En fråga

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
bull66
Joomla! Intern
Joomla! Intern

En fråga

Post by bull66 » Fri Mar 14, 2008 9:18 pm

En fråga bara...när joomla gick över till ett annat forum känns det nästan som folket har svikit detta...Eller är det jag som har fel...förut när man skrev i forumet..så fick man svar nästan med en gång...känns lite dött där nu...tycker jag är lite synd :(

jonascw
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: En fråga

Post by jonascw » Fri Mar 14, 2008 10:05 pm

Jag är kanske inte den mest aktiva, men jag försöker att svara på frågor då och då. Du har nog rätt i det du siger, men jag tror det beror på många saker. En sak är nog att många fler frågar. I och med att forumet har ändrats har det vart svårt att finna svar via sökfunktionerna, det har ledt till fler frågor. För min del så måste jag läsa mycket för att ge ett bra svar, och jag har inte lärt mig hur det nya forumet funkar, specielt "advance search". ( vilket ofta har gjort det lätt att svara enkla frågor, genom en link )

Och med att att vi går vidare med Joomla 1.5, så har jag vart tvungen lära mycket nytt, utan att kunna svara på frågor, måste testa saker och ting själv.

Det är nog bara en övergångsfase. I och med att vi blir fler och fler, så kommer svaren bare hurtigere og hurtigere, som vi säger i Norge.

Jag har själv kännt det samma och jag hoppas att detta mdl. uppmuntrar, vi går mot en ny vår :)

Väldigt bra innlägg bull66

Mvh

Jonas

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Fri Mar 14, 2008 10:10 pm

Kan nog säga att jag har suttit och funderat i dessa tankar jag med. När man tittar på hur många som är inloggade totalt i hela forumet så har även detta minskat radikalt.

Ganska mystiskt tycker jag. Är människan verkligen så motsträvig till att lära sig att göra saker på ett lite annat sätt. För handen på hjärtat, så stora skillnader är det inte på ett forum och ett annat. Man läser inlägg och skriver svar eller så startar man nya trådar.

Den stora skillnaden är säkert för dem som ska moderera och administrera detta monsterforum.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Thorbjorn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Thorbjorn » Sat Mar 15, 2008 2:54 pm

Det stämmer för mig, jag är här inte lika ofta som tidigare, det samma gäller ett annat forum som jag är aktiv i om Kitesurfing det forumet ändrade med sin layout ganska så drastiskt.

Jag tycker att det tar tid att sätta sig in i ny stil på forumet med så många ändringar, men det är väl säkert en övergångs period, man är ju lite beroende på forumet.

När det exempelvis marknadsföring på livsmedel så är den en ren katastrof om man ändrar på förpackningen, exempelvis Zoegas kaffe de är väldigt strikta med att deras färger är exakta på alla förpackningar är dom inte det så kasseras förpackningen. Vi är vane människor och blir det drastiska förändringar så händer det ofta att vi väljer annat.
My middle name are dyzlexi.

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Sun Mar 16, 2008 11:55 am

Hej alla!

Som moderator är detta forum rätt enkelt att hålla ordning på, ni sköter er så himla bra så det är nästan aldrig något man behöver göra. :)

Personligen känner jag att jag har svarat så många gånger på samma frågor, man blir lite less. Inte för att hjälpa till utan att man vet att svaren finns redan i forumet om man letar lite. Sökfunktionen i det här forumet är väl kanske inte mycket bättre än det gamla, jag vet faktiskt inte.

Sedan tycker jag att det är jättekul att se nya komma in och hjälpa till. Genom att lära andra lär man sig själv.
Nästa är det här med tiden....man måste ju jobba oxå.

//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Makaronborraren
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Makaronborraren » Sun Mar 16, 2008 12:10 pm

Instämmer att antalet besökare minskat. Det finns nog flera faktorer som spelar in.
-Det är mycket jobb nu och alla har inte tid att göra 'roliga saker' som att besöka detta trevliga forum.
-När forumet bytte utformning blev iallafall jag utkastad och jag är alltid inloggad. Tror många med mig är det och bara tycker det är jobbigt att komma ihåg lösenord. Jaja... jag vet... klicka på 'Glömt lösenord'. Men då är vi tillbaka på första punkten. Har inte tid.
-Sen är folk just så motsträviga och gränssnitt ändrar man inte ostraffat. Antagligen tar det bara några minuter att komma igång igen men det är några minuter för mycket när man inte har tid...

Fast min pesonliga åsikt är egentligen: Hur f-n kan man låta klass 9B designa gränssnittet. Det ser ju för j-a fult ut.

/Dan (Makaronborraren)

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Tue Mar 18, 2008 10:37 am

Håller med om att forumet hade mått bättre av att inte ändra utseende och funktioner... Jag är inte alls inne lika ofta tyvärr och det del pga tidsbrist men även för att jag inte tycker att den nya looken är användarvänlig och överskådlig...

Dock måste jag erkänna att det känns som att söken blivit lite bättre...

Men om jag fick välja så skulle jag gå tillbaka till det gamla forumet... :(
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

qovvop
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by qovvop » Fri Mar 28, 2008 9:16 am

Skall jag säga vad jag tycker...... *Nu suger detta forum tyvärr*
Jag kanske är en bakåtsträvarer, men för mig så tycker jag att phpBB har saker felvänt och omständigt.
visst den gamla motorns sökfunktion var inte bra, (det är inte denna heller) men resten fungerade, det var enkelt att editera sina poster, enkelare att ha översyn, och absolut mycket tydligare ikoner.

jaja man får väl bara ställa in sig på detta att det nu är phpBB som gäller.
Personligen gillar jag Fireboard, men den kanske inte hade kapacitet att hantera så stort forum som detta, eller kanske det var så att det inte fanns nån bra brygga att föra över poster från det gamla systemet, nån som vet?

//C
Manager för Webbhotellet Snowpeak.se och byrån Joomlahemsidor.se, en webb-byrå med inriktning på Joomla.
Sitter i styrelsen för Svenska Joomlaföreningen...

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Fri Mar 28, 2008 10:33 am

måste erkänna att jag oxå är lite små kär i fireboard :)
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Fri Mar 28, 2008 4:38 pm

Fireboard hade tyvärr inte kunnat klara av trafiken som joomla.org har.

qovvop
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by qovvop » Sat Mar 29, 2008 6:14 pm

LorenzoG wrote:Fireboard hade tyvärr inte kunnat klara av trafiken som joomla.org har.
Det var det jag misstänkte, men dom borde byta ut default ikonerna som följer med phpBB till liknande dom hade förut, då skulle nog många fler gilla phpBB

//C
Manager för Webbhotellet Snowpeak.se och byrån Joomlahemsidor.se, en webb-byrå med inriktning på Joomla.
Sitter i styrelsen för Svenska Joomlaföreningen...

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Sat Mar 29, 2008 6:26 pm

Tanken är att templaten ska designas om senare..

galnekocken
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by galnekocken » Mon Apr 07, 2008 5:57 am

vendelberg wrote:Hej alla!

Som moderator är detta forum rätt enkelt att hålla ordning på, ni sköter er så himla bra så det är nästan aldrig något man behöver göra. :)

Personligen känner jag att jag har svarat så många gånger på samma frågor, man blir lite less. Inte för att hjälpa till utan att man vet att svaren finns redan i forumet om man letar lite. Sökfunktionen i det här forumet är väl kanske inte mycket bättre än det gamla, jag vet faktiskt inte.

Sedan tycker jag att det är jättekul att se nya komma in och hjälpa till. Genom att lära andra lär man sig själv.
Nästa är det här med tiden....man måste ju jobba oxå.

//Mia
Jag kan förstå detta, att det är jobbigt med samma frågor.

Jag har ett förslag: kan man inte samla alla frågor om t.ex Forum, bloggar, bild visning mm. Typ kategori: Frågor och svar,om forum. Frågor och svar, om bloggar, osv. Jag upplever att det är så spritt. För det är oftas samma frågor som dyker upp. Sen håller jag med om att det var bättre tempo på förra forumet. Sen tycker jag att färgvalet är i tråkigaste laget.
www.koktrossen.se "När det är mängden mat som räknas"

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Mon Apr 07, 2008 6:52 am

Hej
Jag hade det på förslag i forumets begynnelse, att vi skulle ha mer struktur för alla trådar. Helst skulle jag vilja ha fler underkategorier där man enkelt kan leta upp varje komponent för sig.
Svaret blev från de globala moderatorerna att det inte gick för det skulle bli för många trådar.

Det optimala vore att ha ett "eget" svenskt forum eller en wiki för alla fristående extensions. För att ådstakomma det behövs som vanlig frivilliga krafter med tid ....

Nu har vi (Chrille) sett till att få tråden webbplatser i joomla uppdelade i 2 iallafall :)

/Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Wed Apr 09, 2008 7:18 pm

galnekocken wrote: Jag kan förstå detta, att det är jobbigt med samma frågor.

Jag har ett förslag: kan man inte samla alla frågor om t.ex Forum, bloggar, bild visning mm. Typ kategori: Frågor och svar,om forum. Frågor och svar, om bloggar, osv. Jag upplever att det är så spritt. För det är oftas samma frågor som dyker upp. Sen håller jag med om att det var bättre tempo på förra forumet. Sen tycker jag att färgvalet är i tråkigaste laget.
Den Svenska Joomla!-föreningen har nu blivit godkänd av OSM och en officiell registrering kommer snart att ske (pappersarbetet är igång). Ett av de projekt som föreningen håller på med är en FAQ där de flesta "standardsvaren" kommer att finnas och blir lätt att hitta i då informationen blir strukturerad. Att hjälp-texter etc. i Joomla 1.5 kommer att översättas till Svenska kommer också underlätta en del för nybörjarna.

Så till bytet av plattform, som jag förstått det så fanns det många tekniska orsaker till bytet. Vad de globala moderatorerna arbetat med är först att få allt tekniskt att fungera som det ska. De skruvar lite "här och där" och gör förbättringar under skalet. När detta är klart så kommer design etc. att bli mera i fokus.

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

Locked

Return to “Diverse (off topic)”