Svenska tecken i komponenten rör till det

Diskutera frågor angående översättning.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
thyrius
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Svenska tecken i komponenten rör till det

Post by thyrius » Mon Mar 22, 2010 12:37 pm

Hej! Här är min site: studentnöjen.se .. http://www.studentnojen.se/index.php?op ... g&Itemid=2

Mitt problem är att komponenten TP Showcase inte hanterar ÅÄÖ på rätt sätt. Ett showcase(i detta fall hemsida) tillgänglas till en Tag(i detta fall kategori) som man sedan kan välja att bläddra efter.

Så problemet gestaltar sig alltså i att när man klickar på en tag så hittar den inga showcases i denna, trots att de finns sådana..

Detta har jag försökt åtgärda genom att gå in i databasen och konverterat allt jag hittat av relevans till UTF-8_bin, dock utan önskvärt resultat

När man är inne i en Showcase ser det bra ut med ÅÄÖ, men när man klickar på en sådan tag(ÅÄÖ) så tar den alltså bort ÅÄÖ och det blir t.ex jnkping istället för Jönköping.. och jnkping har ju självklart ingen tag på sig..

Jag har skrivit i supportforumet utan att få stöd i detta och vänder mig nu ödmjukt till svenska joomla forumet för eventuella goda tankar och reflektioner kring detta problem..

Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar
Joel

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Svenska tecken i komponenten rör till det

Post by Zello » Mon Mar 22, 2010 10:28 pm

Problemet ligger tyvärr i utvecklarens händer. Det är inte alla som bryr sig om att det finns andra språk än engelska.

Komponenten måste skrivas om så att den helt igenom arbetar med UTF-8 kodning. Skulle inte tro att det är nåt stort problem egentligen men får du inget gehör hos de som gjort komponenten så kolla om någon annan PHP-kunnig kan skriva om det. Det är detta som är bra med öppen källkod :)

Hojta till om du inte hittar nån PHP-nörd i din närhet. Jag har lite fullt i kalendern just nu men det växlar.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Locked

Return to “Översättning”