Börja bygga hemsida från början

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Börja bygga hemsida från början

Post by Nippegubbe » Wed Aug 17, 2016 8:06 pm

Hej alla, jag har planer på att börja bygga upp en hemsida i Joomla! helt från noll så jag tänkte höra mig för och få lite tips.
Vilka plugin bör jag ha? Jag har förstått att JCE är självskriven plugin.
Mina tankar är att sidorna ska ha thumbnails som är klickbara för att kunna få upp större bilder om det är någon bild som är intressant.
Slides tycker jag ser snyggt ut så det står på min lista.
Det är grundkraven som jag tycker ska finnas på min hemsida.
Men sen den stora frågan och det är att jag en gång i tiden skapade min första hemsida med programmet Front Page och då skapade jag sidor med innehåll, men Joomla! arbetar ju med artiklar och då kanske jag inte kan använda samma tänk när det gäller strukturen (navigeringen) som man gjorde i Front Page.
\\\Thord

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by sgagner » Wed Aug 17, 2016 8:38 pm

Hej Thord!

Nej, tänket från Dreamweaver är helt annorlunda när man jobbar med Joomla eller något annat CMS. I Dreamweaver är fokus väldigt mycket på design och väldigt lite på själva innehållet. I Joomla ligger nästa allt fokus på innehållet och designen är något man sätter upp från början och sedan inte rör särskilt mycket under drifttiden.

Istället skall man tänka på strukturen på hur innehållet lagras och visas. Detta sker dels i artikelstrukturen och dels i navigeringsstrukturen. Dessa 2 är frikopplade från varandra i Joomla och kan byggas helt separat om man vill. När man bygger bör man hela tiden ha sökmotoroptimering i bakhuvudet både vad gäller hur man skriver innehållet, rubriker, namnger menyobjekt, namnger bilder och liknande.

När det gäller val av "pluginer" som du kallar det, så är det ganska få tillägg som man "måste" ha. Du nämnde JCE som jag själv anser är ett måste tillsammans med några kommersiella pluginer i JCE som gör stor skillnad. Den viktigaste är Image Manager Extended.
Andra tillägg som är viktiga enligt mig, är Regular Labs Extensions som är en uppsättning tillägg som underlättar underhållet oerhört mycket. Den innehåller också sliders och flikar som man kan använda i artiklarna.
Akeeba backup tycker jag också är central och viktig.
Jag har mer och mer börjat använda JS Pagebuilder som förenklar komplicerat artikelinnehåll och ger en god responsivitet till sidan.

Sedan måste man lära sig få ut maximalt av själva Joomla Core utan att bygga sönder sidan med tillägg.

Du kommer säkert att få fler tips här av andra med andra idéer.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by Nippegubbe » Sun Aug 21, 2016 2:17 pm

Nu kom jag på en sak till som man definitivt inte gjorde när i hemsidans barndom. Då var man ju i regel bara en person som skulle sköta allt och det vara att flera kunde skriva inlägg på sidan. Eftersom det här ska bli en förenings sida så är min förhoppning att jag ska kunna engagera flera personen att skriva om det som är på gång och det ska helst vara så att dessa personer inte ska behöva vara rädd för att kunna förstöra något för någon annan eller behöva någon IT-examen för att författa en text. Jag inbillar mig att skriva från Frontend är enklaste.
Först då, om jag ska försöka beskriva det enkelt, har vi "styrelse" som ska tillföra sitt, men sen har jag tanke på att få några medlemmar att blogga om vad de pysslar med i föreningen.
Några bra tillägg för det? Sen håller jag på att glömma att det även ska finnas ett forum. Helst vill jag att den ska ligga så på hemsidan att besökare kan läsa vissa trådar som inte bara är för föreningens medlemmar. Men jag har hört att forum kan vara ett säkerhetshål.
\\\Thord

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by Nippegubbe » Mon Aug 29, 2016 7:18 pm

Har nu suttit och grubblat lite över "strukturen" eller vad man nu ska kalla det. Jag förmodar att det nya tänket är startsida och kategorier så om man nu ska sitta och rita en struktur så bör man kanske istället ska lista kategorier och underkategorier, eller?
\\\Thord

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by sgagner » Mon Aug 29, 2016 7:32 pm

Hej,

Struktur en en kombination av Innehåll - dvs Artiklar o Kategorier och navigering. I Joomla är navigeringen frikopplad från Innehållet vilket ger en stor frihet att bygga som man vill.
Samtidigt måste man tänka på att skriva sina artiklar på ett sådant sätt att de blir lätta att hitta via Google och att Google gillar dem, dvs att Google finner att de är relevanta för det man skriver om. Detta gäller även navigeringen.

Man måste ge artiklarna en relevant rubrik och menyobjekten relevanta namn, rubriker och sidbeskrivningar. Om man tänker till ett extra varv och är noggrann med detta så har man 80% av SEO-jobbet gjort redan från start.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by Nippegubbe » Mon Aug 29, 2016 7:44 pm

Vi tänker helt olika märker jag. Jag tänker helt utifrån hur besökaren kan hitta på sidorna/artiklarna och hur jag skulle vilja hitta på sidan.
\\\Thord

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by sgagner » Tue Aug 30, 2016 9:42 am

Hej Thord,

Nja, vi tänker nog inte så olika. Det är klart att man skall bygga sidan så att besökaren skall kunna hitta det den söker.
Detta med SEO och Google-relevans som jag skev tidigare är inte annorlunda på något sätt. Om det är relevant för Google så är det också relevant för besökarna. Dina besökare har ju säkert också Googlat för att hitta din sida och då måste man optimera på de begrepp som man tror att folk söker på för att du skall bli hittad.

Strukturen är sedan främst din navigering så att du enkelt visar dina besökare vad de kan hitta på din sida men också en lagringsstruktur så att du själv lätt kan hitta vad du skrivit.

Jag skall ta ett enkelt och klassiskt misstag som många gör: Man skapar en webbplats och det första man skapar är en startsida som många enbart kallar för "Hem", "Home" eller "Start". Jobbar man i Joomla så är standardmenyobjektet för startsidan en blogglayout som avser att visa flera olika utvalda artiklar. Man skapar sedan en artikel som man lägger i kategorin "Uncategorised" och kallar den exempelvis för "Välkommen".
De flesta gör sedan inget mer åt startsidan.
Vad har man nu skapat för en relevant struktur om vi låtsas att sidan handlar om Potatisodling i Västergötland eller nåt annat kul. Vi har fått en sida som har namnet "Start" och en artikel som heter "Välkommen". Dessa 2 objekt i strukturen visar inte alls att det handlar om potatisodling vilket får till följd att Google tycker inte det är relevant. Besökaren kanske är lika förvirrad och förstår inte vad sidan är bra för och lämnar den.

Man måste använda sig av alla knep man kan för att göra sidan tydlig vad den handlar om. Man kan mycket väl låta startmenyobjektet heta "Start" eller liknande men då är det viktigt att ange en annan sidrubrik i menyobjektets inställningar och kallar sidan för "Potatisodling i Västergötland" detta anger man också i Meta beskrivningen och lägger till lämpliga sökfraser i nyckelorden. Man kan dessutom kalla den första artikeln för "Potatisodling i Västergötland" istället för "Välkommen". Med dessa enkla ändringar har vi ställt utom all tvivel om vad sidan handlar om.
Struktur är alltså flera olika element i en kedja som bygger upp innehållet och gör det sökbart för både sökmotorer och mänskliga besökare.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by sgagner » Tue Aug 30, 2016 10:12 am

Hej igen,

Jag kom på att jag kanske behöver vara ännu tydligare. Jag vet ju att du håller på att bygga en sida till en flygklubb så då kan vi börja med att fundera över vilka besökare som du kan tänkas ha på sidan:
Först o främst har du flygklubbens egna medlemmar
Sedan de som är allmänt intresserade av sportflyg
De som intresserade av flygplan
De som vill bli medlemmar
De som vill komma på besök via eget flyg eller på annat sätt
De som vill ta provlektion
etc.

Nu kan vi skapa block av information som vi kan organisera i kategorier.
Det är viktigt att man skapar enkelt åtkomlig information om hur man hittar till klubben och hur man kommer i kontakt. Man måste kunna hitta Er oavsett om man kommer med bil eller eget flyg.
Använd inte internt fikonspråk som ingen oinsatt förstår utan enkel och tydlig svenska. Mycket bilder, videor och lite textmassa.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Börja bygga hemsida från början

Post by Nippegubbe » Tue Aug 30, 2016 7:24 pm

Jag har själv suttit och sökt info om att ta flygcertifikat och har råkat ut för fackspråket vilket är det värsta som finns. så nu gäller det bara att komma ihåg vilka fackuttryck som var svåra och skriva dem på "enklare" svenska.
\\\Thord


Locked

Return to “Diverse (off topic)”