Svenska, norska och danska forum - eller ett skandinaviskt forum?

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Gugge
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Svenska, norska och danska forum - eller ett skandinaviskt forum?

Post by Gugge » Wed Dec 14, 2005 10:48 am

I brist på bättre grupper, så får jag väl ställa denna fråga här då.
svenl wrote: ...
Har ännu inte upplevt något större problem här, men det är fortfarande få svenskar som hittat joomla (och hit) som det verkar.
...
Jag har noterat samma sak, men jag har också noterat att det finns en oerhörd mycket större aktivitet i det danska forumet, som därför ofta är en bättre informationskälla än det svenska.

Jag noterar också att det i väldigt hög grad är precis samma frågor som dyker upp i alla de tre skandinaviska forumen, och att vi - naturligtvis - har ungefär samma typ av språkspecifika problem. Vi slåss alla med våra å, ä och ö (eller æ och ø i broderländernas fall). Och vi har naturligtvis samma typer av nybörjare som ställer samma typer av frågor. Fast i tre olika språkversioner. På nå't sätt känns det som vi gör tre gånger så mycket jobb, än vad som är nödvändigt.

Jag funderar därför på om det inte hade varit en bra idé att ha ett gemensamt skandinaviskt forum istället för tre olika. Jag kan naturligtvis bara utgå från mig själv, men jag ser ju inga som helst problem i att förstå skriven danska eller norska och jag vågar påstå att förhållandet är likartat hos danskarna och norrmännen när det gäller skriven svenska (Talspråket är naturligtvis en helt annan sak).

Självfallet kan (eller bör) vi även med ett gemensamt skandinaviskt forum ha rent språkspeciika underforum för översättningsfrågor och liknande.

(Egentligen skulle jag kanske postat detta i danska och norska forumet också, men om det inte finns något intresse bland oss, så är ju det lite meningslöst).

Gugge

novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Svenska, norska och danska forum - eller ett skandinaviskt forum?

Post by novata » Mon Jan 23, 2006 9:45 am

danska är svårt att förstå,det låter som dem tuggar tuggummi..

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Mon Jan 23, 2006 9:49 am

mm jag har oxå svårt att förstå danska.. lättare och snabbare att hitta svaret här.. skulle det inte finnas hjälp här kan man alltid vända sig till de andra forumen =)

Det kanske skulle finnas något gemensat forum för olösta problem?
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Mon Jan 23, 2006 7:03 pm

Fast det är lättare att tolka danska skrifligt än muntligt :laugh:

magentait
I've been banned!

Post by magentait » Mon Jan 23, 2006 7:44 pm

Hei,
jeg synes dette er en kjempegod idè. Jeg er er 1 av 4 moderatorer på det norske forumet, og jeg tror at vi nordmenn forstår både svensk og dansk like godt. Jeg personlig har ikke noe problem med dette språket, og synes at det er spennende at flere ønsker dette.

Hva med en skandinavisk Joomla nettside?

Locked

Return to “Diverse (off topic)”