grafiska verktyg?

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

grafiska verktyg?

Post by magnusd » Fri Jan 13, 2023 1:28 pm

Letar efter applikation för att bygga i. Themler, nicepage, artisteer har alla sina brister. Themler klarar inte Joomla 4. Inte Artisteer heller.
Tips, förslag?

Hälsningar
Magnus

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Fri Jan 13, 2023 6:07 pm

Hej!
Jag föreslår att du bygger med en ganska enkel standardmall såsom Helix Ultimate som är gratis och mycket mångsidig. Därefter köper du en licens för SP Pagebuilder som ger dig oändliga möjligheter att designa dina sidor och dessutom fullt responsiva.
Ett annat alternativ är Yootheme Pro som är en sidmall och pagebuilder i en och samma lösning men med en halt annan approach.
Artisteer är väldigt föråldrad och skapar ingen bra kod.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: grafiska verktyg?

Post by magnusd » Fri Jan 13, 2023 6:12 pm

Tusen tack för denna info. Nej Artisteer funkar inte längre. Har testat Nicepage och Themler. Inget av dessa till belåtenhet.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: grafiska verktyg?

Post by magnusd » Wed Jan 18, 2023 11:50 am

Hej
Testade SP Pagebuilder, men gick inte att exportera ut en template. Hjälper andra av och till och behöver kunna göra det. Alternativet är Yootheme Pro, men kostar en del och det finns ingen trial. Har 2 saker på min kravlista. Behöver som sagt kunna exporteras ut som zip samt vara möjligt att skapa modulpositioner. Är det möjligt?
Programmet kostar ju en del.
Hälsningar och tack
Magnus

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Wed Jan 18, 2023 7:44 pm

Hej igen,
Jo, det går att exportera mallar i SP Pagebuilder Pro men det kanske inte helt synligt.
Den gör inga sidmallar utan sidor i Joomla. Man måste skilja på vad som är sidmallar och sidor i Joomla.
Det går inte att jämföra med hur tex Artisteer fungerar.
Om du vill designa åt andra så kan du installera en bra neutral sidmall såsom Helix Ultimate (gratis) och sedan SP Pagebuilder. Skapa alla sidor och navigering i Joomla som man normalt gör och sedan exportera hela sajten med Akeeba Backup. Detta skapar ett installerbart programpaket som kan installeras på valfri plats.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: grafiska verktyg?

Post by magnusd » Thu Jan 19, 2023 11:32 am

Tack för bra svar.
Hur fungerar Yootheme Pro? Mer likt artister, Nicepage och liknande?
Finns ju som sagt ingen trail och kostar en del pengar att köpa.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Thu Jan 19, 2023 1:18 pm

Hej,
Yootheme Pro är lite annorlunda uppbyggd och följer inte riktigt Joomlas principer.
I Yootheme så är sidmallen och Pagbuildern sammanbyggda i en enda lösning. Detta har både för- och nackdelar. Största fördelen är att det krävs långt mindre kod vilket gör lösningen lättviktig och lastar inte ned webbplatsen så mycket. Sidrenderingen går snabbare. Nackdelen är att lösningen blir aningen mer svårtillgänglig för den användare som lärt sig hur Joomla fungerar normalt, eftersom en hel del designarbete utförs i sidmallens pagebuilder. Detta är dock bara en vanesak och man lär sig snabbt.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: grafiska verktyg?

Post by magnusd » Thu Jan 19, 2023 5:52 pm

Förlåt att jag tjatar :-) Innebär detta att jag kan exportera ut en mall på att man får en klassisk zip att ladda upp. Undrar också om man kan skapa modulpositioner.
Rätt mycket pengar!
Tack på förhand! /Magnus

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Thu Jan 19, 2023 6:27 pm

Hej,
I Helix Ultimate kan du både skapa modulpositioner och koppla placeringar till positioner.
I Nicepage kan du också skapa modulpositioner.
Jag förstår på dina frågor att du inte är så intresserad av att göra jobbet "the Joomla way" så du kan mycket väl prova Nicepage som är både ett fristående designprogram och en plugin till Joomla eller WP.
Angående att saker kostar pengar så måste ju utvecklarna få betalt på ett eller annat sätt. Om du skulle beställa ett projekt som Nicepage eller Yootheme Pro så tippar jag på att du får betala minst en miljon kronor. Om det sedan är värt pengarna står ju i proportion till om man tjänar några pengar på slutresultatet eller inte.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: grafiska verktyg?

Post by magnusd » Thu Jan 19, 2023 6:33 pm

Inte helt klar över vad du menar med "the Joomla way". Jag vill ha ett program där jag kan skapa modulpositioner och exportera ut tll en zip, Nicepage faller lite just för att det inte riktigt fungerar med modulpositioner. Så blir lite nyfiken på Yootheme Pro, som du också nämner. Kostar som sagt en del och vill inte köpa "grisen i säcken2 :)

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Thu Jan 19, 2023 6:37 pm

Om du väljer Yootheme Pro och accepterar deras sätt att redigera artiklar så kommer du säkert inte att ångra dig - fram till dess du önskar kontakta deras support - då blir du besviken för den är inte bra. Dock kommer du kanske aldrig att behöva använda supporten. Systemet är ganska enkelt att använda.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Thu Jan 19, 2023 6:50 pm

Jag skall förklara vad jag menar med "the Joomla Way":

I Joomla så styrs layouten via sidmallar och som enbart hanterar utseende av det som omger output i form av resultat från komponenter o moduler.
Allt skapande av innehåll sköts av komponenter eller moduler. Moduler renderar sitt innehåll i modulpositioner och komponenter renderar sitt innehåll till Content-ytan.
SP Pagebuilder är en komponent som hanterar innehåll som designas helt fritt och fungerar bäst med sidmallar som är baserade på ramverket Helix men även på andra ramverk. SP Pagebuilder kan användas både i sitt eget artikelsystem och då för sidor som täcker hela sidarean, men även till att designa Joomlas artiklar som ju är begränsade till Content-ytan i den sidmall man använder.
Yootheme Pro är allt detta i ett enda paket. Den är både ramverk, sidmall och artikelkomponent.
Personligen föredrar jag SP Pagebuilder eftersom den är psykologiskt enklare att ta till sig och man kan med framgång redigera sidor i frontend. Yootheme har andra fördelar som jag nämnt tidigare.
Jag utnämner ingen av dessa till vinnare utan man kan välja som man vill.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: grafiska verktyg?

Post by magnusd » Tue Jan 24, 2023 4:37 pm

Den förklaringen uppskattas. Tack! Nu börjar jag låta som en hackig gammal vinyl, :-) Men vet du om det är möjligt att exportera till zip och om det går att skapa modulpositioner i Yootheme Pro

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: grafiska verktyg?

Post by sgagner » Tue Jan 24, 2023 4:48 pm

Hej igen,

Yootheme Pro är inte tänkt eller byggd för att kunna exportera hela installerbara paket. Om det är detta du vill ha så skall du titta på Nicepage istället. Det går att skapa hela paket om dessa skall omfatta även Joomla i sig själv och då använder man Akeeba backup för att paketera sajten.

Ang modulpositioner i Yootheme Pro så, Ja det går att göra i layout buildern.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Diverse (off topic)”