FaLang översättning

Diskutera frågor angående översättning.
Locked
flymen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Thu Nov 07, 2013 12:55 pm

FaLang översättning

Post by flymen » Mon Dec 02, 2013 9:15 am

Har försökt att översätta mina artiklar med denna extension men klarade inte detta, någon som kan hjälpa mig med detta. Egentligen vill jag veta om hur översätts texten automatiskt, eller man måste göra på ett annat sätt. Tack

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: FaLang översättning

Post by sgagner » Mon Dec 02, 2013 12:31 pm

Hej,

Det finns ett par olika multispråkkomponenter till Joomla och som hanterar översättningarna lite olika.
De mest populära är FaLang (som är en fork av JoomFish), Josetta och KMfastrans.
Kolla in JED för fler lösningar.

Ingen av dessa hanterar automatiska översättningar som inte heller är något jag kan rekommendera. Automatöversättningar blir ibland mycket dåliga. Det finns lösningar för automatisk översättning här >> och är i de flesta fall moduler som tar det aktuella innehållet och kör genom Google Translate eller Bing med högst varierande resultat.

Inget går dock upp mot manuellt översatt innehåll. Själv föredrar jag i så fall KMFastrans som ger ett bra stöd till översättaren och använder Joomla inbyggda multispråk-funktion.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

flymen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Thu Nov 07, 2013 12:55 pm

Re: FaLang översättning

Post by flymen » Tue Dec 03, 2013 9:29 am

Hej Tack för svaret. Har testat det mesta men fick inte det att fungera bra. Min problem är att jag vill konfigurera min hemsida med 2 huvudmenuer en svensk och andra engelsk. Jag har redan texter på engelska och behöver egentligen inte översätt de, men vet inte hur ska jag fixa detta. På min nuvarande hemsidan har jag en sådant konstruktion, men klarar inte detta i 3.2 versioner. Några tips kanske?
Tack

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: FaLang översättning

Post by sgagner » Thu Jan 02, 2014 7:14 pm

Hej igen,

Det är ganska många steg att beskriva för att göra sidan 2-språkig.
Jag hjälper dig gärna hands-on för en ringa ersättning.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

flymen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Thu Nov 07, 2013 12:55 pm

Re: FaLang översättning

Post by flymen » Sat Jan 04, 2014 10:56 am

Hej,
tack för det, jag verkligen uppskattar dit erbjudande, men jag fixade problem och gjorde min hemsida på ett annat sätt (jag använde inte FaLang). Man vet aldrig när nästa problem kan dyka upp, jag ska ha dig i åtanke i framtiden.


Locked

Return to “Översättning”