Skal vi have underkategorier

Til debat af tråde oprettet i Meddelelser, Sikkerhedsmeddelelser og FAQ.

Underkategorier i det danske forum

Ja, ønsker 2-4 underkategorier
11
23%
Ja, ønsker 4-6 underkategorier
19
40%
Nej, behold nuværende form
17
36%

Total votes: 47

ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master

Skal vi have underkategorier

Post by ot2sen » Mon Aug 22, 2005 9:06 am

Nu da de andre landes lokale fora igen er begyndt at oprette underkategorier til deres landekategori, synes jeg det ville være oplagt at spørge de danske brugerne om I ønsker en lignende opdeling.

Debatten har tidligere været igang på det andet forum, hvor der var en tendens til at ville opdele for at opnå bedre overskuelighed.

Man kunne kigge lidt på opdelingen i det tyske forum, som også altid har været velbesøgt.
  • Meddelelser (Bekendtgørelser)
  • Installation og første skridt
  • Komponenter, Moduler og Mambots
  • Templates, CSS og design-spørgsmål
  • Diverse
Umiddelbart ser deres opdeling ud til at være god for specielt nye brugere og for brugere der søger hjælp indenfor et specifikt område.

Men hvad synes det danske community ?  :)
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Skal vi have underkategorier

Post by foxmulder58 » Mon Aug 22, 2005 9:15 am

ja jeg har ihvertfald stemt på at der godt kunne være et par underkatergorier, jeg forestiller mig disse:

1. Tutorials

2.Templates

3. Mambots udvikling

4.Component udvikling

men jeg ved ikke hvad de andre synes?

mvh
Mads
Danish Joomla forum -probably the best Joomla forum in the world.

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by hgr » Mon Aug 22, 2005 9:20 am

Jeg så også gerne en underopdeling.

larsbrink
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by larsbrink » Mon Aug 22, 2005 9:37 am

Min eneste bekymring er at vi måske taber de nye da de fleste i vores forum er over installation + komme igang stadiet så måske er der ikke så mange som kigger ind i det forum.
Mvh, Lars Brink
www.colombia.dk - Colombia fanside!

Michael Jerndorff
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Michael Jerndorff » Mon Aug 22, 2005 10:34 am

Hvis der skal være underkategorier, stemmer jeg for ot2sens forslag dog med enkelte ændringer. Jeg kan i hvertfald slet ikke se, at der skulle være behov for at oprette selvstændige underliggende fora til hhv. komponent- og Mambot-udvikling. Det er det slet ikke omfattende nok til. Al udvikling må kunne samles under et underliggende forum kaldet "Udvikling".

Mit forslag til navngivning af de underliggende fora er derfor:

* Bekendtgørelser
* Kom godt igang
* Design
* Udvikling
* Diverse
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Steve Jobs

larsbrink
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by larsbrink » Mon Aug 22, 2005 10:47 am

Hvis det ender med underkategorier så lad os også få en sniksnak til de indlæg som nogen af os også godt kan lide findes men som de 'seriøse' folk ikke gidder se på.
Mvh, Lars Brink

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Mon Aug 22, 2005 10:57 am

ot2sen wrote: Nu da de andre landes lokale fora igen er begyndt at oprette underkategorier til deres landekategori, synes jeg det ville være oplagt at spørge de danske brugerne om I ønsker en lignende opdeling.

Debatten har tidligere været igang på det andet forum, hvor der var en tendens til at ville opdele for at opnå bedre overskuelighed.

Man kunne kigge lidt på opdelingen i det tyske forum, som også altid har været velbesøgt.
  • Meddelelser (Bekendtgørelser)
  • Installation og første skridt
  • Komponenter, Moduler og Mambots
  • Templates, CSS og design-spørgsmål
  • Diverse
Umiddelbart ser deres opdeling ud til at være god for specielt nye brugere og for brugere der søger hjælp indenfor et specifikt område.

Men hvad synes det danske community ?  :)

Ja netop den opbygning synes jeg er super !

mvh
Mads

cyberbo
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by cyberbo » Mon Aug 22, 2005 11:08 am

Jeg syntes også at underkategorier vil være en kanon ide... Jeg syntes at de kategorier ot2sen har fra det tyske forum er gode - giver et bedre overblik...
Last edited by cyberbo on Mon Aug 22, 2005 11:09 am, edited 1 time in total.

Dyvel
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by Dyvel » Mon Aug 22, 2005 11:35 am

Umiddelbart er jeg ikke vild med ideen.
Men det er nu mere fordi, at der vil blive mange steder man pludselig skal "holde øje med" - istedet for kun dette ene aktive og enormt dejlige forum  ;D

LarsK
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LarsK » Mon Aug 22, 2005 12:22 pm

Dyvel wrote: Umiddelbart er jeg ikke vild med ideen.
Men det er nu mere fordi, at der vil blive mange steder man pludselig skal "holde øje med" - istedet for kun dette ene aktive og enormt dejlige forum  ;D
Jeg er også lidt nysgerrig mht til at følge med i alle emner. Så Dyvels indvending er også min.

Hvis man kunne få en slags samlet "latest posts" også for alle underfora, så ville det være ok for mig at dele det op. Men den mulighed har jeg ikke fundet. Har I?

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by hgr » Mon Aug 22, 2005 12:28 pm

LarsK wrote:
Jeg er også lidt nysgerrig mht til at følge med i alle emner. Så Dyvels indvending er også min.

Hvis man kunne få en slags samlet "latest posts" også for alle underfora, så ville det være ok for mig at dele det op. Men den mulighed har jeg ikke fundet. Har I?

Nej den mulighed har jeg ikke fundet.

Men hvor lang tid tror du der vil gå før du blot vælger at kigge i alle underkategorier ?
Nye posts er jo mærket med

Det er klart at når det drejer sig om at være med på det hele, er det bøvlet at skulle hoppe ind i de forskellige underkats, men når det drejer sig om at finde noget information, uden blot at krybe til tasterne, så er det da rigtigt smart at opdele det i underkat.

Personligt vil jeg foretrække opdelingen, selv om det kræver at jeg skifter underkat, af hensyn til kvaliteten i informationen.
Lad os bruge OSM udskilningen som en chance for at rydde lidt op, og starte forfra, og lad os få noget mere struktur.

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Mon Aug 22, 2005 12:30 pm

Det kan der være noget om.....men det virker bare mere systematiseret med disse underkategorier!

mvh
Mads

LarsK
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LarsK » Mon Aug 22, 2005 12:46 pm

hgr wrote:
Men hvor lang tid tror du der vil gå før du blot vælger at kigge i alle underkategorier ?
Nye posts er jo mærket med
Jo, det er da rigtigt. Og det bliver da også det jeg gør, hvis der kommer en opdeling.

ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master

Post by ot2sen » Mon Aug 22, 2005 12:49 pm

Hvis det er overskueligheden man er bange for at miste, så vil jeg sikre at "Sidste Nyt" fra de forskellige underkategorier vises adskilt på danskmambo_der_kommer_til_at_hedde_noget_andet_snart  :)

F.eks. som på den nuværende forside, hvor seneste nyheder hentes fra dette danske forum. http://www.danskmambo.dk
Eller via newsfeedkategorier som denne: http://www.danskmambo.dk/index.php?opti ... &Itemid=44
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

gertmad
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by gertmad » Tue Aug 23, 2005 6:50 am

Nej tak ikke underopdeling.

For det første mister vi en del i overblik og hurtig gennemgang af nyt. Det er irriterende at skulle ind i flere grupper for at se hvad der sker og hvor der er nyt.
For det andet er der d.d. 7 tråde med nye indlæg - så det faktuelle behov kan vel i den vinkel diskuteres.

Hvis der endelig skal ske en opdeling bør det kun være rent informative ting der separeres fra - og alt det "tekniske" og udviklingsmæssige fortsat holdes samlet.

Det var så min mening.

Dyvel
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by Dyvel » Tue Aug 23, 2005 11:22 am

Kom nu med nogle flere stemmer - kun ca. 1/3 af de danske medlemmer har stemt.

hgr
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by hgr » Tue Aug 23, 2005 1:50 pm

Ja indtil videre ser det ud til opdeling  ;D

Og Dyvel din garvede nisse, du har allerede opnået status af 2 stjerner. Du er nu Jr. Member  ;D

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Tue Aug 23, 2005 1:55 pm

ja jeg håber nu også på en opdeling, det er lidt mere overskueligt.

Men nu mangler vi vel bare at se havd de sidste brugere stemmer!  :D

mvh
Mads

Dyvel
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by Dyvel » Tue Aug 23, 2005 1:56 pm

HGR:
;D Ja man bliver jo nødt til at arbejde hårdt for at få "stjerne" status igen  ;)

Niklas
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Niklas » Tue Aug 23, 2005 2:19 pm

Jeg har valgt ikke at stemme da jeg ikke kan finde ud af hvad jeg ser som det bedste.

Uden opdeling er det meget lettere at finde ud af hvad der er af nyheder osv.

Med opdeling vil nogle brugere have let ved at finde rundt, men fra fx. http://www.forum.frac.dk har jeg erfaringer med at der er rigtig mange der ikke kan finde ud af at poste i de rigtige fora. dette giver en masse ekstre arbejde for os moderatore og en masse flytteri af tråde.

Derudover har vi også mange der tolker kategorier på forskellige måder, dvs. at der er nogle der poster om et emne i et forum mens der er andre der poster om samme emne i et andet forum...

Det skal også lige siges at jeg er total forum nørd så jeg er rimelig vant til at overskue hvilke tråde der lige er noget for mig. Så derfor stemmer jeg ikke.
Med venlig hilsen
Niklas Stephenson
www.ungt.dk - Open Source webløsninger, webudvikling og Joomla CMS

SlashLite
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by SlashLite » Tue Aug 23, 2005 4:58 pm

Egentlig er jeg for opdeling, men det bliver let uoverskueligt. Og der er altid nogen der plaprer løs om noget helt andet, hvor det ikke er tiltænkt eller hørende til emnet.
Mit forslag er i stedet, at der oprettes et eller flere modererede arkiver, som piller guldkornene ud af den store stak af indlæg.
Ved at putte guldkornene ind i underkategorier undgår vi en række "sticky" indlæg i toppen, gode hints og indlæg skal ikke samles og gemmes på en anden hjemmeside, og i og med de er modererede vil de altid passe i den rette kategori.
Hvordan det lige skal foregå i praksis, om guldkornene skal klippe-klistres, om der skal linkes til de oprindelige tråde, eller noget helt andet, ved jeg ikke lige nu...

/SlashLite

Niklas
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Niklas » Tue Aug 23, 2005 5:14 pm

jeg har nu tænkt lidt mere over det og har besluttet mig at stemme "Behold nuværende..."
Med venlig hilsen
Niklas Stephenson
www.ungt.dk - Open Source webløsninger, webudvikling og Joomla CMS

KimM
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by KimM » Wed Aug 24, 2005 10:43 am

SlashLite wrote: Ved at putte guldkornene ind i underkategorier undgår vi en række "sticky" indlæg i toppen, gode hints og indlæg skal ikke samles og gemmes på en anden hjemmeside, og i og med de er modererede vil de altid passe i den rette kategori.
Skal vi så ikke afklare hvad vi vil have liggende her i forum'et og hvad vi vil flytte til wikien?

MED wiki stemmer jeg for at beholde nuværende.
UDEN wiki går jeg ind for modererede underkategorier

Men hvem pokker kan vi få til at yde denne kæmpeindsats med at flytte guldkorn?
Mvh Kim

larsbrink
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by larsbrink » Wed Aug 24, 2005 11:12 am

KimM wrote: Men hvem pokker kan vi få til at yde denne kæmpeindsats med at flytte guldkorn?
Det er jo ikke nødvendigt at flytte dem helt. Det kan evt. være et index som f.eks.:

De 5 bedste tråde omkring xxx:
* Tråd 1
* Tråd 2
...

De 5 bedste tråde omkring yyy:
* Tråd 1
* Tråd 2
...

Så har man et hurtigt udgangspunkt for god information omkring et eller andet modul, template etc. etc.

Er der så noget nogen brænder for så kan man jo lave en lille beskrivelse, links til modulet (eller andet), tips og tricks etc. etc.
Mvh, Lars Brink

ChokDK
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by ChokDK » Wed Aug 24, 2005 11:53 pm

Michael Jerndorff wrote: (CUT)

Mit forslag til navngivning af de underliggende fora er derfor:

* Bekendtgørelser
* Kom godt igang
* Design
* Udvikling
* Diverse
... Som HELT nybegynder synes jeg det er utrolig dejligt at have subfora.. Jeg kan godt se at "hajerne" måske vil snuse efter News.. Så måske (hvis der er admin nok der vil?) kunne man starte alle News "foran", og dernæst - når der synes at være "ro" i posten - kan admin lave en overskrift på indholdet (en tråd kan jo NOGENGANGE ende op i noget andet  :P ), og derefter flytte tråden i (det mest hensigtsmæssige) subfora.
For øvrigt - jeg så i dag noget smart: "søg på lignende emne".. Det virkede brugbart (især for "os" Neeeewbies).
Måske kunne man tilføje både "Knas" og "Spas" - knas = subfora med RIGTIG gode links til.. "spændende lækre ting" - og okay også en "Spas" hvor man kan quote sjovt, sige god jul og oprette et link til den mpeg hvor XP gik ned eller...  ::)
Der er altid 3 ting jeg aldrig kan huske. Det 1.ste er...... ? :)

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 8:16 am

Jeg kan se det står lige på de 2 sidste poll muligheder.

Hvor mange mangler at stemme?

mvh
Mads

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 8:59 am

Nu da jeg tænkte over det synes jeg egentlig også at vi burde beholde den nuværende struktur over dette forum.(selvom jeg stemte anderledes i ot2sen`s polling)

men derimod kunne jeg godt tænke mig at der var en subkategori" hvor der kom nyheder omrking udvikling af nye komponenter/moduler/mambots.

mvh
Mads

ChokDK
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by ChokDK » Thu Aug 25, 2005 9:12 pm

larsbrink wrote:
KimM wrote: Men hvem pokker kan vi få til at yde denne kæmpeindsats med at flytte guldkorn?
Det er jo ikke nødvendigt at flytte dem helt. Det kan evt. være et index som f.eks.:

De 5 bedste tråde omkring xxx:
* Tråd 1
* Tråd 2
...

De 5 bedste tråde omkring yyy:
* Tråd 1
* Tråd 2
...

Så har man et hurtigt udgangspunkt for god information omkring et eller andet modul, template etc. etc.

Er der så noget nogen brænder for så kan man jo lave en lille beskrivelse, links til modulet (eller andet), tips og tricks etc. etc.
Jamn det er så nok "bedste alternativ": der bliver ikke så meget at moderere, men kun "WonderTrådene" der lige skal flyttes eller kopieres.
Grunden til at jeg ønsker sub-fora er, at det hurtigt kan blive nærmest uoverskueligt med et (forhåbentligt) hurtigt voksende "Main".. Har selv været moderator på et forum, og er alle ikke enige om et i det mindste "Subject was" eller noget i den stil, bliver strenge hurtigt det rene virvar (IMHO)..
(Tillæg) På den anden side - jeg får jo KANON hurtig hjælp når alle mine mange mange spørgsmål dukker op på "fronten" ;)
Last edited by ChokDK on Thu Aug 25, 2005 9:17 pm, edited 1 time in total.
Der er altid 3 ting jeg aldrig kan huske. Det 1.ste er...... ? :)

Sonderup
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by Sonderup » Fri Aug 26, 2005 8:01 am

Min holdning er, at for at bevare overblikket og gør det nemmere for både nybegynder og meget aktive at finde råd, skal der underkategorier til. Ret hurtigt kører man død i sin søgning, hvis man ikke søger med de rigtige ord. Som det er nu, mener jeg, at mange gode tråde drukner. Vi oplever tit, at folk, der spørger om noget, bliver henvist til en eksisterende tråd, som befinder sig omme på¨side 34. Den ville jeg selv ikke nå om til ved søgning, fordi jeg opgive på halvvejen på grund af uoverskueligheden og mange intet-sigende emneoverskrifter.

Med f.eks. underkategorien "Komponenter" vil de fleste vel meget naturligt søge der, hvis du har brug for et råd angående et komponent?

Mvh.
Michael Bas

Med venlig hilsen
Michael Sønderup Nielsen
Seniorudvikler / Joomla Ekspert

https://joomlakonsulenten.dk

amagerbro
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by amagerbro » Fri Aug 26, 2005 12:13 pm

Jeg har hele tiden ment at det ville være rart med underkatagorier, da jeg mener det vil blive mere overskueligt og lettere at finde svar på sine spørgsmål, på den anden måde unden underkatagorier, starter man foroven og kigger dem alle igennem, hvilket jo godt kan tage lidt tid med den størelse vi har nået  ;D hvilket jo er godt at se.
Jeg kommer lidt sent med min mening, men har haft travlt med at gøre vores nye hjem beboeligt  8)
Anders (AKA amagerbro)
Vores side http://www.an10.dk
Vi bruger også Joomla

Locked

Return to “Diskussion af Meddelelser + Sikkerhedsmeddelelser + FAQ”