Joomla vs. Wordpress

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Joomla vs. Wordpress

Post by LAMF » Tue Jan 03, 2012 1:44 pm

Under senare tid har allt fler börjat snacka om att Wordpress är "bättre" än Joomla.
Detta är jag mycket skeptisk till men startar den hör tråden då detta ämne faktiskt inte tas upp speciellt ofta och som jag ser det blir allt viktigare.
Som jag förstått det är Joomla mycket kraftfullare och betydligt mer strukturerat om man vill skapa större webbsidor med många olika kategorier etc.
Organisering av media (bilder etc.) är också betydligt bättre i joomla.

Fler opartiska synpunkter efterlyses! :)

imike_se
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Joomla vs. Wordpress

Post by imike_se » Wed Jan 18, 2012 6:20 pm

jag använder joomla och wordpress dagligen. De har sina fördelar båda två systemen.

det jag ser som wp:s fördel är just SEO. Det måste joomla jobba på och göra inbyggt.
/Mikael
Webutvecklare
Använder joomla & wordpress dagligen

oxiepagen
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by oxiepagen » Sun Jan 22, 2012 6:23 pm

imike_se wrote:det jag ser som wp:s fördel är just SEO. Det måste joomla jobba på och göra inbyggt.
Hur menar du här?
Du kan få bra länkar i Joomla direkt?
Jag kan få artiklar vid namn "www.minsida.se/nyheter/artikel1.html" utan några konstigheter eller extra program.
Mvh / Regards
Andreas Lindvall - Moderator Swedish forum
http://www.oxiepagen.se

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sun Jan 22, 2012 8:23 pm

Det går ju inte att säga något om att Wordpress är "lättare", koden är mer optimerad och gör en Wordpress sajt generellt snabbare än en Joomla sajt. Men Joomla håller på att ta ikapp där. Samma sak gäller på SEO sidan där koden i Wordpress är bättre optimerad för SEO men Joomla blir bättre och bättre på det med.

Men vill du ha en blogg använd Wordpress då, vill du ha en community, online tidning eller liknande använd Joomla då. Så tycker jag.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

oxiepagen
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by oxiepagen » Sun Jan 22, 2012 8:30 pm

Jo, men visst är det så.

Jag tycker att Joomla är ett system som man ska ha om man ska göra något annat än att blogga.
Wordpress tycker jag inte är direkt utvecklande att ha en fysisk hemsida på. Visst det fungerar men WP anser jag mer är ett bloggverktyg.
Mvh / Regards
Andreas Lindvall - Moderator Swedish forum
http://www.oxiepagen.se

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Wed Feb 01, 2012 12:03 pm

Har själv endast tagit över gamla wp sidor och gjort dom i joomla så jag vet ju inte mer än vad jag hört. Strukturen över mediafiler etc, är inte den samlad i samma katalog i wp vilket ju brogar för kaos ju större siten blir.
Med andra ord joomla för stora organiserade siter wp för personliga mindre typ hempul och bloggar...?

Neuff
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Neuff » Sat Mar 17, 2012 7:55 pm

Nu är jag helt ny med joomla men har tidigare haft en hel del wp sidor. Tycker att det har varit otroligt jobbigt med stora sidor där bilder och allt ligger i samma mapp och jobbigt att kategorisera . Har stora förhoppningar på joomla nu
Last edited by Neuff on Sat Mar 17, 2012 8:22 pm, edited 1 time in total.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sat Mar 17, 2012 8:04 pm

Neuff wrote:Nu är jag helt ny med joomla men har tidigare haft en hel del wp sidor. Tycker att det har varit otroligt jobbigt med stora sidor där bilder och allt ligger i samma mapp och jobbigt att kategorisera . Har stora förhoppningar på joomla nu
Tänk bara på att ha tålamod när du håller på med Joomla.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Neuff
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Neuff » Sat Mar 17, 2012 8:15 pm

EE Photo wrote:
Neuff wrote:Nu är jag helt ny med joomla men har tidigare haft en hel del wp sidor. Tycker att det har varit otroligt jobbigt med stora sidor där bilder och allt ligger i samma mapp och jobbigt att kategorisera . Har stora förhoppningar på joomla nu
Tänk bara på att ha tålamod när du håller på med Joomla.
Jo jag ska försöka ge det en ordentlig chans. Mycket att läsa för tillfället dock

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Sun Mar 18, 2012 10:24 pm

Du borde ju ha en del med dig från WP också :D
Sen är ju detta med kategorier och sortering ett nog så stort skäl att använda joomla.

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Sat Mar 24, 2012 9:33 am

Du kan stöta på liknande problem med detta i Joomla det beror på hur du har tänkt strukturera upp det med bilderm dokument etc.
Jag skulle tipsa om att köra K2 samt JCE med extended pluginen för bilder och filer (osäker på namnet men du hittar det säkert :D )

Skriv gärna hur du tänkt lägga upp det så kanske jag kan komma med någon smart kommentar på det (åh ja.. kanske inte en smart en, men någon kommentar kanske jag har iaf :D)
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

Locked

Return to “Diverse (off topic)”