Nätverkhjälp - Snälla!

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Nätverkhjälp - Snälla!

Post by JoomlaJon » Sat Dec 03, 2005 12:46 am

Hallå på er,

Idag har jag inte översatt joomladokument som jag borde utan jag har fipplat med mitt nyinköpta trådlösa nätverk. En router och usb antenn i paket från d-link. Router DI-524 och USB DWL-G122.

Alla skryter med sin standard på 802.11 b/g osv...

Efter att ha brottats med grannens nätverk, som stundtals var omöjligt att inte logga in på, och fått igång min surfning så har jag ett problem som jag inte hittar lösningen på trots en miljard sökningar på google ;)

Min laptop med "Broadcom 802.11b/g wlan" kort kan inte hitta vare sig mitt eller grannens nätverk. Och jag hittar inga konfigmöjligheter för att söka av luftrummet totalt. Jag vet att det fungerar för det har det gjort förut på nätverk lite här och där.

Eller är det så att standard är standard på d-link vis eller netgearvis osv...

Jag känner på mig att lösningen inte är så långt borta, men kan någon bringa klarhet i detta gissel.

Skulle uppskattas tokmycket!

tack o hej,

jon

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Nätverkhjälp - Snälla!

Post by svenl » Sat Dec 03, 2005 11:04 am

Hejsan,

Den vanligaste orsaken till att trådlösa är svårkonfigurerade är Micosoft som "envisas" med att köra sina tjänster trots att man bör använda leverantörens tjänst - i ditt fall D-Link (som även jag kör). Det gör att det blir konflikt mellan dessa båda tjänster.

Du får gå in i köntrollpanelen - nätverksanslutningar och stänga av "konfigurera trådlöst" nätverk i XP (se bild). Då brukar det inte vara några problem att köra D-Links programvara för konfigurering.

mvh
8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Sat Dec 03, 2005 3:48 pm

Tackar för den hjälpen även om den inte hjälpte i mitt fall,

Nu fick jag igång datorn efter en ominstallation av windows, orkade inte jaga grundinställningar. Nu hittade jag tre nätverk mot gårdagens två.

Hur jag löste problemet vet jag inte riktigt, jag tryckte på knappar i ren frustration och sen fungerade det. Tror att det var något om att den var on en disabled, gick inte att enablea, men om man tog off och tryckte on på en annan knapp så vart det fart på det. hmmmm,

Men nu har jag inte problem just nu i alla fall, men när jag fått in virusskydd och annat så blir det kanske nya frågor.

ha det gott, ska gå och laga bönburgare som jag tycker är mycket goda trots att jag är köttätare.

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Sat Dec 03, 2005 4:41 pm

Skönt JJ att det löste sig,

kolla i nedre högra hörnet att du nu bara ha D-Link AirPlus och inte XP's egna symbol för trådlöst, för då lär det bli problem snart igen . . .

mvh
8)

PS utöver vårt eget nätverk så finns det två till i närheten, och vi kör alla tre på kanal 6 - funderar på att byta, men då allt fungerar så . . .
peppar, peppar. "don't tuch if it works".
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

Locked

Return to “Diverse (off topic)”