Problem med Svenska språket i Docman 1.57 och med J!1.5.15

Diskutera frågor angående översättning.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
antesan
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Problem med Svenska språket i Docman 1.57 och med J!1.5.15

Post by antesan » Thu Jun 17, 2010 10:23 am

Jag har följt Docmans manual för att gå från jommla 1.x till 1.5. Först lyfter man docman 1.3 från joomla 1.x till docman 1.4 i joomla 1.5.x. Sedan går man över till 1.57.Allt följer med och ser ut att fungera. Det visar det sig att alla mina filer i root/dmdocuments ligger korrekt med åäö. Alla filer i frontend visas korrekt med ÅÄÖ. Dock i backend visas alla filer med felaktiga tecken för åäö. Detta resulterar i att "Document" som är kopplat till en "file" i backend inte kan hitta filen. Docman tror att en fil som heter "Lag1_ kväll.doc" heter "Lag1_ kv�ll.doc". Därför saknas drygt 500 av mina dokument och jag är inte sugen att manualt ladda upp dom på nytt i korekkt kategori...

Även när jag laddar upp nya dokument så ersätts ÅÄÖ med felaktiga tecken

Nu är frågan hur kan man lösa detta, någon som vet?????

Jag har lagt mer än två dagar på detta men har inte lyckats komma imål!

Tacksam för hjälp!!!! ???
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Problem med Svenska språket i Docman 1.57 och med J!1.5.

Post by Zello » Fri Jun 18, 2010 7:59 am

Hej och välkommen till forumet!

En liten följdfråga. Hur ser informationen ut i databasen? Står det rätt där?
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

antesan
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by antesan » Fri Jun 18, 2010 10:02 am

Ja, det står tex. "Helg kväll v 15.doc" i kolumnen "dmfilename" i tabellen jos_docman. Dessutom är filnamnet identiskt via ftp i root/dmdocuments. Märkte till min förvåning att om jag lägger till ett nytt dokument får det felaktiga tecken i root/dmdocuments, men verkar köpa tecknen i backend och då fungerar det. Men inte tvärtom!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Tue Jun 22, 2010 11:47 am

Hej!

Det är ju som ALLTID av största vikt för kompatibliteten att filnamn ALDRG innehåller andra tecken är a-z, A-Z, 0-9 och inga skiljetecken. Enda skiljetecknet som kan användas är understreck "_".
Om man avviker från detta kommer man att få problem förr eller senare.
Alltså: använd inga av våra svenska accentuerade tecken å, ä eller ö, inte heller andra tecken med accenter och inte heller mellanslag i några filnamn.
Det kan vara bra att känna till att MySQL ibland kan ha svårt att hantera bindestreck i vissa dataposter, i synnerhet om det ingår i filnamn.
Stefan Gagner, Web8 Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

antesan
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by antesan » Tue Jun 22, 2010 12:21 pm

Tack för svaret! Jag är medveten om att man bör undvika vissa ÅÄÖ etc. Dock är detta en site som 50 användar har kört sedan 2005. De har bara lagt upp en massa dokument med "svenska" tecken till ett flertal kategorier.

Om allt ser rätt ut med ÅÄÖ i DB, på webservern och i frontend. Var är det som glappar och som gör att presentationen av filnamnet inte blir korrekt och att Docman inte hittar filen?

Locked

Return to “Översättning”