De sidor du länkar till har förvisso h1-taggar men vad händer när du väljer att publicera dessa på frontpage eller i blogvy och du fortfarande vill ha linked titles så att besökaren kan klicka även på rubriken? Man vill väl gärna ha h1-taggar även på frontpage.

Hälsningar,
Thoeri

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Mon Feb 12, 2007 10:30 am

thoeri wrote: Hej igen

De sidor du länkar till har förvisso h1-taggar men vad händer när du väljer att publicera dessa på frontpage eller i blogvy och du fortfarande vill ha linked titles så att besökaren kan klicka även på rubriken? Man vill väl gärna ha h1-taggar även på frontpage.

Hälsningar,
Thoeri
Nja, du vill inte ha flera H1 på en sida. En sida ska bara ha en H1. Dessutom vill jag minnas att det är fel enligt webbstandard att länka H1. Självklart ska du ha en H1 på din frontpage, men den kan ordna på annat sätt. Visst vore det önskvärt att de länkade underrubrikerna på framsidan vore kodad som underrubriker, men då får du hacka mera :)

thoeri
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 116
Joined: Sat Dec 10, 2005 11:08 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by thoeri » Mon Feb 12, 2007 11:04 am

Hej

Tack för dessa bra förklarade svar.

Hälsningar,
Thoeri

lasso
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Sun Dec 17, 2006 12:14 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by lasso » Fri Mar 09, 2007 7:14 pm

  tjena och tack massor för detta inlägg. nu stötte ja på et liten situation före lösningen (mitt namn för problem  :D).
1. Min bild eller header eller va man nu ska kalla bilden högst upp på sidan försvinnar om ja tar i bruk SEF Urls i global config .htaccess är ändrat!
2. Sidan finns fortfarande kvar men meny items ja har skapat fungerar inte längre. ja ladda ner 404 SEF komponentten och tog den i bruk. men menyn sluta fungera... varför? Är det nån inställning ja missat eller nånting man ska göra.

Kan du hjälpa så är jag tacksam! Ha ett trevligt veckoslut! :D
  MVH Niklas http://www.blottasanningen.net
Ja lämnar nu 404 SEF oaktiverat än sålänge tills ja fått svar på frågorna.
Last edited by lasso on Fri Mar 09, 2007 7:21 pm, edited 1 time in total.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Sat Mar 10, 2007 12:34 pm

lasso wrote:   tjena och tack massor för detta inlägg. nu stötte ja på et liten situation före lösningen (mitt namn för problem  :D).
1. Min bild eller header eller va man nu ska kalla bilden högst upp på sidan försvinnar om ja tar i bruk SEF Urls i global config .htaccess är ändrat!
2. Sidan finns fortfarande kvar men meny items ja har skapat fungerar inte längre. ja ladda ner 404 SEF komponentten och tog den i bruk. men menyn sluta fungera... varför? Är det nån inställning ja missat eller nånting man ska göra.

Kan du hjälpa så är jag tacksam! Ha ett trevligt veckoslut! :D
  MVH Niklas http://www.blottasanningen.net
Ja lämnar nu 404 SEF oaktiverat än sålänge tills ja fått svar på frågorna.
Ursäkta att jag frågar men varför använder du 404SEF? Hade den på en Mambosajt förut och trodde inte den fanns kvar... Är utvecklingen aktiv? Är den up-to-date med Joomla? Var hittade du den?

lasso
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Sun Dec 17, 2006 12:14 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by lasso » Sun Mar 11, 2007 2:44 pm

maxa wrote:
lasso wrote:   tjena och tack massor för detta inlägg. nu stötte ja på et liten situation före lösningen (mitt namn för problem  :D).
1. Min bild eller header eller va man nu ska kalla bilden högst upp på sidan försvinnar om ja tar i bruk SEF Urls i global config .htaccess är ändrat!
2. Sidan finns fortfarande kvar men meny items ja har skapat fungerar inte längre. ja ladda ner 404 SEF komponentten och tog den i bruk. men menyn sluta fungera... varför? Är det nån inställning ja missat eller nånting man ska göra.

Kan du hjälpa så är jag tacksam! Ha ett trevligt veckoslut! :D
  MVH Niklas http://www.blottasanningen.net
Ja lämnar nu 404 SEF oaktiverat än sålänge tills ja fått svar på frågorna.
Ursäkta att jag frågar men varför använder du 404SEF? Hade den på en Mambosajt förut och trodde inte den fanns kvar... Är utvecklingen aktiv? Är den up-to-date med Joomla? Var hittade du den?
Ja hitta ingen annan. Den fann ja på http://www.joomlaportal.fi om du vet var OpenSEF kan hittas så posta gärna länken!! Tack!!

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Mon Mar 12, 2007 8:29 am

OpenSEF hittar du här: http://sourceforge.net/projects/opensef/

Edit: Jag rekommenderar inte längre OpenSEF eftersom utvecklingen f.n. står stilla.
Last edited by maxa on Wed Oct 24, 2007 8:39 pm, edited 1 time in total.

lasso
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Sun Dec 17, 2006 12:14 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by lasso » Mon Mar 26, 2007 7:06 pm

Joo hitta den och fick den att fungera förutom en liten detalj. Alla bilder ja hade på sajten försvann alltså de syns inte mer!! Hjälp! :D

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Thu Apr 26, 2007 5:51 am

Jag har testat OpenSef och ARTIO JoomSEF men ingen av dem går att använda på en stor sajt. De slöar ner sajten så den blir otroligt seg. Någon som vet någon annan som fungerar bättre på rejält stora sajtet? Gör inget om det kostar.

Och det verkar behövas en sådan komponent då bytet från PostNuke till Joomla gjort att rankingen av sökord gått från topp till i bäst fall topp 15-30:e plats. Är det helt enkelt så att Joomla inte fungerar för sökoptimering för Google? Vi har tappat marknadsandelar sedan bytet till Joomla så jag är tacksam för alla förslag hur jag bättre kan optimera sajten!

Tack på förhand!

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Apr 26, 2007 7:24 am

Poeten wrote: Och det verkar behövas en sådan komponent då bytet från PostNuke till Joomla gjort att rankingen av sökord gått från topp till i bäst fall topp 15-30:e plats. Är det helt enkelt så att Joomla inte fungerar för sökoptimering för Google? Vi har tappat marknadsandelar sedan bytet till Joomla så jag är tacksam för alla förslag hur jag bättre kan optimera sajten!
Det är fullt möjligt att sökmotoroptimera Joomla enligt konstens alla regler. Det är inget konstigt med att tappa sökmotorplaceringar när man byter CMS, såvida du inte är nogrann och gör allt identiskt på den nya sajten, sidornas title, innehåll och URL:er. Viktigt är förstås att du gör 301 redirects från de gamla URL:erna som rankade bra, till de nya URL:erna. Om inte så visar du 404 för Google och tappar kraften från djuplänkande inlänkar.

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Thu Apr 26, 2007 7:48 am

Vi gjorde bytet i november så det känns inte särskilt aktuellt att göra 301 redirects från de gamla URL:erna. För det gjordes inte då... De flesta sidorna innehållande våra tjänster har samma namn som på den gamla sajten. Men ett sökord som ”skrivarkurser” som vi i alla år med PostNuke låg 1:a med i Google finns just nu, efter 5 månader, på 96:e plats.

Jag erkänner villigt att jag inte kan mycket om sökoptimering. Men jag har skrivit in metadata och lägger manuellt till sökord på varje ny sida, content. Vad med kan jag göra? Kan det vara vår meny som ställer til det?
Last edited by Poeten on Thu Apr 26, 2007 7:50 am, edited 1 time in total.


Locked

Return to “Allmänna frågor”