Totalkraschad hemsida.

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Totalkraschad hemsida.

Post by Nippegubbe » Wed Jul 15, 2015 7:03 pm

Hej alla, jag skulle till att uppdatera min hemsida som var gjord i Joomla! 2.5 på mitt webbhotell till det senaste för någon vecka sedan. Det var visst en massa grejor som inte var kompatibelt med det nya. Nu har jag dock en backup liggandes på någon disk någonstans som jag gjorde med Akeeba som hjälp och frågan är om jag törs försöka att använda den backuppen eller om jag bara kommer att krascha allt igen?

//Thord
\\\Thord

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Totalkraschad hemsida.

Post by sgagner » Sun Jul 19, 2015 11:42 am

Hej,

Om du endast försökte uppdatera till Joomla 3 via Joomlas installationsfunktion så var det nog dömt att misslyckas. Man måste gå igenom alla tillägg och uppdatera dessa rätt version. Det tillägg man oftast missar är sidmallen.

Jo, du borde kunna lägga tillbaka backupen du har. Du kan lägga tillbaka den i en undermapp om du är osäker.
Om du behöver hjälp hands-on så kan du meddela mig så kan jag nog hjälpa dig att komma vidare.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Totalkraschad hemsida.

Post by Nippegubbe » Sun Aug 02, 2015 11:14 am

Det var ett tag sedan jag höll på med hemsidan så först lär jag väl installera Akeeba. Det jag inte minns är om jag kunde välja delar jag vill ha tillbaka. Det är egentligen bara en del som jag vill ha tillbaka och resten kan jag göra om.
Jag använde något migreringsverktyg som Hotellet hade till hands som inte ville klara av sin uppgift.
Med undermapp, menar du då subdomän?
\\\Thord

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Totalkraschad hemsida.

Post by sgagner » Mon Aug 03, 2015 10:55 am

En undermapp är bara en mapp i filsystemet. På en del webbhotell så bilder den mappen en subdomän automatiskt medan på andra måste man ange en subdomän i kontrollpanelen.
Du behöver dock inte ha en subdomän för att göra jobbet.

Du kan helt enkelt skapa en undermapp på samma nivå som alla Joomlas mappar. Detta gör du via FTP eller någon filhanterare i kontrollpanelen till ditt webbhotell.
Du kan använda ett mappnamn såsom "/nya/" eller liknande så den inte blandas ihop med Joomlas mappar.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Diverse (off topic)”