Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter, del 2

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0
User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Apr 26, 2007 7:59 am

Vid Google-sökning [skrivarkurser site:skrivarsidan.nu] får jag två sökresultat med ordet "skrivarkurser" i titeln. Båda dessa ger 404 - Sidan du försöker nå finns inte. Inte så konstigt då att du hamnar lågt i SERP.

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Thu Apr 26, 2007 8:23 am

Hoppsan!  :-[ Hur sjutton för man bort dem? Den första ett sökreslutat i en komponent som har varit borttagen ca 2 månader. Den andra är från min blogg (WordPress) och jag har ingen aning om hur jag hittar och tar bort den. Gör man sånt i databasen, eller? Ursäkta en okunnigs frågor!  :-\

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Apr 26, 2007 8:42 am

Poeten wrote: Hoppsan!  :-[ Hur sjutton för man bort dem? Den första ett sökreslutat i en komponent som har varit borttagen ca 2 månader. Den andra är från min blogg (WordPress) och jag har ingen aning om hur jag hittar och tar bort den. Gör man sånt i databasen, eller? Ursäkta en okunnigs frågor!  :-\
1. Om du vill hamna högt i SERP på ett visst sökord så måste målsidan handla om detta, innehålla ordet i rubriker och texter samt framför allt i title. Detta är vad min guide ovan handlar om. Läs den ;). Jag ser ingen sådan sida på din sajt för sökordet du nämnde.

2. Om det finns gamla inaktuella/ej befintliga sidor i SERP, gör en 301 redirect i .htaccess till den nya aktuella url:en. 301 redirect talar om för sökmotorn att sidan har flyttat. Eventuella gamla länkar ger nu kraft till den nya sidan.

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Thu Apr 26, 2007 10:25 am

Tack för svar, Maxa!

Jag har läst din guide och försökt göra det jag kan med de kunskaper jag. Inser att jag måste läsa på bättre...  :-\

Nu har jag gjort en
och lagt sist i .htaccess-filen. Men inte skickas den till rätt sida... Troligen är det väl fel i regeln eller måste den vara någon annans stans .htaccess-filen?

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Apr 26, 2007 11:02 am

Betydligt enklare att lära sig och komma ihåg är:

Code: Select all

redirect 301 /component/option,com_events/task,view_day/Itemid,114/year,2007/month,01/day,27/ http://www.skrivarsidan.nu/content/category/4/40/26/
alltså

redirect 301 /relativ-gammal-url.html http://www.nyasidans-fulla-url.com/sidan.html

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Thu Apr 26, 2007 12:13 pm

Fungerar klockrent! Tack!  :D

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Jag har försökt att göra en relativ länk av
så här
redirect 301 /index.php?option=com_events&task=view_day&Itemid=114&year=2006&month=12&day=17&colorstyle=red http://www.skrivarsidan.nu/content/category/4/40/26/
men då fungerar det inte alls.

Jag vet att det här är grunderna i HTML men det vill säg bara inte. :-[

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Fri Apr 27, 2007 9:15 am

Nja, det här kan man nog inte kalla grundkunskap. Det är sån't här man betalar en expert för  ;)

Testa det här:

Code: Select all

RewriteCond %{QUERY_STRING} ^option=com_events&task=view_day&Itemid=114&year=2006&month=12&day=17&colorstyle=red$
RewriteRule ^index\.php$ http://www.skrivarsidan.nu/content/category/4/40/26/? [R=301,L] 

User avatar
Poeten
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 237
Joined: Wed Sep 20, 2006 8:03 am
Location: Södertälje
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Poeten » Fri Apr 27, 2007 10:55 am

Tack Maxa!

Jag förstår vinken. Men jag trodde faktiskt att det skulle vara enklare än det är att skriva relativa länkar. Fast det är ju reglerna som är det avancerade och kostar.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Jun 20, 2007 11:32 pm

Jag har uppdaterat länken till OpenSEF i den första posten. Det finns för närvarande ingen officiell hemsida för OpenSEF men det dyker nog upp så småningom (ett antagande som bygger på att OpenSEF är mycket populärt och efterfrågat). OpenSEF kan dock alltid laddas ner här, både senaste stabila version och RC6 Alfa.

Låt oss nu i denna tråd inte starta en diskussion om OpenSEF. Det finns det andra trådar för.

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Mackelito » Thu Jun 21, 2007 8:22 am

nuSEF verkar vara det nya namnet för dom som fortsatt utvecklingen av OpenSEF
http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Thu Jun 21, 2007 8:36 am

Mackelito wrote: nuSEF verkar vara det nya namnet för dom som fortsatt utvecklingen av OpenSEF
http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
Nja, NuSEF är nog bara ett debattinlägg och ett sätt att demonstrera vad någon tycker att man kan göra med en GPL software. Flera trådar på Intnerationella forumet behandlar ämnet. Det ser ut som att kenmcd kommer att jobba vidare med OpenSEF.

Men som sagt, låt oss inte dra iväg i en diskussion om detta i den här tråden. Vi kan gärna ta det i en OpenSEF-tråd. Edit: Skapade en här.
Last edited by maxa on Thu Jun 21, 2007 9:10 am, edited 1 time in total.

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by micke_nkpg » Fri Jul 06, 2007 6:17 pm

Blir det dåligt ur SEO-synvinkel om man skapar en subdomän och sedan lägger en forward ovanpå den?

typ dindomän.com läggs ovanpå namn.domän.se

Går det att göra det SEO-optimerat?

User avatar
Ralphot
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 195
Joined: Sat Feb 10, 2007 3:24 pm
Location: Surte, Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Ralphot » Sat Jul 21, 2007 1:47 pm

Hur skall jag bära mig åt att få in en title då jag har en subdomän som länkar till den verkliga sidan.
Jag tror att denna sida skapas hos freedns men är inte säker.







   
   
   

   




Det förstår jag inte ännu.....

Min sida: Mod notering: Olämplig länk borttagen

Klickar jag direkt på http://bohuswines.se/joomla/ så finns allt med, jag har lagt in manuellt.

**********************************************
Självklart hittade jag det, jag fick lägga in Page Title hos freedns, så enkelt var det... ;)
**********************************************

Ralph
Last edited by shultman on Wed Oct 24, 2007 9:40 pm, edited 1 time in total.
Det finns två sorters människor, de som avslutar vad de började med och ..........

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by ylva » Fri Aug 31, 2007 10:58 am

maxa wrote: Ett sista bonustips:
Skriv alt-taggar på dina bilder med nyckelord som överensstämmer med omkringliggande text. Sökmotorernas bildsökningsfunktion blir allt populärare och om dina bilder indexeras där kan det generera besökare till din sajt. Se bara till att du också ändrar i filen robots.txt, som av någon märklig anledning förbjuder sökmotorerna att läsa ur mappen /images/. Ändrad robots.txt bifogas.
Hej! Jag har ändrat i robot-filen men trots det syns inte en enda av alla mina bilder (http://www.prinsessor.nu) när jag bildgooglar, vilket är jättetråkigt när mycket av sajten bygger på illustrationer. Har skrivit alt-taggar på alla bilder. Finns det något mer man bör tänka på när det gäller bild-googling?
tacksam för tips!

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Mackelito » Tue Sep 04, 2007 6:00 am

Varför vill man att de bilder som inte är publicerade ska vara indexerade? (bara nyfiken)
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by ylva » Wed Sep 05, 2007 7:26 am

Mackelito wrote: Varför vill man att de bilder som inte är publicerade ska vara indexerade? (bara nyfiken)
Hej, bilderna är publicerade. Jag vill att man ska kunna "bild-googla" och få träff på alla bilderna som ligger ute på sajten, publikt.

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Mackelito » Wed Sep 05, 2007 12:01 pm

Men kan man inte "bild-googla" de bilder som ligger synliga i det content som visas på sidan?
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

ylva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 91
Joined: Mon Aug 07, 2006 8:44 am

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by ylva » Wed Sep 05, 2007 12:14 pm

Nej, av ngn. märklig anledning visar inte sökmotorerna bilderna - även om jag söker på det exakta filnamnet  :( Textgooglar jag däremot får jag många träffar på sajten - så den är indexerad men inte bilderna. Skumt. Finns det någon mer fil än robot.txt som man ska ändra för att sökmotorerna ska kunna hitta ens bilder?

JoomlaKing
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 78
Joined: Tue Jun 13, 2006 8:24 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by JoomlaKing » Tue Sep 25, 2007 8:16 pm

Hejsan,

Gratulationer till en så bra tråd. Detta kan vara intressant i sammanhanget, dock postade jag det på fel plats kanske:

http://forum.joomla.org/index.php/topic,215981.0.html

MVH
JK

the_fine
I've been banned!
Posts: 16
Joined: Tue Oct 09, 2007 4:12 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by the_fine » Tue Oct 09, 2007 4:23 pm

kan man via .htaccess göra bra adresser?

typ adress som http://www.domän.se/sektion/kategori/titel.html
Ny student på ElektroDesign, LIU i Norrköping

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Oct 24, 2007 9:13 pm

the_fine wrote: kan man via .htaccess göra bra adresser?

typ adress som http://www.domän.se/sektion/kategori/titel.html
Ja, det kan man, men det gör man inte ;) Man gör det enkelt för sig och installerar en komponent som fixar det, t ex sh404SEF. Den fixar dessutom unika titlar och h1-taggar runt contentheading.

Kaffeman
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 109
Joined: Sun Jun 03, 2007 10:09 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Kaffeman » Wed Nov 28, 2007 1:38 pm

Det nämns i nått inlägg att man ska/bör lägga in en Sitemap. Min fråga är då, vilken sitemap är den bästa och som ger det resultat jag vill ha i sökmotorn? Har hört att det finns sitemapverktyg som inte ger en korrekt syntax eller nått liknande så ex google inte kan hantera den, då är det ju ganska värdelöst ur den synvinkeln.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Nov 28, 2007 2:01 pm

Kaffeman wrote: Det nämns i nått inlägg att man ska/bör lägga in en Sitemap. Min fråga är då, vilken sitemap är den bästa och som ger det resultat jag vill ha i sökmotorn? Har hört att det finns sitemapverktyg som inte ger en korrekt syntax eller nått liknande så ex google inte kan hantera den, då är det ju ganska värdelöst ur den synvinkeln.
Man skiljer på sitemap (en sitemap för besökare) och Google sitemap (en xml-fil som skickas till Google). Du verkar mena det senare, men det är den första som är viktig. Jag brukar faktiskt strunta i Google sitemap och jag lyckas rätt bra ändå. Många menar att Google sitemap inte hjälper alls, och det är även min erfarenhet.

Kaffeman
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 109
Joined: Sun Jun 03, 2007 10:09 pm

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by Kaffeman » Wed Nov 28, 2007 2:11 pm

Ska skriva lite tydligare då kanske.
=)
Var på ett seminarium i måndags och där pratade de om SEO. De ville mena på att om man hade en site med ex felaktigt utformade menyer eller sidor med dropdowns som leder till sidor som man inte kan komma åt på annat sätt så behöver man en sitemap som komplement för att en sökmotor som t ex google ska kunna indexera siten korrekt och fullständigt. Dock varnade dom för sitemapverktyg som kunde skapa en syntax som sökmotorn inte gillade eller tolkade felaktigt. Nått sånt, kommer inte ihåg ordagrant.

Nu är det så att jag bygger en butik och i den så har vi mängder med produkter som man bara kommer åt via dropdowns, s k child products. Min tanke var att en sitemap kanske kunde göra så att det iaf fanns en väg att komma åt dessa och på så vis kan även google indexera dom så att man kan söka på just den produkten.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Wed Nov 28, 2007 2:40 pm

En sitemap är bara en sida med länkar. Så när du nämde syntax så tänkte jag Google sitemap. Jag brukar använda Joomap. Den visar länkar till Virtuemart kategorier, men inte enskilda produkter. Det finns säkert någon sitemapkomponent som är bättre på det. Berätta gärna vad du hittar.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Sat Jan 19, 2008 4:37 pm

En liten rekommendation för den som söker ett enkelt sätt att fixa optimerad och hx-taggade rubriker: JoomSEO är en plugin som gör detta.
(Har uppdaterat första posten med detta tips.)

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Fri Feb 15, 2008 11:20 am

När man skriver rubriker skall man alltså använda sig av rubrik 1, rubrik 2 etc i den ordning.

Men dessa har olika format och typsnitt, spelar det någon roll om man väljer en rubrik och sen formatterar om den till samma format som de andra?? (t.e.x 12 punkt Arial)

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by maxa » Fri Feb 15, 2008 12:23 pm

choomla wrote:När man skriver rubriker skall man alltså använda sig av rubrik 1, rubrik 2 etc i den ordning.

Men dessa har olika format och typsnitt, spelar det någon roll om man väljer en rubrik och sen formatterar om den till samma format som de andra?? (t.e.x 12 punkt Arial)
Hur h1, h2, h3 etc. ser ut bestämmer du med stilmallen (css), precis som med andra stilar. Dom kan se ut hur som helst. Det enda som är otillåtet är att försöka gömma text för ögat.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: Guide till sökmotoroptimering för Joomla-sajter

Post by choomla » Fri Feb 15, 2008 12:51 pm

Jomen ser det fortfarande bättre ut för Google även om man har ändrat stilen. Ser det fortfarande ut som h1, h2 ... för G ?


Locked

Return to “Allmänna frågor”