Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
Gammelvarg
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2013 11:54 am

Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Post by Gammelvarg » Fri Sep 13, 2013 12:03 pm

Hej!

Jag är ny på det här med joomla och har svårt att sätta mig in i de olika termerna. Själva tanken är att jag ska skapa en portal / community där man kan lägga upp bilder, dela dokument i en sluten grupp.
Jag har gjort själva startsidan, fixat en login. Men hur gör man menyer? Jag är ute efter att ha typ droplister där man kan gå vidare till olika delar av portalen. Jag har kikat på en del siter gjorda med joomla, fick höra att TV3´s site är joomla. Där har man snygga menyer med droplister, men hur fn gör man dem?
Likaså hur man gör flera "sidor". :eek:


Behöver hjälp!

Mvh
Micke

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Post by Zello » Sun Sep 15, 2013 11:08 am

Hej och välkommen!
Börja med att skapa innehållet.
Kategorier, artiklar m.m.
Sen kopplar du menyerna till detta.
Du kan inte (generellt sett) skapa en meny utan att ha något att visa.

Att säga att TV3 är joomla är delvis sant. Den är inte byggd som en JoomlaCore-site. Det är massor med special programmerande bakom denna site.

Droplister finns säkert som tillägg. Inget som går att skapa med en ren joomlainstallation.

Här finns den officiella dokumentationen: http://docs.joomla.org/
Här hittar du tillägg: http://extensions.joomla.org/

Hoppas du blev i alla fall lite klokare och kanske kommer en bit vidare. Det är viktigt att förstå menyns roll i en Joomlasite. Det är inte bara en samling länkar. Det är navet i Joomlahjulet.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Post by sone12 » Mon Sep 16, 2013 9:31 am

For å lage en dropdown meny har man flere muligheter.

Enten kan man skrive et javascript, f.ks med bruk av jquery eller mootools.
Man kan faktisk også lage en meny kun basert på css. Her er et eksempel/tutorial: http://csswizardry.com/2011/02/creating ... down-menu/

Overnevnte forslag krever kunnskaper innen javascript og css, i tillegg evnen til å implementere dette i ditt template.


Som Olle sier, det finnes extensions. Her er link direkte til Drop & Tab Menus: http://extensions.joomla.org/extensions ... -tab-menus
Kristian P. Granrud

Gammelvarg
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2013 11:54 am

Re: Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Post by Gammelvarg » Wed Sep 18, 2013 7:07 am

Ok. Men jag både förstår och inte förstår detta med artiklar, det är förvirrande. Så vitt jag har förstått det, är artiklarna själva innehållet. Jag har lyckats med att lägga upp en artikel, men det ser ju inte speciellt snyggt ut, eller särskilt praktiskt.
Jag kanske är naiv, men jag trodde nog joomla skulle vara väldigt enkelt, dock upplever jag det ganska förvirrande. Jag har varit inne och läst dokumentation, men blir inte så mycket klokare av det.
Jag misstänker att det är så att det är lättare än vad jag tror, men det tar ett tag att komma in i tankesättet.

Gammelvarg
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Fri Sep 13, 2013 11:54 am

Re: Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Post by Gammelvarg » Wed Sep 18, 2013 9:50 am

NU föll polletten ner! Satt och tvingade mig själv att tänka om, att släppa gamla sättet att göra hemsidor... Pling sa det och jag löste problemet!

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Skapa droplister / menyer?? Hjäälp!

Post by Zello » Wed Sep 18, 2013 12:41 pm

Bra!
Du måste tänka innehåll inte sidor!
Det finns inga sidor :)
Lycka till!
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum


Locked

Return to “Diverse (off topic)”