hello

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
damo
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

hello

Post by damo » Wed Aug 24, 2005 2:49 pm

just thought i'd drop in and say hello as i live in sweden. sorry but my swedish is just about half decent when speaking. haven't even started to try and write ...

i live in västerbotten - a very small village called bygdsiljum (http://www.bygdsiljum.net = swedish & http://www.visitbygdsiljum.com = english and only just starting)

so. hi.

damo
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: hello

Post by damo » Thu Aug 25, 2005 7:45 pm

would have been nice to get a hello from maybe others in sweden ... ;)

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Thu Aug 25, 2005 9:18 pm

Hello to you! My english is as good as your swedish,  :-\
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

damo
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by damo » Thu Aug 25, 2005 9:23 pm

well. hello. glad that we can communicate on a basic level atleast

iblogger
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by iblogger » Fri Aug 26, 2005 8:26 am

Hi there yáll

Do not just use open source, use a open mind aswell.

;)

damo
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by damo » Fri Aug 26, 2005 8:28 am

why do you think i moved to sweden  ;)

Pajje
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Pajje » Sat Aug 27, 2005 4:26 pm

Just saying hello to a fellow swede!  ;D

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Sat Aug 27, 2005 7:22 pm

Hello and welcome! Damo :) where are you from originally? and do you understand the Swedish we write in this forum?

... och välkommen du också Pajje, kul och se att se fler svenskar har hittat hit :)

Pajje
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Pajje » Sun Aug 28, 2005 5:06 pm

Tackar för det.  Det är kul att se att fler och fler svenskar får upp ögonen för Open Source och skapar svenska tillhåll för ideutbyte mm. Det har varit efterlängtat.

damo
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by damo » Mon Aug 29, 2005 12:04 pm

hi lorenzo ... i am originally from the UK but moved here nearly a year ago. i understand most of the swedish you guys write but not all. but if a word comes up i quickly shout for the wife or use systran ...

i must say i'm a little surprised that the fourm here isn't bigger. something i think we should work on ...

i'm doing a coupl eof language files for some components. takes tiem not compeltely speaking swedish but i'm trying

Radeon
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Radeon » Sat Sep 03, 2005 9:28 pm

Hej hej :)

Mats
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Mats » Sun Sep 04, 2005 11:17 am

Man går på semester och kommer tillbaka till en helt annan värld.  :D

Hej på er för den delen!
I'm not an expert but I do an execellent impersonation of one...

fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fshsweden » Sun Sep 04, 2005 11:56 am

Hejsan, Peter Andersson strax utanför Gävle här och nybliven Mambo, flåt Joomla, -hangaround....

Skulle vara kul att veta hur många Mambosar vi har i Sverige. Hur stort genomslag har Mambo/Joomla?? Rätt viktigt när man ska ta strategiska beslut för framtiden.....

//Peter

Mats
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Mats » Sun Sep 04, 2005 12:07 pm

En snabb googling ger över 26000 träffar.

Sen jag blev riktigt biten av Mambo (2003) så har det gått från att vara relativt få svenska sidor som har haft det till att vara tämligen vanligt. I och med de svenska översättningarna och framförallt version 4.5 så har antalet Mambositer jag sett ökat markant. Jag vill nog påstå att Joomla har en ljus framtid och är helt klart värt att satsa på. Jag vet att jag kommer att göra det.  ;D
I'm not an expert but I do an execellent impersonation of one...

fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fshsweden » Sun Sep 04, 2005 2:00 pm

;-) Tja det är möjligt. Ibland känns det som man får 10000+ svar vad man än söker på.... Har du kollat in det 9000:e resultatet på en sökning t.ex?
Jag har läst om nån undersökning där de flesta bara kollar på första sidan av svaren...  och det gör jag själv också oftast.

Men till saken: jag undrade, eftersom jag inte sett särskilt många aktiva diskussionsfora på svenska. Detta, samt svenskmambo.se (tomt) är vad jag hittat. Det är väl tänkbart att de flesta aktiva utveckare deltar på engelska fora, men jag skulle ändå vilja veta hur många det är som jobbar med Mambo/Joomla.

Vore t.ex. kul om alla som läser detta kunde kasta in en liten prez med länkar till projekt man jobbat med.

mvh
Peter

Radeon
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Radeon » Sun Sep 04, 2005 3:16 pm

Jag gör hemsidor mest som en hobby. Och använder mambo till det mesta. Dock så har jag under senare tiden börjar tvivla lite på mambo pga att det inte händer något i releaserna och användar systemet samt templaten är crap. Men det börjar se bättre ut. Jag hoppas att vi snart får ett helt css baserat template iom patTemplate eller va det heter dom har laggt in. Det planeras även förbättringar inom användarsystemet jag verkligen längtar tills att se.

Sen skulle jag gärna se lite bättre front end admin system och kanske lite bättre WYSIWYG Editor med bättre bildsystem. Det är ju aritklar som detta systemet är väldigt inriktat på men man kan inte göra så mycket med editorn som det ser ut nu om man jämför med andra.

Den senaste hemsidan jag gjorde var till min WoW Guild.

http://www.soulsofeternity.com/

Sen har jag även lite äldre sidor som t.ex

http://www.amicore.mine.nu/testing/mambo/

Dock vet jag inte om den senare går att komma in på då min router konstrar sig lite ibland när man startar om servern.

Ser gärna vad ni andra tycker och jobbar med för sidor själva :)

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Sun Sep 04, 2005 9:03 pm

Hej! Kul att det börja skrivas lite i forumet. Jag är rätt ny på det här. Har mest suttit och lekt fram o tillbaka. Testa de olika komponentera osv. Det är tänkt att en ny sida ska byggas åt en ryttarförening. Nu finns en "vanlig" sida på http://www.tirk.org. En Mambo/Joomla sida växer fram sakteliga. Jag har precis börjat lägga över dem på det nya webbhotellet. Inget att se ännu. Finns iallafall här www.tirk.org/mambo
//Mia :-\
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fshsweden » Sun Sep 04, 2005 9:24 pm

Hej mia, du verkar vara på samma 'stadie' som mig. Jag labbar också runt för att se vad Joomla kan ge mig. Det stora problemet just nu för mig är det svaga användarhanteringen. Jag behöver fler nivåer av rättigheter, grupperingar, attribut osv så att man bara får se information som är relevant för respektive användare. För att kunna använda Joomla måste jag hitta en bra lösning på detta. Dessutom behöver jag hela paketet på svenska...

Men till skillnad från många andra CMS:er jag kollat på så har jag faktiskt begripit lite hur Joomla funkar internt. Jag kan nog hacka ihop en modul resp en komponent nu, frågan är bara om 5.0 är långt borta... Verkar som att en hel del förbättringar finns där. Hoppas inte bråket försenar den alltför mycket bara.

Snygg sajt, är det du som gjort den? Vore intressant att veta hur många andra CMS:er du kollat på resp hur du anser att Joomla löser just dina problem.

//Peter

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Sun Sep 04, 2005 11:30 pm

Hej! Jag har gjort den "vanliga sidan", tack om det var den du menade. Den limegröna på mambobiten är från peekmambo.com. Jag gillar den mallen, förutom färgen. Jag har inte tittat på andra CMS för det här passar mig bra. Jag behöver också olika nivåer med grupperingar och rättigheter. Tex att tävlingssektionen har sitt, ungdomarna sitt och kontoret sin egen. Lite att klura på.

Om paketet är på svenska är ju bra. Får det inte att fungera nu när jag bytt hotell. Orkar inte trixa just nu. Det är lite mer problem med språket. Remository vill inte heller fungera på svenska. Till den har jag gjort en egen översättning(fanns inte att hämta vad jag vet). Det sitter jag och klurar på just nu.

Jag har en sida som medlemmarna fått varit inne och testat på. Det verkar fungera bra och de verkar nöjda, därför valde jag Mambo/Joomla. Den finns här vendelberg.com
På den siten fungerar alla komponenter på svenska, även admin biten.

Som sagt, det blir spännande att se hur 5.0 blir. Har du testat betan 4.3?
//Mia

www.joomlaakuten.se

iblogger
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by iblogger » Mon Sep 05, 2005 7:50 am

Hej på er, inte minst Mia som har hjälpt mig med en del viktiga frågor/lösningar  :-*

jag håller på med en uppdatering av vår organisations hemsida: www.dart.se
men det går trögt.... safemode ställer till det rejält, men jag har lyckats att komma runt
det en del utan safemode patchen  ;D

just nu saknas det en del smått och gott innan jag laddar upp hela härligheten, språkfiler m.m
(holländska, finska, isländska, spanska)

en testsida kan man se här:  www.tk.dart.se  kom gärna med förslag tack.
(den är inte offentliggjord än, men har man lagt en länk här är ju det lika med offentligt....)

Mvh
Rolle

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Mon Sep 05, 2005 11:38 am

Hej Rolle! Har kikat på den nya sidan. Det går framåt ;) En markant skillnad från orginalet.//Mia

www.joomlaakuten.se

morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by morfargekko » Mon Sep 05, 2005 1:03 pm

Hej Mia, du vet ju att du kan komma med frågor ävet till oss på SwedeNet eftersom du hostar hos oss. Du kommer åt vår helpdesk via hemsidan. ;) 
Grattis till Mamboinstallationen, jag har kikat på den lite och det ser bra ut.
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Mon Sep 05, 2005 8:28 pm

Hej! Jo det vet jag. Mycket bra support = vändande post. Svenska admin fungerar utmärkt. Jag har problem med Remository. Det kan vi ta i en annan tråd. Ska klura lite till :-\//Mia

www.joomlaakuten.se

Dromara

Post by Dromara » Wed Nov 02, 2005 9:45 pm

Hello!

I'm a newbie on this site and also work with Joomla!  8)
I hope to change our home site from html to a real "Joomla site"!
http://www.dromara.se

*Best Regards*

/Lasse

Nästa inlägg blir på Svenska, jag lovar...

damo
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by damo » Wed Nov 02, 2005 10:31 pm

good luck with joomla .. you'll love it

tomniv
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by tomniv » Thu Nov 03, 2005 12:25 am

Hej på er!

Jag har med intresse följt det svenska forumet för att se hur aktiviteten utvecklas.
Vi får hoppas att den tar lite mer fart så att man kan diskutera problem och lösningar på svenska. Det är ju alltid enklare

fshsweden efterlyste info om svenska sidor gjorda i Joomla och hur många som håller på...
Jag har ännu inte någon "skarp" site i Joomla men det är på gång. Sitter och lär mig och försöker lura ut vad som går och inte går att göra, ungefär som vendelberg och iblogger.
Jag ska lägga upp länkar i tråden http://forum.joomla.org/index.php/board,197.0.html när jag är klar.

Så länge får ni gärna titta på det som jag gjort och det som är på gång...

http://styggforsen.nivren.se/
Ett café som vi körde under sommaren, skapat i Mambo 4.5.2. Konverterar troligen inför nästa säsong

Uppdaterat 060329:
Ovanstående sida är nu konverterad till Joomla 1.0.8 och återfinns på http://www.styggforsen.se
I övrigt inga förändringar

http://www.lunchhus.com/
Köp lunchlådor i Örebro, enkel site där jag provade Limbo (de har stängt för tillfället men öppnar förhoppningsvis snart igen...)
Hade lite problem med poll-modulen, vet inte om det var "safe_mode" relaterat... (ligger på b-one som alla mina övriga...)

http://www.ovanmyra.se/
Bystugan i byn där jag bor. Hård html, byggd i Dreamweaver med mängder med ramar...
Även denna finns det tankar på att konvertera, vore kul om någon mer än jag kunde hålla den aktuell

http://www.nivren.se/
Vår familjesida. Även här är det ramar och statiskt. Började testa och flytta över till en Mambo installation men det blev stopp i maskin när allt inte funkade (safe_mode=on problematiken  >:( ) Sen dök Joomla upp, nu ska även den konverteras... phu  ??? Får se om jag väntar på en fungerande safe_mode-patch eller om jag byter host. (verkar inte eHoster bra och lagom stort, mailade frågan om safe_mode och den är off som standard men kan ändras per konto)
Här är i alla fall 1:a steget innan pausen... http://familjen.nivren.se/

Det som jag har på gång framöver är vår hembygdförening samt hemsidan på firman som jag jobbar på. Hembygdsföreningen är inga kontigheter för Joomla, däremot så har jag lite funderingar för firmans räkning... Någon kanske har lite tips..?

Vi har nyligen gått samman med några andra företag i vår bransch och är nu ett moderbolag med 3st dotterbolag som driver olika verksamhet. Tanken jag har är att samla alla bolagen under samma struktur för att få känslan av att vi hör ihop men att ha skilda templates för respektive bolag (för att skilja på våra verksamheter). Dessutom vill vi kunna ha stöd för fler språk.
På varje bolags sida ska det mesta kunna vara "unikt" d.v.s. egna menyer, moduler m.m.
Som grädde på moset så vill jag dra igång ett intranät som spänner över hela koncernen, med forum, bloggar, dokumenthantering m.m. Sa' jag att vi finns på fem orter i Sverige och har planer på att sprida oss i norden..??

Jag vet inte, tar jag mig vatten över huvudet om jag drar igång detta som ett Joomla-projekt?
Det som jag funderar mest på just nu är hur jag i så fall ska strukturera upp kategorier och sektioner, om jag kan lägga allt i en installation eller om man ska ha en installation för varje bolag. Kan man "brygga" ihop fler Joomla-installationer på något smart sätt, vad är för och nackdelar... Mycket funderingar och tester blir det, vill ju ha torrt på fötterna innan man stolpar in till VD:n och säger; "joromenatt Joomla ska vi ha"  8)
Vi får se vad jag kommer fram till, jag återkommer helt säkert med rapporter.

Ojdå, ett riktigt långt inlägg blev det... lite off-topic också kanske...
...men nu vet ni i alla fall lite mer om vad jag pysslar med på kvällarna.
/Tommy
Last edited by tomniv on Tue Mar 28, 2006 10:34 pm, edited 1 time in total.

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Thu Nov 03, 2005 6:43 am

Welcome damo to Sweden,

Och välkommen också till alla andra joomla-användare.

En samordning av svenska språkfiler till komponenter/moduler/mambots är inte fel och det är den svenska sidan ett bra ställe för.

Sedan finns det en rad generella önskemål när det gäller joomla och framtiden. Det verkar dock som det är i joomla som det kommer att hända saker och inte i$ambo. För mig var det ett snabbt beslut att konvertera och uppgradera.

Några egna projekt kommer jag inte hålla på med, men är nyfiken och intresserad av att testa det mesta. Även att hjälpa till med språkfiler i mån av tid. Jag har för tillfället 2 joomla sidor ute på nätet och som inte är klara ännu

http://www.genealogi.nu/
Tillhör mitt privata intresse och där jag vänder mig till alla släktforskare runtomkring. Vi får se om det även kommer dit rena släkttavlor också, får se vad Datainspektionens nya tolkning av PUL innebär på den fronten.

http://www.kuvertera.nu/
Är min företagssida (och ersätter en gammal html-sida) och den som för stunden "utvecklas" mest, för tillfället är det formulär som tilldrar sig mitt intresse (är ni företagare eller sitter i en förening kan det finnas behov av våra tjänster). Snart så är alla olika funktioner på plats så man kan satsa tiden på innehållet samt även ta ett rejält tag om designen på sidan och få till det också . . .

mvh
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by maxa » Thu Nov 03, 2005 8:21 am

damo wrote: just thought i'd drop in and say hello as i live in sweden. sorry but my swedish is just about half decent when speaking. haven't even started to try and write ...

i live in västerbotten - a very small village called bygdsiljum (http://www.bygdsiljum.net = swedish & http://www.visitbygdsiljum.com = english and only just starting)

so. hi.
Hello Damo from another västerbottning. We're almost neighbors... I live en bit uppsröms Umeälven. Send me a PM if you're travelling west sometime and we can ta en kopp kaffe!

Locked

Return to “Diverse (off topic)”