10000$

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

10000$

Post by Granit » Wed Feb 20, 2008 8:06 pm

Jag sökte för ett tag sedan någon som kunde tänka sig att bygga en Custom Component till min Joomla sidan, så klart mot betalning.

Men inte fan kan det väl stämma att det ska kosta 10000$ för ett sådant jobb?
Det är ju närmare 70000kr, för dom pengarna skulle man ju få en massa kanon sidor tycker jag.

Killen som kom med detta priset måste ju ändå ha varit ute efter att blåsa en på pengar.

Är själv inte så insatt i hur mycket sådant här ska kosta, men jag tycker iallafall att det är alldeles för mycket för en komponent.

Vad anser ni andra som kanske är mer insatt i ämnet?

morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: 10000$

Post by morfargekko » Thu Feb 21, 2008 5:28 am

Det beror kanske på vad det var för komponent du ville ha utvecklad om det var för dyrt eller inte. Med tanke på att det är du som är uppdragsgivare förutsätter jag att det skulle bli du som när jobbet är utför har rätten till koden och är komponenten bra och användbar finns ju alltid möjligheten att till och med tjäna en slant på den. Att utveckla en komponent till Joomla tar tid och bryter du ner det begärda priset så kommer du att se att det inte finns utrymme för speciellt många utvecklingstimmar. Det är ju inte alls ovanligt att en utvecklare vill ha 500:- eller mer per timme, där 500:- får anses billigt.
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

qovvop
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by qovvop » Thu Feb 21, 2008 7:06 am

70000 är ingen extremt ovanlig kostnad, Om du bara skall ha en liten custom snurra av nått slag, ja då e det dyrt men handlar det om en "brygga" mellan olika system eller en fullskalaig komponent ja då är det ingen konstigt.

//C

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Granit » Thu Feb 21, 2008 9:45 am

Ja det är ju inget jättebygge jag hade planerat utan mer en list funktion.

Varför jag tyckte 10000$ var väldigt dyrt var ju för att ett företag erbjöd sig att göra det för 200$, dessutom så hade dom en bättre ide och upplägg på hur denna funktion skulle kunna bli verklighet jämfört med 10000$ lösningen, framför allt presentationen i frontend.

Att det sedan kan bli dyrt med tanke på att jag skulle kunna sälja det vidare förstår man ju, men å andra sidan så inom det område denna skulle användas så hade det ju varit idiotiskt med tanke på fördelen jag har att vara unik med denna komponent.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Fri Feb 22, 2008 10:35 am

Om du får ett pris på 200$ och ett på 10000$ så tror jag att kravspecen var ganska luddig vid upphandlingen. Får du verkligen två lösningar som står i paritet med varandra från dessa två leverantörer. Uppdateringar?, Dokumentation?, Avbuggning?, Vem äger koden? o.s.v.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Granit » Fri Feb 22, 2008 11:20 am

Det företaget som kom med priset på 200$ gick igenom allt i detalj, hur allt skulle läggas upp, hur det skulle se ut och utformas vad som gällde och så vidare.

Privatpersonen som kom med priset på 10000$ kom inte med mycket, och upplägget lät väldigt luddigt och inget som beskrevs i detalj.

Dessutom hade jag själv beskrivit allt i detalj från början med bilder och annan info och fakta, så min plan från början var långt ifrån luddig.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Fri Feb 22, 2008 8:05 pm

Då kan vi nog konstatera att företaget tog i lite i underkant eller ochså var orderboken tom ;) medan privatpersonen kanske tog lite i överkant.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Granit » Fri Feb 22, 2008 9:49 pm

Ja det kan du nog ha rätt i, dock så måste man ju vara ärlig och säga att här ser man ju skillnaden från en person till en annan, hade man varit riktigt dum så hade man ju faktiskt kunnat bli blåst på flera tusen här.

Jag säger inte att det är billigt att få en komponent byggd, men det är ju skillnad på en stor och en liten också.
Detta handlade ju om några rader kod och inte en brygga eller ett helt system som i kod kunde vara gigantiskt.

morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by morfargekko » Sat Feb 23, 2008 6:25 am

Det är ju tur att man inte måste acceptera första bästa erbjudandet. Om någon begär en fantasisumma för att utföra ett jobb skadar ju bara den personen eller hur, men samtidigt lever vi ju i en fri värld?
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Granit » Sat Feb 23, 2008 10:24 am

Sant det du skriver.

morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by morfargekko » Sat Feb 23, 2008 10:40 am

Kan vi då kanske markera den här tråden lom löst (färdigdiskuterad). ;)

Makaronborraren
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Makaronborraren » Sat Feb 23, 2008 11:12 am

De programmeringsjobb jag gör är oftast moduler och komponenter till Joomla. En 'enkel' listning som t.ex. att göra en egen arkivlistning i en egen stil kan ta ca 3-4 timmar (Jaja, jag vet att det inte tar så lång tid men räkna med skisser, installationsfil/installation, ändringar, support och få css att fungera i IE6 :laugh: ).

Ofta kan man utnyttja att Joomla innehåller mycket av det man behöver. Om man inte kan Joomla från början kan man kanske få för sig att bygga massor med 'onödiga' bitar. Exempel kan vara att man lägger till inloggning och administrationsgränssnitt för att styra modulen fast man enkelt kan lägga till några parametrar i installationsfilen. Det blir väldigt stor skillnad i timmar räknat.

Jag tror inte personen försökte blåsa dig på $10000. Hans lösning skulle antagligen ta så lång tid att bygga att priset i hans ögon var rimligt. Hittar man en gratisvariant som bara behöver fixas lite kanske $200 är rimligt. Men det är ju fördelen med offertförfrågningar. Man får förslag på både bra och dåliga lösningar till både höga och låga priser.

Locked

Return to “Diverse (off topic)”