SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Til debat af tråde oprettet i Meddelelser, Sikkerhedsmeddelelser og FAQ.
Locked
hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Sat Dec 10, 2005 10:43 pm

Så er SEF advance 4.3 frigivet.

Sakic, som sidder i core udviklingsgruppen, skriver at Joomla 1.1 er lige på trapperne, og derfor bør man installere den nye udgave nu, da den er forberedt for de ændringer der findes i Joomla 1.1

Og så er det mit pis kommer i kog.

Det er totalt konkurrence forvridende at et core medlem laver et SEF modul. Hvor stor tror i chancen er for at Joomla på noget tidspunkt kommer til at have en ordentlige SEF motor indbygget ? NEVER....

Men det er ikke det værste.
Den nye SEF Advance gør brug af et system der hedder IonCube loader.
Det betyder at koden er krypteret og bliver dekrypteret runtime. Det har Sakic valgt at gøre for at undgå pirateri (skriver han på sakic.net)

Men det betyder at man som webmaster på et shared webhotel, skal uploade nogle IonCube.dll filer, for at understøtte runtime afvikling.

Det bedste er jo at installere IonCube i kernen af Apache, men hvor stor tror i chancen er for at vi får hosting firmaerne til at gøre det ?

Det pisser mig fuldstændig af, det er totalt arrogance at lave sådan et stunt. At indføre en runtime dekryptering betyder uden tvivl at din performance på dit site kun kan blive dårligere, og det vil med garanti medføre nogle crash af diverse sites da dette jo ikke kan testes i et laboratorie.

OG den slags risiko, og ekstra administration, er arrogant at kræve af et website, der kører på et shared webhote.

Jeg betaler gerne for de komponenter jeg skal bruge, det er B U L L S H I T at påstå at det er pga. pirateri.
Det er ganske enkelt at pisse på kunderne, og for at sikre sig at opensef bliver inspireret af Sakic SEF advance.

Som ansvarlig webmaster, har jeg ingen tillid ved at skulle indlægge dette på et shared site. Jeg vil derfor ikke opgradere nogle sites til 4.3

Det her stinker.

>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2747
Joined: Thu Aug 18, 2005 12:21 pm

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by marlar » Mon Dec 12, 2005 10:20 pm

Jeg kan kun give dig helt ret.

Der har kørt en MEGET lang tråd i det engelsktalende forum om at det er totalt konkurrenceforvridende at der sidder én mand i core team og effektivt forhindrer at noget så vigtigt som SEF bliver indbygget i Joomla. Især kenmcd har påtalt dette, og jeg er en af de forholdvis få der har støttet ham.

Det er helt absurd at det kan lade sig gøre, og i andre dele af samfundet var pågældende core medlem kylet ud forlængst.
"The Mambot Creator" - MultiThumb, Mosif, Htmlfix, MosHide...
http://kreacom.dk/mambot

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Mon Dec 12, 2005 11:42 pm

Ja det lugter.

Og ud over at 404sef og opensef aldrig bliver lige så god som den lukkede SEF Advance, så skal du være om dig hvis ikke din host tilbyder IonCube.

Forestil dig at du selv installere IonCube loaderen, (det kan du sagtens, det er bare nogle filer der skal ligge i en folder i roden af dit website), og pludselig får du en server 500.

Dit webhotel log siger at det har noget at gøre med hvad du har installeret.
Hvor skal du lede, er det ionCube eller SEF advance eller hvad ? Hvad kan du gøre ? Ikke en s.k.i.d
Du kan bruge timer efter timer på at finde en forklarring på hvorfor dit site er nede.

Jeg har været udvikler i 12 år nu. Og den situation er næsten garanteret at ville opstå, derfor skal man nu når man vælger host sikre sig at de understøtter IonCube, for så er der support på sagen.

Jeg respektere til enhver tid folks rettigheder,og jeg tror at at frygten for pirateri er total overdrevet på en platform der er opensource. Af en eller anden grund plejer opensource folkene at sætte pris på at det er opensource og respektere de få kroner de til tider må betale.

Jeg fatter ikke det skridt. SEF Advance er et godt produkt, og et produkt som folk vil blive ved med at betale for. Bla. fordi Sakic sidder i core gruppen og derfor burde have insider viden.

Og jeg fatter ikke at core vil have den splint siddende i huden. Jeg kunne acceptere det, da det var ren PHP, men det lugter nu hvor det skal være IonCube krypteret.

Nå men jeg har disktuteret sagen med Sakic, og der er ikke en disse at gøre. Vi må bare vente og se hvordan communityet tager den her beslutning.

Sakics position i coregruppen var det der gjorde at xaneon Extensions forlod joomla da de fik KEINE support fra core gruppen på deres produkt som nu er OpenSef, og som nok aldrig kommer længere end Beta2 med de fejl den har.

User avatar
ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 10381
Joined: Thu Aug 18, 2005 9:58 am
Location: Hillerød - Denmark
Contact:

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by ot2sen » Tue Dec 13, 2005 6:47 am

Til gengæld er det så interessant at et andet medlem af core har lavet en Advanced SEF-bot:
http://forum.joomla.org/index.php/topic,14950.0.html
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2747
Joined: Thu Aug 18, 2005 12:21 pm

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by marlar » Tue Dec 13, 2005 7:26 am

Ja, det gør jo sagen så meget mere alvorlig.
"The Mambot Creator" - MultiThumb, Mosif, Htmlfix, MosHide...
http://kreacom.dk/mambot

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Tue Dec 13, 2005 9:09 am

Hvis der kommer en bedre SEF i kernen af Joomla, som det ser ud til , så fatter jeg slet ikke hvorfor han tager det skridt med IonCube.

Han er måske blevet bange for at miste salg, da folk vil bruge standard, og for at beskytte sig mod at core teamet måske kigger i hans kode, så lukker han den.

Man det er et tisse i bukserne, for når han først pisser sine kunder af med at de skal køre usuporterede 3 parts produkter for at kunne køre hans løsning, så skrider de da for alvorg.

Det bedste sakic kan gøre er ikke at gå i panik, og fortsætte med at lave sin Advance SEF, og så tilbyde features som standard løsningen ikke har.

Det ligener mere og mere en panik handling, en dum en.

mortenz
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Tue Dec 13, 2005 8:20 pm
Contact:

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by mortenz » Wed Dec 14, 2005 1:55 pm

Jeg er også rigtig træt af det tiltag. Det er ekstra besvær, dræner ressourcer, flere ting at fejlsøge på og flere potentielle problemer ved geninstallering og serverskift.

Problemet for mit vedkommende er, at når man først er begyndt at køre med en type SEF, så hænger man på den pga. at alle interne og eksterne links ellers dør.

Dammit! Jeg klager til ham. Det er der sikkert også andre der gør.  >:(

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Wed Dec 14, 2005 2:24 pm

Ja jeg har godt nok gjort min mening til kende.

Og jeg skrev til ham, I might be the first customer to complain but I will not be the last.

Det kom jo så til at holde.  :(

User avatar
mikl
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 148
Joined: Thu Aug 18, 2005 3:40 pm
Location: Herning, Denmark
Contact:

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by mikl » Wed Dec 14, 2005 6:50 pm

Det er altså ikke for at hovere, men jeg vil bare opfordre til at man tager properitære (ikke open-source) plugins til opensource ting med et ordentligt læs salt.

Det er meget muligt at der findes mange folk med gode intentioner, men der findes desværre også en del som bare er ude på at score kassen, så skal man købe software, så køb det dog fra et rigtigt firma i stedet for en eller anden gut med en email-adresse og en hjemmeside.

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Wed Dec 14, 2005 9:25 pm

mikl wrote: Det er altså ikke for at hovere, men jeg vil bare opfordre til at man tager properitære (ikke open-source) plugins til opensource ting med et ordentligt læs salt.

Det er meget muligt at der findes mange folk med gode intentioner, men der findes desværre også en del som bare er ude på at score kassen, så skal man købe software, så køb det dog fra et rigtigt firma i stedet for en eller anden gut med en email-adresse og en hjemmeside.
Jeg tager det heller ikke som om du hoverer.

Men jeg formoder også at Sakic er et firma, og om han er een person eller 20000 personer siger ikke noget om kvaliteten af den vare du køber.

Derfor ser jeg det ikke som et problem at handle software af et lille firma.

Jeg ser det faktisk som en fordel, at der kan skyde mange små "software" virksomheder op, som følge af Open Source.
Jeg tror ikke Sakic bare er ude på at score kassen, men han mangler visioner til at se at kryptering og bøvl for kunderne er ikke den rigtige vejl frem, specielt ikke i en Opensource relateret verden, hvor du normalt har friheden til at få skidtet til at spille sammen.

Desuden kan jeg rigtigt godt lide mange af de produkter der sælges til joomla folket. Når det er OpenSource så er det eneste du kan invistere i dit produkt tid, og kan du spare lidt tid ved at købe en komponent til et par hundrede kroner, så er det da bare smukt. Du skal ikke arbejde ret mange timer før din tid er dyrt købt.

Hvor mange har ikke bøvlet og bøvlet i time måske dagevis for at finde ud af at bruge Facile Forms ?. For omkring 300 kroner kan du købe Phil a form, som på mange måder er utrolig simpel at bruge.

Jeg mener ikke man skal undervurdere værdien i de små komponenter, også selvom det kommer fra et lille bitte enkeltmands firma.

Så jeg er overhovedet ikke enig i dine holdninger, husk Open Source er Åben kildekode, ikke nødvendigvis GRATIS kode.

mortenz
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Tue Dec 13, 2005 8:20 pm
Contact:

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by mortenz » Thu Dec 15, 2005 11:31 am

Jeg skrev til Sakic og han svarede at jeg bare kunne lade være med at opgradere.
Det kan jeg jo ligesom ikke hvis jeg vil følge opgraderingerne af Joomla.

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Thu Dec 15, 2005 12:02 pm

Ja det samme svar har jeg fået, efter en længere diskussion.
Noget i stil med :

Jeg garanterer ikke opgraderinger for life, jeg laver opgraderingerne af godt hjerte, du kan bare lade være med at opgradere hvis du ikke vil.

Lidt ligesom, "jeg er da ligeglad med at du er utilfreds".

Så jeg opgradere ikke, og jeg vil overveje at droppe SEF Advance med mindre han ændre politik.

Bare for dumt.

User avatar
mikl
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 148
Joined: Thu Aug 18, 2005 3:40 pm
Location: Herning, Denmark
Contact:

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by mikl » Thu Dec 15, 2005 4:32 pm

hgr wrote: Så jeg er overhovedet ikke enig i dine holdninger, husk Open Source er Åben kildekode, ikke nødvendigvis GRATIS kode.
ja, men når nu SEF Advance hverken er open source eller gratis, så er der jo lidt et problem :)

Og når han oven i købet er medlem af core-teamet, så er der jo lidt et habilitetsproblem. Efter min mening burde noget så centralt som søgemaskine-optimering helt klart være en del af system-kernen - Joomla! er vist det eneste af de lidt mere avancerede CMS'er der ikke har det indbygget, og det synes jeg egentlig er lidt underligt. Det kan vel ikke være så svært at implementere :)
Last edited by mikl on Thu Dec 15, 2005 4:34 pm, edited 1 time in total.

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3362
Joined: Thu Aug 18, 2005 11:19 am

Re: SEF Advance 4.3 frigivet, og jeg er PISSE SUR.

Post by hgr » Thu Dec 15, 2005 4:45 pm

ABSOLUT ENIG!


Locked

Return to “Diskussion af Meddelelser + Sikkerhedsmeddelelser + FAQ”