Som en boll...

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Som en boll...

Post by JoomlaJon » Sun Aug 24, 2008 11:06 pm

Nu är jag tillbaka, om det var någon som saknat mig :)

Det har varit lite rörigt i webbplatsuppbyggnaden men nu börjar det röra på sig. Snart kommer jag t.o.m. kunna börja att aktivt söka upp målgruppen och berätta att sidan finns. Sidan, om någon minns, är för föräldrar och anhöriga till barn med funktionsnedsättning. Så jag är alltså ingen entrepenör, det står och faller inte med marknadsunderlag. Men också växer den då betydligt långsammare än när riskkapital finns tillgängligt.

www.viandraforaldrar.se är en länk till sidan, just nu är det rörigt värre på joomlainstallationen, men forumet som är vbulletin är desto mer nästan klart. Och det är den som lägger grunden för hur joomlamallen ska se ut.

http://forum.viandraforaldrar.se är det till forumet.

Nu ska jag ta nya friska tag och sätta mig in i joomla igen. Och då också hänga lite mer här på det svenska joomlaforumet.

/jon

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Som en boll...

Post by LorenzoG » Thu Sep 18, 2008 1:05 am

Hej,

Kul och se dig igen Jon :)

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Thu Sep 18, 2008 5:42 am

Hej!

Kul att det så saka går mot start!
Jag ska "sälja" din site till alla jag känner som finns i målgruppen.

Är det nåt speciellt du behöver hjälp med nu på slutklämmen?
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Sat Sep 20, 2008 12:58 pm

Besynnerligt, igår skrev jag ett inlägg här. Var tog det vägen?

Jag ska skriva det igen snart :) så får ni se på ett ungefär vad som stod.

/jon

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Sat Sep 20, 2008 5:39 pm

Jag skrev ungefär och då direkt efter inlägget där zello undrade om jag behövde hjälp med något på slutklämmen...

Jag är ute efter en mall. Mina css-kunskaper är sisådär och php-dito är obefintliga. Helt enkelt skulle väldigt många timmar läggas på att göra något som säkerligen inte blir speciellt bra.

Vad jag har gjort är egentligen bara att maila kodamera och frågat om de har lust att donera den mall de har på sin sida, om de hade tänkt att tuffa till sin egen snart. Eller om de hade en liknande som är lika enkel och bra...

Jag har tittat på flera mallar i olika templets-klubbar och där är de lite för häftiga för vi andra föräldrar. Helst ska det bara gå att tab+retur navigera sig, och alla dessa menyer och effekter är ointressant för sidan. Och det är ungefär där jag är i nuläget.

Förr eller senare så sker det, för så är det alltid. Om man bara inte lägger ner för att saker ter sig stillastående. Loggan kom efter ett par år, och när den kom så gjorde den det på ett par dagar. Från nada till klar.

Trevlig helg,

jon

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Sat Sep 20, 2008 8:26 pm

Om du hittar en template till joomla1.0.x som faller dig i smaken så kan jag med all säkerhet skaka fram lite folk som kan konvertera den till 1.5. (Om jag inte klarar av det själv ;) ) Om jag inte har sagt det tidigare så känns detta som ett projekt värt att stötta.

Prova att googla lite efter fria templates till Joomla. Det finns massor med enkla fina men som tyvärr är för Joomala 1.0.x. Men som sagt det är inget hinder.
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Sat Sep 20, 2008 10:24 pm

Det låter ju kanon minst sagt :) Tackar och bockar, och min förhoppning är att du även i framtiden känner att det var värt att stötta projektet ;) Har en annan grej på g också, men den ligger på framtiden. Då tror jag att jag klarar mig med ipb som kommer i version 3. Det är samma typ av projekt även det. Bara sår mina frön här inför en framtid, om det skulle bli av något :D

/jon

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Sat Sep 20, 2008 11:12 pm

Du råkar inte ha full koll på beez mallen, för den är väl inte så dum men behöver göras om och få loggan att passa osv... Den är ju den nuvarande på www.viandraforaldrar.se där jag bara tryckt in loggan och inte gjort något som helst mer.

beez egen sida http://www.joomla-beez.com/index.php?Itemid=1 är ju bra mycket bättre, där är pathway inte så tjock och det hela ser mer slick ut. Topmenyn skulle jag nog vilja ha till vänster, det känns som en mer naturlig position. Kanske att topmenyn får en solid färg så att man får en avskiljare mellan uppe och nere, tänkte ju använda huvudet på forumet också. Tror att den solida färgen blåser lite liv i forumet som är aningen blekt just nu :)

Så hur är dina beez-känslor??? Kan den duga tror du och fylla syftet?

/Jon

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Tue Sep 23, 2008 12:31 am

Jag hittade det försvunna inlägget, och med tanke på att jag svarade i detta forum som kom det väldigt galet?!?!?! fattar ingenting. Måste ha kommit åt någon knapp att starta nytt ämne eller så, men vilken vet jag inte. Ännu märkligare är att det startades i mallarforumet under 1.5

http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f ... 1#p1425361

'why?

chrille
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by chrille » Tue Sep 23, 2008 12:23 pm

Hej Jon!

Moderatorn här :)

Det var jag som flyttade (delade) ditt inlägg eftersom jag tyckte att din fråga angående mall låg bättre i en ny tråd och i ett annat forum och inte off-topic i en tråd i forumet "Diverse"...

Om det skulle vara 1.0 eller i 1.5 forumet visste jag inte utan antog att det rörde sig om J1.5. Jag kan flytta tråden om du önskar det och kanske skall slå ihop slutet av denna tråd med den andra tråden.... så vi ej hamnar off-topic igen ;)

:)

/Chrille
Moderator Swedish forum

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Tue Sep 23, 2008 2:46 pm

Jag tror nog att du kan låta det ligga som det är så att det inte blir ännu rörigare :) eller hur Jon.
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Wed Sep 24, 2008 12:08 am

Jupp :) Låt det vara som det är :)

strates
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by strates » Sun Sep 28, 2008 3:18 pm

Jag är också rätt grön när det gäller Joomla, men har botaniserat med ett stort antal olika templates för att bygga vår site, http://internetresan.se som också den är ideell, och i första hand riktar sig till föräldrar, elever och lärare och handlar om hur internet egentligen påverkar barn och ungdomar och hur vi som vuxna faktiskt kan vara med i den resa våra barn gör bara vi lär oss mer om internet.

Hur som helst, jag har testat flera templates från joomlashack.com, och tycker de är riktigt toppen. Om du kollar in internetresan så använder vi deras Weblogic template som finns i ett gäng standardfärger, men framförallt är enkel att ändra så den ser ut som du vill. Och kör du den kan du alltid höra av dig till mig så kan jag ge tips om var du ändrar vad... Weblogic är inte gratis, men väl värd pengarna. Framförallt finns det massor med tips på joomlashacks sida om hur man ändrar, och dessutom är dom grymt snabba i supporten om man fastnar och inte kan lösa sitt problem själv.

Hoppas mitt tips kan vara till hjälp!

//Peter

JoomlaJon
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by JoomlaJon » Sun Sep 28, 2008 7:59 pm

Tackar för tipsen,

Just nu har jag lite på gång med hjälp av en medlem här som erbjudit sig, inte att bygga men väl att hjälpa till med anpassningen av mallen. Så vid tillfälle ska vi kika på tänkbara mallar.

Jag studsar genast iväg till jommlashack och kollar in mallen ifråga igen, har nämligen bläddrat där förut men allt letande blev övermäktigt och jag blev nästintill passiv :)

/jon

Locked

Return to “Diverse (off topic)”