Konvertering till UTF-8

Diskutera frågor angående översättning.
felost
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 99
Joined: Sat Mar 17, 2007 4:59 pm

Re: Konvertering till UTF-8

Post by felost » Fri Feb 06, 2009 3:54 pm

Någon som vet hur man gör med en Mac utan DW
/Felix

jakssdsfs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Thu Jun 11, 2009 3:13 pm

Re: Konvertering till UTF-8

Post by jakssdsfs » Thu Jun 11, 2009 3:18 pm

Tjena, jag har ett språk/font problem,
Jag försöker skriva ut följande sträng i en dropdown-listbox:
"Månader" och lite annan information. Jag slår ihop informationen och allting skrivs ut rätt förutom "Månader" som inte blir något alls, hela raden i listboxen blir helt tomt, men jag ser att antal rader i listan är rätt, men det står ingenting per rad.
Om jag ändrar till: "Månader" istället för Månader. Så skrivs allting ut (fast då med "Månader" istället för Månader, och om jag kör en echo på variabeln (som innehåller Månader) så skrivs den ut korrekt.

Några förslag på hur man kan fixa utskriften för åäö i listboxen?

Detta har inte exakt något med någon specifik modul att göra, mera jag som håller på med min egen modul till joomla 1.5.
Tack på förhand!

jakssdsfs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Thu Jun 11, 2009 3:13 pm

Re: Konvertering till UTF-8

Post by jakssdsfs » Fri Jun 12, 2009 8:45 am

Hehe, jag löste problemet, jag hade glömt encoding UTF-8 när jag sparade mitt dokument, nu funkar det galant!

alexzien
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 139
Joined: Thu Apr 24, 2008 11:29 am

Re: Konvertering till UTF-8

Post by alexzien » Fri Oct 02, 2009 6:34 am

Har försökt med att ändra Community Builders språkfil genom Dreamweaver, men det hjälper inte. Någon som vet hur jag ska göra annars?
Ibland när jag ändrar encoding så försvinner php-kod och det står såhär i början: <br/><em>i kb</em>');
Och då funkar inte koden alls... Och ibland när jag ändrar encoding så blir åäö till konstiga tecken automatiskt.
http://www.letrapp.net/joomla. Kolla inloggningen till höger...

Är det någon mer språkfil jag måste ändra för att få det att fungera?

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Konvertering till UTF-8

Post by Zello » Fri Oct 02, 2009 6:54 am

Det finns två möjliga felkällor.
Det första är om de har gjort om Dreamweaver på nåt sätt. Det har säkert kommit en ny version sedan jag skrev detta.
Det andra är du ;) D.v.s. Du gör inte som jag har skrivit utan på nåt annat sätt.

MEN...

Den enklaste lösningen är väl att ladda ner den svenska översättningen från www.svenskjoomla.se

http://www.svenskjoomla.se/index.php?op ... &Itemid=23
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

alexzien
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 139
Joined: Thu Apr 24, 2008 11:29 am

Re: Konvertering till UTF-8

Post by alexzien » Fri Oct 02, 2009 7:06 am

Gör precis som du skrivit i första meddelandet. Kanske borde nämna att jag använder Joomla 1.0.15 eftersom 1.5 inte fungerade... (se http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=447&t=446132)
Jag har nu laddat ner språkpaket för Community builder och installerat det som ett plugin, men hur ändrar man så det blir default-language?

Testade att göra exakt samma sak med en sida jag har som är Joomla 1.5 och där fungerade det! Men alltså inte för Joomla 1.0.15.

Kan även nämna att så fort jag försöker öppna swedish.php i wordpad så ändras alla svenska tecken till konstiga tecken. Och när jag öppnar det i anteckningar så funkar det, men när jag kopierar in det i ett nytt php-dokument i dreamweaver och ändrar till encoding: utf-8 så kapar den automatiskt halva koden...

User avatar
qovvop
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 162
Joined: Fri Nov 02, 2007 9:01 pm
Location: Sverige
Contact:

Re: Konvertering till UTF-8

Post by qovvop » Thu Mar 21, 2013 1:26 am

Hej alla

Varför är denna tråd sticky, är detta samtalsämne inte ganska ut nu?
Manager för Webbhotellet Snowpeak.se och byrån Joomlahemsidor.se, en webb-byrå med inriktning på Joomla.
Sitter i styrelsen för Svenska Joomlaföreningen...


Post Reply

Return to “Översättning”