Hur kopiera en mall med allt innehåll med menyer, katergorie

Diskutera frågor angående översättning.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Roxena
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Hur kopiera en mall med allt innehåll med menyer, katergorie

Post by Roxena » Thu Sep 16, 2010 11:27 am

Hej
Jag har nu försökt klura ut hur jag ska kopiera allt innehåll jag har på min sajt.
Det är nämligen så att just nu är all text på svenska inklusive alla menyer, kategorier och sektioner.
Det jag vill göra nu är att översätta allt detta innehåll till engelska så att läsarna utifrån ska kunna välja språk när de vill läsa webbtidningen.

Därför är min fråga, hur går jag till väga? Ska jag kopiera någon mall, och i så fall hur går detta till?
Jag antar även att man måste ha med länkar från första sidan till de engelska sidorna. Men jag hänger inte riktigt med.

Vore riktigt tacksam om någon här kunde hjälpa mig att klura ut det. Och snälla, förklara gärna steg för steg så jag lättare kan hänga med i dina tankar.
:)
Tack

sweup
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Re: Hur kopiera en mall med allt innehåll med menyer, katerg

Post by sweup » Thu Sep 16, 2010 3:51 pm

Du får ladda ner tillägget Joomfish om du vill köra flera språk på sidan (ganska stor inlärningströskel)
http://extensions.joomla.org/extensions ... ontent/460

Komponenter, moduler styrs av språkfiler som du hittar i
../language/..
och i
../administrator/language/..
http://www.joomlasverige.se
Översättningar av tillägg, intervjuer och mer
..
http://www.begravningsportalen.se - Allt om begravning, sorg och gemenskap

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Sat Sep 18, 2010 2:22 pm

Jag håller med föregående, JoomFish är det klart bästa valet för att göra din webbplats flerspråkig.

JoomFish är inte en komponent som gör några som helst översättningar men den stöder översättaren att hålla reda på allt som skall översättas och det som redan delvis är översatt. Den hjälper också till att välja rätt teckenkodning på de sidor som är översatta vilket är extra viktigt om man översätter till språk med andra teckenuppsättningar eller som skrivs från höger till vänster tex hebreiska, arabiska mfl.
Med JoomFish kan man helt förändra innehållet på webbplatsen beroende på språkval såsom sidmall, färger, bilder, moduler, etc.
Stefan Gagner, Web8 Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Roxena
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Roxena » Sat Sep 18, 2010 3:02 pm

Jag förstår vad ni båda menar med Joomfish, men det är egentligen inte det jag var ute efter. Jag har redan joomfish installerat och har redan använt det för att översätta menyer och kategorier mm till andra språk. Men som sagt är problemet hur det sen rent praktiskt kommer upp på hemsidan. Hur gör jag det möjligt för besökarna att välja språk? Jag har för tillfället 1 mall som jag har använt mig av. Och frågan är ifall man måste kopiera denna mall, och sedan byta ut den svenska texten mot ett annat språk. Hänger ni med på vad jag menar?

Hur kopierar jag då denna mall? För jag antar att man måste ha en länk på hemsidans första sida som leder en in till den tex engelska sidan.

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Sat Sep 18, 2010 3:33 pm

Hej igen,

Mallen har ingenting med språket att göra.
Språket i JoomFish är en uppsättning parallella tabeller som innehåller översättningen på det som är översatt.
Om du har installerat JoomFish korrekt så bör du ha en modul i Modulhanteraren i Joomla som heter "Joomfish Language Selection" (mod_jflanguageselection). Detta är själva språkväljaren i Joomla/JoomFish och du kan publicera den i en lämplig modulposition. När besökaren klickar på de tillgängliga språken i modulen så växlar JoomFish språk på allt innehåll som är översatt till det valda språket. Du behöver alltså inte ha en landningssida först där besökaren tvingas välja språk utan även detta är dynamiskt på sidan.
Du kan titta på en sida som jag har gjort http://www.ibps-sweden.com och som har 4 språk. Titta uppe till höger så ser du 4 små flaggor, klicka på dem och du kan se hur sidans språk växlar mellan svenska, engelska, fastlandskinesiska och taiwanesiska. OBS! Allt innehåll är inte översatt ännu på sidan så detta ligger kvar i sitt grundspråk.

Roxena
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Roxena » Sat Sep 18, 2010 6:49 pm

Sgagner, tack så hemskt mycket för din precisa beskrivning på det sista inlägget. Det var precis det jag behövde veta för att gå vidare. Nu har jag lyckats få dit flaggorna samt översättning och är riktigt glad att allt funkar som det ska. Så tack ännu en gång :)

resp
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by resp » Tue Oct 12, 2010 10:49 am

Hej,

Jag har planer på att bygga ut min sajt med två språk till men kom inte långt innan det tog stopp.
Jag sitter och jobbar lokalt med:

- WAMP(apache) PHP vers. 5.3.0.
- Joomla! 1.5.20 Stable
- JoomFish2.0.4

Vid installation så blir jag bombarderad med felmeddelanden. Läst en del om det och verkar vara strul mellan PHP-versioner.

sgagner, du verkar påläst, guru till och med. :) Hur skulle du gå vidare för att få till fler språkstöd, går det att gå runt problemen mellan php-versionerna? Om jag skulle göra det "manuellt" hur bör jag gå tillväga? Tips på andra moduler/plugin/komponenter som gör liknande sak som joomfish?

All input är uppskattad!

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Tue Oct 12, 2010 1:39 pm

hej resp,

Jag provade att installera på samma sätt som du fast med XAMPP som jag hellre använder än WAMP fast det är ingen större skillnad på PHP-version etc.
Jag får inga felmeddelanden så det vore kanske bra att få veta vilka meddelanden du får så man kan ge råd utifrån dem.
Tillsvidare rekommenderar jag Joomfish för att få flerspråkstöd på Joomla. Det finns en konkurrerande lösning som heter Nooku Content men den finns ännu inte för allmän nedladdning.
JoomFish är mycket beprövad och bra men har en liten inlärningströskel i att förstå hur man skall jobba effektivt.
Auto-översättningslösningar kan jag inte alls rekommendera då de ger en mycket dålig översättningskvalitet.
Det kanske inte enbart är det skrivna sppråket som skall vara olika på en flerspråkig webb, utan kanske även utseende, bilder, videor, mm. Allt detta går utmärkt att lösa med JoomFish.

Locked

Return to “Översättning”