Varför Joomla?

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
Mujo
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Wed Sep 04, 2013 9:14 pm
Location: Stockholm
Contact:

Varför Joomla?

Post by Mujo » Wed Sep 04, 2013 9:38 pm

Som rubriken lyder, undrar jag varför ska man välja Joomla?
Använder idag en webbshop gjord i Prestashop och den andra i Magento. Snart ska jag starta upp ny webbshop och försöker fatta rätt beslut, vilken open-source lösning ska jag välja. Både Prestashop och Magento är väldigt SEO vänliga, hur är det med Joomla?

Skulle vara tacksam om någon kunde nämna tre anledningar att välja Joomla före alla andra lösningar.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Varför Joomla?

Post by sgagner » Mon Nov 18, 2013 1:47 pm

Hej,

Jag vet att det är väldigt sent att svara på denna tråd men jag jag gör det ändå.
Det är ju lite svårt att jämför e-handelssystem som Prestshop och Magento med Joomla som är ett CMS-system. Det finns funktioner för att hantera CMS i både Prestashop och Magento, men de är inte avsedda för det, utan är renodlade webbshopar. Dessutom så är det de 2 bästa webbshoplösningarna i OpenSource-världen.
Om man har behov att betydligt fler funktioner för publicering än just e-handel så kan Joomla passa ännu bättre. Det finns ett stort antal shop-lösningar att installera i Joomla och vilken man väljer, beror helt på de behov man har i shopen.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

alexanderoqvist
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Sun Mar 16, 2014 1:53 pm
Contact:

Re: Varför Joomla?

Post by alexanderoqvist » Sun Mar 16, 2014 1:56 pm

Tack för svaret. Har också funderat på det en liten stund. Ska eventuellt slänga upp en webshop inom kort och funderar på vilket verktyg.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Varför Joomla?

Post by sgagner » Sun Mar 16, 2014 4:42 pm

Hej igen,

Det är relativt svårt att välja shoplösning i Joomla eftersom alla lösningar har sina för- och nackdelar.
Själv tycker jag bra om J2Store som numer finns på svenska. Den länkar in sina varukorgsinställningar i vanliga Joomlaartiklar och det är lätt att designa sina katalogsidor med den.
En annan mycket bra lösning är ZOOcart från Zoolanders som kräver att CCK-systemet ZOO från Yootheme är installerat. Detta är en mycket flexibel lösning och man kan bygga fantastiskt bra katalogsidor men man måste behärska ZOO först.
Bland de riktiga e-handelskomponenterna hittar man HikaShop som är riktigt bra och relativt enkel att sätta upp men är ändå kraftfull. Saknar dock en del svenska betallösningar.
En doldis är redShop som är mycket kraftfull men kräver att man sätter sig in i hur redComponents hanterar sitt taggningssystem som är mycket flexibelt och kraftfullt men har en inlärningströskel.
Sedan har vi top-of-line, MijoShop som är en hybridlösning mellan Joomla och Opencart. Mycket kraftfull och med flera bra betallösningar men kan vara en mardröm att designa om man inte nöjer sig med de kommersiella sidmallar som stöder MijoShop tex. från Joomlart.
Klassikern Virtuemart måste jag direkt avråda från då hela projektet verkar gå i stå till o från och de verkar inte få ändan ur vagnen med anpassning till Joomla 3 och en lång rad problem som aldrig tycks lösas.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Varför Joomla?

Post by sgagner » Wed Mar 23, 2016 1:22 pm

Hej,

Det är 2 år sedan jag skrev inlägget här ovan och J2Store har bara vuxit och blivit enorm bra medan Mijoshop dras med en massa problem som gör att jag avråder även från den numera.
J2Store kan integreras i Flexicontent, Seblod och Zoo som ger oändliga möjligheter till att skapa hur attraktiva produktkataloger som helst.
Jag ger mig inte in på att jämföra med Prestashop som är ett helt fristående system och har inget med Joomla att göra. Den är dock inte alls lika enkel att jobba med som J2Store om man redan kan Joomla. Framförallt är design och styling helt outstanding i Joomla i jämförelse med alla andra system.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Diverse (off topic)”