Diskussion om regler för webbplatser gjorda i Joomla - en specifik sida

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Thu Jul 05, 2007 9:43 am

Nu har jag fått klagomål via pm att d enna tråd inte skulle följa reglerna!

Så man får inte lägga ut adresser här som är skapade av joomla? För att visa på exempel.

Ps. Dessa moderatorer verkar ha hetsjakt på vissa forummedlemmarr och det till fördel för sina "kompisar". Exakt som jag upplever det. Åsikten är inte fri här som jag ser det. Skulle inte förvåna mig att jag blir avständ pga att jag har åsikter snart. 
Last edited by LorenzoG on Fri Jul 06, 2007 1:29 pm, edited 1 time in total.

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: skolsida

Post by LorenzoG » Thu Jul 05, 2007 10:27 am

Nej vi har inga sådana planer, åsikter får man ha. Men däremot är det viktigt att man följer de regler som finns, då vi är ett stort community.

http://forum.joomla.org/index.php/topic,102670.0.html
* Visa bara din egen webbplats här, eller
* Om du skriver ett inlägg om någon annans webbplats, måste du ha innehavarens tillstånd, vilket tydligt ska framgå i inlägget.
Samma regler finns i det internationella forumet för webbplatser som man vill visa upp - http://forum.joomla.org/index.php/topic,57115.0.html

Det finns flera orsaker till att dessa regler finns. Dels är att det finns otroligt många sajter gjorda i Joomla! och detta gäller även i Sverige. Skulle vi tillåta att man postade länkar till Joomla! sajter generellt så skulle denna tråd bli mer eller mindre spammad av sådana , och ja, det var precis vad som hände innan vi skärpte reglerna. Idén är man ska visa sin egen sajt och även kunna inhämta feedback och synpunkter från communityn. Det finns även ytterligare en orsak till att man inte ska posta utomstånde webbplatser, och det är att inte alla vill förekomma här av olika anledningar.

Går även lite OT här - Micke, tro det eller ej, men jag betraktar dig som en av mina "kompisar" här. Detta då du är aktiv och hjälper till med att svara på frågor. Jag kan också erkänna att du inte alltid gör det så lätt för oss, men jag respekterar att vi har olika åsikter.

Jag, likaså de andra moderatorerna, inte bara här på det svenska forumet tar våra uppgifter mycket seriöst och är noga med att inte diskriminera någon. Alla ska behandlas lika och med respekt, oavsätt om det är en ny medlem som har postat ett inlägg eller en som har varit med ett tag. Vi är givetvis mycket rädda om de medlemmar som har varit med ett tag och har bidragit till communityn, där är vi beredda att lägga ner mer tid på att diskutera med dem om det är något som de är oense om.

Om någon av moderatorerna eller några av våra andra medlemmar inte håller sig till de regler som finns i forumet, så kommer vi att redigera bort raden/posten och PM:a vederbördande om vi tror att det behövs eller om vi vill göra ett förtydligande. Samma sak förväntar jag mig att mina moderatorkollegor gör om jag skulle bryta mot våra regler.

Detta gäller även i det internationella forumet. Det spelar ingen roll om du är ny medlem, moderator, eller är huvudutvecklare för Joomla! eller om du ordförande för Open Source Matters - reglerna gäller alla!

Ta dig en titt på följande länkar så ser du att det inte bara är tomt prat:
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg883146
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg886790

Mackelito är också en medlem jag har jättebra kontakt med:
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg876417 - Jag kan tillägga att Mackelito inte riktigt höll med mig att det kunde ses som en personattack. Vad jag vill visa att det spelar ingen roll vem som postar, reglerna gäller alla.

Jag hoppas vi kan lämna den här diskussionen och att vi försöker åtegå till mer positiva diskussioner  :)

micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Thu Jul 05, 2007 11:15 am

LorenzoG wrote: Nej vi har inga sådana planer, åsikter får man ha. Men däremot är det viktigt att man följer de regler som finns, då vi är ett stort community.

http://forum.joomla.org/index.php/topic,102670.0.html
* Visa bara din egen webbplats här, eller
* Om du skriver ett inlägg om någon annans webbplats, måste du ha innehavarens tillstånd, vilket tydligt ska framgå i inlägget.
Samma regler finns i det internationella forumet för webbplatser som man vill visa upp - http://forum.joomla.org/index.php/topic,57115.0.html

Det finns flera orsaker till att dessa regler finns. Dels är att det finns otroligt många sajter gjorda i Joomla! och detta gäller även i Sverige. Skulle vi tillåta att man postade länkar till Joomla! sajter generellt så skulle denna tråd bli mer eller mindre spammad av sådana , och ja, det var precis vad som hände innan vi skärpte reglerna. Idén är man ska visa sin egen sajt och även kunna inhämta feedback och synpunkter från communityn. Det finns även ytterligare en orsak till att man inte ska posta utomstånde webbplatser, och det är att inte alla vill förekomma här av olika anledningar.

Går även lite OT här - Micke, tro det eller ej, men jag betraktar dig som en av mina "kompisar" här. Detta då du är aktiv och hjälper till med att svara på frågor. Jag kan också erkänna att du inte alltid gör det så lätt för oss, men jag respekterar att vi har olika åsikter.

Jag, likaså de andra moderatorerna, inte bara här på det svenska forumet tar våra uppgifter mycket seriöst och är noga med att inte diskriminera någon. Alla ska behandlas lika och med respekt, oavsätt om det är en ny medlem som har postat ett inlägg eller en som har varit med ett tag. Vi är givetvis mycket rädda om de medlemmar som har varit med ett tag och har bidragit till communityn, där är vi beredda att lägga ner mer tid på att diskutera med dem om det är något som de är oense om.

Om någon av moderatorerna eller några av våra andra medlemmar inte håller sig till de regler som finns i forumet, så kommer vi att redigera bort raden/posten och PM:a vederbördande om vi tror att det behövs eller om vi vill göra ett förtydligande. Samma sak förväntar jag mig att mina moderatorkollegor gör om jag skulle bryta mot våra regler.

Detta gäller även i det internationella forumet. Det spelar ingen roll om du är ny medlem, moderator, eller är huvudutvecklare för Joomla! eller om du ordförande för Open Source Matters - reglerna gäller alla!

Ta dig en titt på följande länkar så ser du att det inte bara är tomt prat:
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg883146
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg886790

Mackelito är också en medlem jag har jättebra kontakt med:
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg876417 - Jag kan tillägga att Mackelito inte riktigt höll med mig att det kunde ses som en personattack. Vad jag vill visa att det spelar ingen roll vem som postar, reglerna gäller alla.

Jag hoppas vi kan lämna den här diskussionen och att vi försöker åtegå till mer positiva diskussioner  :)
Det var inte jag som har skickat det "hotande " pmet. och det är inte jag som redigerar inlägg som har negativa åsikter om företag som beter sig illa. Så jag har inte startat det negativa.

Ps. som jag ser det går inte moderatorerna här allas ä'renden utan vissas, som är deras kompisar. Enda saken det kan åtgärdas på är att moderatorerna offentligt ber om ursäkt. Bla för attman inte ser ´kildand på personangrepp och åsikt om företag.l 

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Thu Jul 05, 2007 1:20 pm

Man måste skilja mellan att få kunna uttrycka sina åsikter och uttrycka sina åsikter inom den regelverk vi har satt upp. Det är inga konstiga regler och det mesta är sunt förnuft. Vi motiverar alltid varför vi modererar ett inlägg och hänvisar till vilka regler.

Vi är ett stort community och vi försöker skapa en trivsam miljö som gör att alla kan verka inom vårt community.

Det finns orsaker till att vi har satt upp de regler som alla måste följa:

T.e.x (nu pratar jag generellt). tillåter vi inte personagrepp eller att man grälar med varandra i forumen så där har man en "åsiktsbegränsning" vilket gör att man inte kan säga vad som helst, men då får man i så fall ta den diskussionen utanför forumet.
Vi tillåter inte s.k. "wall of shame" inlägg eller kommersiella tvister, dvs. att man använder forumet som ett slagträ för att få personer eller företag framstå som orättfärdigt dåliga och att man vill genom sitt inlägg straffa dem. Vad är det som säger att den som skriver inlägget har rätt? eller skriver hela sanningen? Jag ser sådant i princip dagligdags som redaktör för Extensions Directory - t.ex. "Gör du inte det och får jag inte det, inom en dag, så kommer jag att skriva ner din komponent på joomla.org och varna alla för att köpa den" .. och då har vi kanske en utvecklare som lämnar jättebra service till sina kunder.

Vad jag känner till har vi inte skickat dig något PM där vi har hotat eller varnat dig eller dyl. Är det så att du har fått ett PM som du inte anser är korrekt, ber jag dig att skicka mig en kopia och jag kommer i så fall att återkomma till dig med feedback.

Vi moderatorer är inte ofelbara på något sätt, även vi är människor. Vi tar våra arbetsuppgifter på allvar och på ett seriöst sätt. Jag förstår inte riktigt varför vi ska be om ursäkt för att vi gör vårt jobb? Jag är beredd att ge dig en offentlig ursäkt om du så vill, men är det i så fall inte viktigare att den ursäkten verkligen är något jag menar, och innan jag kan ge ett sådant, så måste jag förstå vad vi har gjort för fel.
Bla för attman inte ser ´kildand på personangrepp och åsikt om företag.
"Jag kan ju börja med att sprida att"...
Jag var den som redigerade bort företagsnamnet på detta inlägg - http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg888707 , det är ett företag som du uppenbarligen är en kund hos och att ni har haft kontakt med varandra även utanför forumet. Jag motiverade varför och vilken regel denna inlägg bröt. Hade du uttryckt dig annorlunda än "Jag kan ju börja med att sprida att" så är det möjligt att vi hade låtit det stå kvar. Det viktigaste är ju syftet med inlägget och hur det framställs.

Micke, om du känner att vi inte gör vårt jobb på ett korrekt sätt eller att du är orättvist behandlat, är jag beredd att be en utomstående moderator titta på det här. Vi har en som har direktkontakt med forum administratörerna och som förstår svenska och är en en erkänd korrekt person.

micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Thu Jul 05, 2007 1:29 pm

LorenzoG wrote: Man måste skilja mellan att få kunna uttrycka sina åsikter och uttrycka sina åsikter inom den regelverk vi har satt upp. Det är inga konstiga regler och det mesta är sunt förnuft. Vi motiverar alltid varför vi modererar ett inlägg och hänvisar till vilka regler.

Vi är ett stort community och vi försöker skapa en trivsam miljö som gör att alla kan verka inom vårt community.

Det finns orsaker till att vi har satt upp de regler som alla måste följa:

T.e.x (nu pratar jag generellt). tillåter vi inte personagrepp eller att man grälar med varandra i forumen så där har man en "åsiktsbegränsning" vilket gör att man inte kan säga vad som helst, men då får man i så fall ta den diskussionen utanför forumet.
Vi tillåter inte s.k. "wall of shame" inlägg eller kommersiella tvister, dvs. att man använder forumet som ett slagträ för att få personer eller företag framstå som orättfärdigt dåliga och att man vill genom sitt inlägg straffa dem. Vad är det som säger att den som skriver inlägget har rätt? eller skriver hela sanningen? Jag ser sådant i princip dagligdags som redaktör för Extensions Directory - t.ex. "Gör du inte det och får jag inte det, inom en dag, så kommer jag att skriva ner din komponent på joomla.org och varna alla för att köpa den" .. och då har vi kanske en utvecklare som lämnar jättebra service till sina kunder.

Vad jag känner till har vi inte skickat dig något PM där vi har hotat eller varnat dig eller dyl. Är det så att du har fått ett PM som du inte anser är korrekt, ber jag dig att skicka mig en kopia och jag kommer i så fall att återkomma till dig med feedback.

Vi moderatorer är inte ofelbara på något sätt, även vi är människor. Vi tar våra arbetsuppgifter på allvar och på ett seriöst sätt. Jag förstår inte riktigt varför vi ska be om ursäkt för att vi gör vårt jobb? Jag är beredd att ge dig en offentlig ursäkt om du så vill, men är det i så fall inte viktigare att den ursäkten verkligen är något jag menar, och innan jag kan ge ett sådant, så måste jag förstå vad vi har gjort för fel.
Bla för attman inte ser ´kildand på personangrepp och åsikt om företag.
"Jag kan ju börja med att sprida att"...
Jag var den som redigerade bort företagsnamnet på detta inlägg - http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg888707 , det är ett företag som du uppenbarligen är en kund hos och att ni har haft kontakt med varandra även utanför forumet. Jag motiverade varför och vilken regel denna inlägg bröt. Hade du uttryckt dig annorlunda än "Jag kan ju börja med att sprida att" så är det möjligt att vi hade låtit det stå kvar. Det viktigaste är ju syftet med inlägget och hur det framställs.

Micke, om du känner att vi inte gör vårt jobb på ett korrekt sätt eller att du är orättvist behandlat, är jag beredd att be en utomstående moderator titta på det här. Vi har en som har direktkontakt med forum administratörerna och som förstår svenska och är en en erkänd korrekt person.
Då påstår att ett sagt att det inte var personangreep. Var finns det inlägget? som styrker detta.
Jag kommer inte fortsätta detta. men man ska veta att när man ger sig in i diskusion så måste man den tåla.

Jag är inte kund hos swedenet och kommer aldrig bli om det var det du menade.

Vi ska ha en trivsam miljö, ja. Då förutsätter det att de som är moderatorer kan skilja på vänska och forum oxå. Jag upplever och har upplevt lä'nge att ni håller dom som funnits på detta forum länge om ryggen. har så även upplevt innan med och pga att jag uttryclkte det precis när jag hittade detta forum så blev jag avstängd pga att ingen kunde hantera en ny medlem med egna åsikter. Så upplede jag det och kommer så hävda.

End For me. 

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Thu Jul 05, 2007 1:55 pm

micke_nkpg wrote: Då påstår att ett sagt att det inte var personangreep. Var finns det inlägget? som styrker detta.
Inte sagt att det var ett personagrepp. Försökte förklara varför vi har en "åsiktbegränsning" i vissa sammanhang.
Jag kommer inte fortsätta detta. men man ska veta att när man ger sig in i diskusion så måste man den tåla.
Ja, så länge man inte bryter mot de regler som finns uppsatta. En debatt ska inte utmynna i ett gräl eller få konskevenser för den personen.
Jag är inte kund hos swedenet och kommer aldrig bli om det var det du menade.

Ja, det var det jag menade när jag skrev inlägget. Jag trodde nämligen att du var kund där. Där får du uppriktiga ursäkt! för mitt missförstånd.
Vi ska ha en trivsam miljö, ja. Då förutsätter det att de som är moderatorer kan skilja på vänska och forum oxå. Jag upplever och har upplevt lä'nge att ni håller dom som funnits på detta forum länge om ryggen. har så även upplevt innan med och pga att jag uttryclkte det precis när jag hittade detta forum så blev jag avstängd pga att ingen kunde hantera en ny medlem med egna åsikter. Så upplede jag det och kommer så hävda.
Det är viktigt att vi håller våra roller isär. Personlig vänskap om sådan finns, ska inte påverka modererandet. Jag ber dig att PM.a mig när du får en känsla att vi särbehandlar så får vi titta på case till case.

Vill du behålla diskussionen eller ska jag ta bort den? då den är rätt OT..
Last edited by LorenzoG on Thu Jul 05, 2007 1:57 pm, edited 1 time in total.

micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Fri Jul 06, 2007 11:38 am

Jag har nu fått ett godkännande från den admin på den sidan som är överst inlägget att jag fick visa upp den adressen.

Denna regel fattar jag inte varför den finns! Är det inte bra att man visar upp så många sidor som möjligt som görs i joomla?
Elelr är detta bara en tråd för egenreklam och "skryttrådar"?

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Fri Jul 06, 2007 1:25 pm

Syftet med denna underforum är att få chans och vissa upp sina egna eller kunderssidor för att på så sett kunna få feedback från communityn. Om man inte står bakom sidan, så finns det ingen chans att ta till sig feedbacken och kunna svara på frågor. Dessutom är det inte alla som vill visa upp sina sidor.

Jättebra att du du har fått tillåtelse att visa sidan. Jag splittrar den här tråden nu så att vi kan i den andra tråden diskutera skolsidan.

Edit: ändrat rubrik
Last edited by LorenzoG on Fri Jul 06, 2007 1:30 pm, edited 1 time in total.

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Re: Diskussion om regler för webbplatser gjorda i Joomla - en specifik sida

Post by Mackelito » Fri Jul 06, 2007 2:32 pm

micke_nkpg wrote: Jag har nu fått ett godkännande från den admin på den sidan som är överst inlägget att jag fick visa upp den adressen.

Denna regel fattar jag inte varför den finns! Är det inte bra att man visar upp så många sidor som möjligt som görs i joomla?
Elelr är detta bara en tråd för egenreklam och "skryttrådar"?
Jag har många sidor jag gjort i Joomla men har lite lagt upp en enda här för att respektera mina kunder... vill dom synas här så vet dom att forumet finns och kan lägga upp länken själva :)
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

felost
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by felost » Fri Jul 06, 2007 10:14 pm

Egentligen så är väll det underforumet mer till för att få respons och konstruktiv kritik så man kan se dom där felen som man kanske har gjort sig blind för själv. Om man tycker att delen är till för att få ideer till sin egen sida kan man väll givetvis använda det till det också men man behöver ju inte ha ett överflöd av hemsidor. Det är 6 sidor med ungefär 30 inlägg på varje sida. 6 X 30 = 180. I vissa inlägg så finns det fler än en hemsida så säg att det finns ca. 200 hemsidor där. Tänk hur överfullt det skulle vara om man kunde posta vilken hemsida som helst där. Om man är behärskar englska (som jag tror dom flest gör kan man ju även titta på engelska joomla sidor som finns här på forumet. Om man vill ha massa hemsidor som man själv inte vill ha respons och/eller kritik utan bara beräta att den hemsidan finn är det bättre om man startar en tråd i visa upp din hemsida-delen och klistrar den och där kan man lägga in alla jommla sidor man vill utan att något tillsånd.

[quote="micke_nkpg "]
//Micke
Ger inte ut vilka sidor jag är delaktig pga att vissa här inne inte kan hantera det.[/quote]

Har du inte gått lite väl långt nu? Själv tycker jag att moderatorena här är väldig snälla (givetvis väldigt bra). Hade det varit på något annat forum så kan jag lova att du hade blivit bannad för länge sedan. Du kan nog tacka att du är väldigt hjälpsam på forumet och dom vill inte förlora dig men dom kan ju inte låta vissa "favoriter" låta bryta mot reglerna som finns (som det verkar att du vill att dom ska göra). Skulle dom göra det skulle det ju bli totalt kaos här på forumet.
/Felix

micke_nkpg
I've been banned!

Post by micke_nkpg » Fri Jul 06, 2007 10:33 pm

felost wrote:
micke_nkpg wrote: //Micke
Ger inte ut vilka sidor jag är delaktig pga att vissa här inne inte kan hantera det.
Har du inte gått lite väl långt nu? Själv tycker jag att moderatorena här är väldig snälla (givetvis väldigt bra). Hade det varit på något annat forum så kan jag lova att du hade blivit bannad för länge sedan. Du kan nog tacka att du är väldigt hjälpsam på forumet och dom vill inte förlora dig men dom kan ju inte låta vissa "favoriter" låta bryta mot reglerna som finns (som det verkar att du vill att dom ska göra). Skulle dom göra det skulle det ju bli totalt kaos här på forumet.
Du o alla andra får tycka vad ni vill. Ordet är liksom fritt, iaf anser jag det att det ska vara så.
Jag gör på detta sätter slipper det bli några skapade missförstånd. Lika bra det för alla.

Jag har min sy på hur en moderator ska hantera saker. Det beror till stor del att jag själv är moderatror på andra forum och vet hur jag anses ska behandla saker där.

Det har sparats iaf en tråd tidigare med en webbplats som en person vill visa var gjord i joomla, men som den inte hade gjort själv. Denna gången blev det inte dessa varningar som det nu blev. Det är detta som ligger till grund för min åsikt om att moderatorerna här inte är objektiva, utan favoriserar sina "kompisar". Det är det sista en moderator ska göra. En moderator ska kunna varna och kasta ut även sin allra bästa vän, utan att blinka. Klarar man inte det, så ska man säga ifrån sig det "uppdraget".

Nu nog om detta. Kanske har dom som sitter nu suttit lite förlänge ;) Så man ser detta som "sitt" forum.   

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Sat Jul 07, 2007 7:38 am

Du har sagt det nu ett antal gånger och fortsätter. Känns som det inte spelar någon roll vad vi säger.

Vi, likaså alla här, har att rätta sig efter de regler som finns för detta forum - de går att läsa här - http://forum.joomla.org/index.php/topic,65.0.html

I vårt uppdrag ingår det även att hjälpa till så mycket som möjligt och se till att forumet blir trivsamt så att så många som möjligt känner att de trivs och vill verka här.

Du kommer med anklagelser och antydningar som inte finns. Vi måste få ett stopp på det här nu för att vi ska kunna fortsätta ha en konstruktiv och bra stämning i forumet. Annars kommer våra medlemmar att inte trivas här.

Jag stänger nu denna tråd.

Locked

Return to “Diverse (off topic)”