Behövs verkligen alla dessa funktioner i Joomla.

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
galnekocken
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Behövs verkligen alla dessa funktioner i Joomla.

Post by galnekocken » Sun Nov 04, 2007 8:55 pm

Har nu suttit och pillat i 1.5, hela helgen och måste säga att: Var finns Joomla lite. Måste alla dessa rullmenyer mm. finnas. Varför inte ta fram en lite version med advance-funktioner som jag kan använda om jag vill. Har använt e107 i två år, utan att det funnits något att klaga på. T.ex menyhanteringen  gillar jag bättre i e107, admin delen i densamma är i mitt tycke bättre och mer överskådlig. Vad faller då e107 på: Inget svenskt forum och få uppdateringar. OCH jag gillar joomla 1.5, för jag tror att det är bättre för mig i det långa loppet. Men varför krångla till det, för mycket funktioner som jag inte har användning för. Hade mina sidor i mambots ett tag men tyckte det var för mycket av allt, och nu är jag tillbaka, får väl köpa en "joomla for dummies"
/Hasse
www.koktrossen.se "När det är mängden mat som räknas"

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Behövs verkligen alla dessa funktioner i Joomla.

Post by svenl » Mon Nov 05, 2007 11:36 am

Hejsan,

Visst kan det finnas funktioner i Joomla som en "vanlig" privatanvändare av en sida inte behöver. Det finns också många funktioner som de proffessionella användarna med stora webbplatser saknar (därav det stora antalet extrakomponenter). Det handlar hela tiden om en avvägning för utvecklingsteamet vad som ska vara med eller inte. Som användare av 1.5 så slipper du dock se mindre valmöjligheter än vad som var fallet i 1.0.xx. Mycket av inställningsmöjligheterna ligger i stängda flikar som du oftast inte behöver röra, men som den krävande användaren kan öppna för att få sina behov av inställningar tillgodosedda.

Du ska sätta din sida i joomla i relation med den sida som Wilco pratade om på lördagens träff i Västerås där man har 40 miljoner sidvisningar och som därför körs på 30 lastbalanserade servrar för att klara av trafiken. Det visar bredden och flexibiliteten i Joomla och varför det finns verktyg som du inte behöver som som är nödvändiga för andra. Likna Joomla med en bilägare. Det finns de som äger en Ferrari i Sverige, hur ofta har de nytta av alla hästkrafterna i motorn på våra svenska vägar med en max.hastighet på 110 km/h (på motorvägen) som också den billigaste Skodan klarar av att komma upp i.

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

N!cklas
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by N!cklas » Mon Nov 05, 2007 10:12 pm

Som Henrik i helgen uttryckte det så har jag relationsproblem, jag har varit otrogen ett antal CMS under flera års tid innan jag nu slutligen fastnat för Joomla! (plus lite WordPress....). Jag förstår dig till fullo med att Joomla! kan vara lite svår om man går från E107, men hav förtröstan. Bara du satt dig in i admindelen så kommer du att vara en lyckligare människa än på länge. Som med alla relationer så tar det lite tid innan man upptäckt varandras egenheter  ;)
//N!cklas - Allt är möjligt - bara olika svårt
www.bingorama.se | Nytt projekt

qovvop
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by qovvop » Mon Nov 12, 2007 1:42 am

N!cklas wrote: Som Henrik i helgen uttryckte det så har jag relationsproblem, jag har varit otrogen ett antal CMS under flera års tid innan jag nu slutligen fastnat för Joomla! (plus lite WordPress....). Jag förstår dig till fullo med att Joomla! kan vara lite svår om man går från E107, men hav förtröstan. Bara du satt dig in i admindelen så kommer du att vara en lyckligare människa än på länge. Som med alla relationer så tar det lite tid innan man upptäckt varandras egenheter  ;)
Sant så sant, det är äkta kärlek, tyvärr är kärleken mer än 14 tim per dag, och mina andra nära kära (humans) känner sig lite åsidosatta där hemma....
Last edited by qovvop on Mon Nov 12, 2007 10:23 pm, edited 1 time in total.
Manager för Webbhotellet Snowpeak.se och byrån Joomlahemsidor.se, en webb-byrå med inriktning på Joomla.
Sitter i styrelsen för Svenska Joomlaföreningen...

galnekocken
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by galnekocken » Mon Nov 12, 2007 8:35 pm

N!cklas wrote: Som Henrik i helgen uttryckte det så har jag relationsproblem, jag har varit otrogen ett antal CMS under flera års tid innan jag nu slutligen fastnat för Joomla! (plus lite WordPress....). Jag förstår dig till fullo med att Joomla! kan vara lite svår om man går från E107, men hav förtröstan. Bara du satt dig in i admindelen så kommer du att vara en lyckligare människa än på länge. Som med alla relationer så tar det lite tid innan man upptäckt varandras egenheter  ;)
Jag har börjat och pilla i admindelen, lite nytt i menyerna, pillade lite för mycket första gången. Jag fick radera och börja om från början :P
Jag tycker redan bättre om joomla, det gäller bara att förstå trädstrukturen, vilket inte alltid är så lätt.
www.koktrossen.se "När det är mängden mat som räknas"

Locked

Return to “Diverse (off topic)”