Norsk webhotell for Joomla!

Moderators: Per Yngve Berg, sone12

sparmeg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Norsk webhotell for Joomla!

Postby sparmeg » Wed Jan 16, 2008 1:10 am

JOda, eg ser den. Men så er det veldig lett å bestille en ny database. Tror den blir klar ca med en gang. Hvis eg ikkje husker feil. Kjipe de database prisene. Det var ingen tvil om jeg skulle gå fra webdeal til uniweb. WEbdeal synes jeg har tapt seg veldig på kundesupport. De var knall før, men nå skal de ha stor betaling for telefonsupport. Tar også fort to-tre dager via mail.

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Postby sone12 » Wed Jan 16, 2008 1:15 am

Ja , supporten er alle tiders og ting går smertefritt og kjapt som du sier! Men som sagdt, syns at dette rundt databasene er et lite minus. Man kan ikke opprette ny database selv heller og det er jo litt kjipt. For da kan man kun innstallere joomla mellom klokken 08.30 - 16.00 og ikke i helgen for da er det stengt.  Men igjen, disse tingene inngår jo ikke i hvordan Uniweb listes i annbefalinger av webhotell. Men et lite minus er det allikavel.
Last edited by sone12 on Wed Jan 16, 2008 1:21 am, edited 1 time in total.
Kristian P. Granrud - Global Moderator

sparmeg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby sparmeg » Wed Jan 16, 2008 1:22 am

Da bør du gå inn å sjekke på kontrollpanelet deres en gang til syns jeg. Gå på "Lage/endre MySQL Databaser", deretter velger du "Lag ny Database". Trykker man på den vil det komme opp en beskjed om at databasen vil bli gjort tilgjengelig med en gang, og at du derfor har ingen angrerett. Og at databasen vil bli fakturert etter gjeldende priser.

Det med angreretten kan det jo stilles spørsmål ved. Er det ikke angrerett på sånne kjøp? Noen som har peiling. Lenge siden eg hadde forbrukerkjøp.

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Postby sone12 » Wed Jan 16, 2008 1:30 am

Ok , da har jeg oversett den funksjonen. Men det var i hvertfall bra da!
Da trekker jeg tilbake siste kommentar. Godt du fikset på meg ;)

sparmeg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby sparmeg » Wed Jan 16, 2008 1:36 am

Forresten det med backup av database. Det er jo bare å gå inn i deres phpmyadmin og ta en export der. Så da har en all mulighet til å få backup av databasen. Så finnes det jo noen script som kan gjøre det regelmessig i joomla (ihvertfall til joomla 1.0)

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Postby sone12 » Wed Jan 16, 2008 1:42 am

Ok, jeg får ikke skjekket disse tingene nå, men jeg hadde en dialog med en på Uniweb på disse tingene for en god stund tilbake som jeg nevnte i første post. Og da hadde de ikke denne funksjonen tiljengelig i følge han men at de skulle se på om de skulle legge denne funksjonen til i fremtiden. Jeg snakker i mine poster på vegne av erfaringer gjort for en stund tilbake. Men da er jo alt dette i boks! FLOTT!

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Wed Jan 16, 2008 6:35 am

sparmeg wrote:Det andre kan jeg ikke svare på, men joomla installasjonene har gått smerte fritt

Men det må vi vite for å kunne plassere de  ;)
Rune Rasmussen - http://www.syntaxerror.no
Norske nettløsninger og integrasjoner, CONSIGNOR EDI, Mamut ordreimport og produkteksport, kortbetaling og faktura m.m.

Norsk Joomla! - Norwegian Translation Team - http://www.norskjoomla.no

sparmeg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby sparmeg » Wed Jan 16, 2008 7:57 am

Kan dette hjelpe på det svaret?

Nettstedstjener til PHP-grensesnitt:  cgi

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Wed Jan 16, 2008 2:04 pm

Delvis ...

Men om du har satt chmod på en mappe til 755, vises den da som skrivbar i Joomla!?
Evt. har du skriverettigheter via ftp på filer og mapper som er opprettet av Joomla!, f.eks innstallerte utvidelser eller maler?

Enkleste hadde selvfølgelig bare vært å sende de en e-post for å få bekreftet hvilket system de har, om man vil ha de listet - noe sikkert selv også gjerne vil. ;)
Norske nettløsninger og integrasjoner, CONSIGNOR EDI, Mamut ordreimport og produkteksport, kortbetaling og faktura m.m.

sparmeg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby sparmeg » Wed Jan 16, 2008 2:09 pm

Alt funker under joomla innstallering og bruk trenger ikke endre på noen rettigheter. De som jobber der bruker selv joomla sider privat. Har fått mail nå. De støtter alt.

Så de fortjener en god grønn farge. :)

sparmeg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby sparmeg » Tue Jan 29, 2008 9:14 pm

Er det en grunn til at UNIWEB ikkje kom på listen? Noe som manglet?

Noen som har kjennskap til servetheworld.no?

indbjoe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby indbjoe » Thu Jan 31, 2008 10:52 am

Scanhost.no er en plass jeg fraråder på det sterkeste.

Jeg overtok en web jobb for en og i den forbindelse ville jeg flytte domenet til Domeneshop.no Der har jeg alle de andre. Tok ca 1 år fra jeg sendte flyttemelding til jeg endelig fikk domenet over.

Han sa vi var skyldig ca 300kr for noen mnd og da jeg snakket med tidligere administrator så stemte dette. Jeg sa at han bare skulle sende faktura så skulle regninga betales med en gang. jeg hørte ikke noe fra fyren på ca 14dager og sendte ny mail til han, men heller ikke da svarte han. Jeg fikk svar etter 3 eller 4 gang og han sa at han skulle slippe domenet men ikke noe skjedde. Hadde ennå ikke fått regninga og sa at han måtte sende den.

Etter veldig mange mailer fikk vi han til å gi oss tilgang til godaddy.com der han hadde kjøpt domenet. Da fikk vi ikke flyttet domenet med en gang for at vi hadde skiftet administrator på siden deres. Men det er jo en sikkerhet som er bra. Fikk endelig bekreftelse fra godaddy.com på mandag 28.1.08 at vi kunne få flytte domenet til domeneshop.no. Alt dette har tatt ca 1år. Scanhost klarte i tillegg å gjøre noe slik at hjemmesiden var nede ca 1mnd i denne perioden.

Styr unna SCANHOST.NO

Espen

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Thu Jan 31, 2008 4:39 pm

sparmeg wrote:Er det en grunn til at UNIWEB ikkje kom på listen? Noe som manglet?

Tid og lyst ...?!
Husk at vi driver på frivillig, og gjør ting når vi har tid og lyst til det - om du eller andre begynner å stille krav til at ting skal gjøres umiddelbart når det passer andre får vi heller legge ned slike ekstratjenester som dette. ;)

PS! Om det er viktig å få de listet her får du kanskje også oppfordre de om å legge seg inn i den nye norske katalogen for Joomla!, samme gjelder andre som er fornøyde med sin leverandør.

frabae
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby frabae » Sat Mar 01, 2008 12:31 am

Har selv Sircon og opplever at den serveren kan være litt treg til tider.

Men hva skjer videre med Sircon. Sircon AS er nå solgt til Sircon Norge !
Det stemmer vel heller ikke at de har servere i Norge lenger.
Når jeg sjekker flere av mine domener som ligger hos Sircon får jeg opp at ip adressen ligger i Riga.

Noen som vet noe mer ?

Frank

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Sat Mar 01, 2008 8:10 am

Som kunde hos SirCon kan du sende de en e-post om disse tingene som du lurer på, deretter når du får svar - kan du informere oss andre. ;)

ranja
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Postby ranja » Wed Mar 05, 2008 2:21 pm

rued wrote:
ranja wrote:Ville bare finne ut om jeg burde "bo" et annet sted, eller om hotellet jeg er på "holder vann".

Etter å ha sett nærmere på og testet tjenesten dcvhost.no tilbyr virker det så absolutt som de holder vann, at de også er en av få som har et norsk kontrollpanel er jo litt kult. Har listet de som gul frem til de blir "gamle nok" i bransjen. 8)

Vel, det er bare å stryke DcvHost fra lista. Først fusjonerte de med Powerhost.no og i dag fikk jeg e-post om at "IT PAYS AS signerte en avtale med POWERHOST LTD om videre drift av webhotell, domene, virtuelle- samt dedikerte hostingkunder fra og med 3. mars 2008." Som allerede eksisterende DcvHost-kunde får jeg p.t. beholde det norske kontrollpanelet med autoinstallasjon av Joomla og så videre, men "over sikt vil webløsningene
bli flyttet over til Itpays sin hostingplatform"
.

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Postby sone12 » Wed Mar 05, 2008 2:50 pm

Står det DcvHost på lista i det hele tatt da?

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Wed Mar 05, 2008 3:58 pm

sone12 wrote:Står det DcvHost på lista i det hele tatt da?

De har stått der, men jeg har fjernet de av ovenfornevnte grunner. ;)

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Sun Oct 19, 2008 8:06 am

Etter flere innlegg i forumene angående trege og ustabile databaseservere hos Domeneshop, og etter å også å ha opplevd dette selv under jobb på side for kunde der, velger jeg å flytte Domeneshop ned på gul - og vil nesten gå så langt at jeg fraråder folk å bruke de inntil de får løst sine utfordringer.

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Thu Oct 23, 2008 11:03 pm

SirCon er flyttet helt ned på rød, ettersom de viser en litt manglende kompetanse og innsikt i det de driver med når de skriver på sine sider:

Spørsmål: Kan dere slå av safe mode?

Svar:
Nei vi slår absolutt ikke av safe mode på de vanlige delte serverene våre. Vi har tillatt dette i årevis men nå har vi satt en absolutt stopp for det.

For kunder som ikke kan leve med dette svaret har vi følgende å tilby:

Vi kan tilby å flytte kontoen til en server der safemode er tatt av, denne serveren vil deles med 10-30 andre kunder og anser sikkerheten som mye dårligere og det forventes at kunde selv må ha backup av alle html filer ol. I tillegg inspiserer vi gjerne installasjonen og vil kunne kreve at en skjerper inn filrettigheter ol.

De mest populære programmene kan idag kjøres i safe_mode - og vi anbefaler dette selv om det er litt mer bry og noen tillegsmoduler til Joomla / Mambo ikke vil virke. Det er også et eget prosjekt for å kjøre Joomla i safe_mode - og vi forventer at dette prgrammet blir mer og mer tilpasset safe_mode - da det har vært det mest hackede programmet som finnes. OsCommerce kjører i safe_mode, Gallery krever tilgang til funksjonalitet som gjøre at vi ikke kan hoste dette - men vi har flere gode alternativer, slik som Coppermine. Let etter noe som som er databasebasert - det er definitivt løsningen for sikkerhet på et galleriprogram.
Opensourcecms.org har liste over mange forskjellige gratis programmer.

Vi arbeider med å finne frem til de beste løsningene der sikkerheten er ivaretatt uten at kunder skal føle seg begrenset. Det er ikke vi som begrenser for våre kunder - det er den intense hackingen som tvinger frem forsiktighet og begrenninger i hva som er tillatt. Vi har et ønske om å hjelpe våre kunder på beste måte for å få til gode løsninger - så åpne gjerne en supportsak i kundeportalen vår dersom det er noe spesielt vedrørende sikkerhet.

Det finnes bedre måter, og bedre leverandører!

http://community.joomla.org/team-blogs/ ... -time.html
http://community.joomla.org/team-blogs/ ... en-up.html

jinges
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Postby jinges » Sat Nov 01, 2008 4:41 pm

Jeg bruker Servetheworld (STW). Jeg har brukt dem lenge, har kjørt nukePHP, mambo, joomla 1.x med coppermine bridge,og 1.5 på serverne deres.
Serverne kjører linux 2.6.18 (redhat tror jeg) med php4 og apache v1.3.39, men man kan få windows-server om man ber om det.

Antagelig kjører de php4 pga kompabilitet, jeg ba om å få php5 og hadde ingen problemer med det.
De bruker h-sphere og cpanel, man kan velge endel ferdigkonfigurerte programmer fra kontrollpanelet, feks joomla (men 1.04!), coppermine, virtumart, blogger osv.
De bruker desverre en gammel versjon av h-sphere, (den siste (v3.2) har en mengde fancy valg, bla om man vil ha enten php 4 eller 5, fast-CGI eller mod-PHP osv).
Register globals er på, men det kan jo slås av i htaccess.

Kontrollpanelet:
De er bra på mysql, de har phpmyadmin og man kan sette opp flere dbaser.
  • Mail-konfigurering,
  • Mange underdomener,
  • FTP konfigurering osv.
  • Filutforsker.
I kontrollpanelet kan man endre på: Indexes, symbolic links, multiviews osv.
safe mode er av.

Er godt fornøyd med support, kvalitet og hastighet. Men de har veldig dårlige hjelpesider.

Jeg har hatt domene på andre tilbydere også, men var skuffet over oppetider, service osv, så jeg flyttet alt over på STW, som har vært greie å ha med å gjøre, og har hatt et godt tilbud.

Jeg kan ikke anbefale STW til Joomla. Php5 kjører de i sapi mode - altså - php kjøres som en apache modul, og ikke som en cgi modul. Det vil si at du må bruke 777 for å installere utvidelser osv. >:(
De har heller ikke apache v2.x, dumt siden 1.x ikke er like effektiv mht. ressurser og fart.

Foreløpig har jeg klart meg ved å opprette cache med eXtplorer. (Slette cache-mappene med ftp eller serverens kontrollpanel, og opprette ny cache-mappe med eXtplorer fil - ikke eXtplorer ftp). På denne måten blir joomla eier av cache-mappene og kan skrive til dem.

Man kan imidlertid installere egenkompilert php som brukes via addhandler i .htaccess.
Jeg vet ikke om man også kan endre apacheoppsettet slik at fcgi og suEXEC kan brukes.
Jeg er ganske usikker på hva som er mulig da jeg ikke har begynt å endre mitt oppsett ennå.
Om jeg får lagt inn php-cgi skal jeg lage en veiledning på det. Klarer jeg det ikke skifter jeg til noen som blir anbefalt her.

Dette er greit:
* Server i Norge, og norsk support.
* Safe Mode må være slått av som standard, eller enkelt kunne overstyres av bruker
* Register Globals må være slått av, eller enkelt kunne overstyres av bruker
* Ikke være en ny i bransjen (eldre enn 3 år)

Dette er IKKE greit:

- Ikke cgi-php "out of the box"
- Elendige guider på hjelpesidene..
- Gammel Apache.

BTW. Her er en "må lese" blog angående servere:
roasting-in-hosting-hell-tales-from-the-server-side

edit: her er en link til demo av h-sphere controlpanel
NB. Dette er et nyere kontrollpanel enn det jeg har, mitt er eldre, simplere og har færre valg :( .

Har nå vært i kontakt med support på servetheworld, de tillater ikke fastcgi på noen av sine managed servere. De har planer om å oppgradere, men kan ikke si noe om når.

karlsen
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Postby karlsen » Sat Jan 10, 2009 10:13 pm

frabae wrote:Har selv Sircon og opplever at den serveren kan være litt treg til tider.

Men hva skjer videre med Sircon. Sircon AS er nå solgt til Sircon Norge !
Det stemmer vel heller ikke at de har servere i Norge lenger.
Når jeg sjekker flere av mine domener som ligger hos Sircon får jeg opp at ip adressen ligger i Riga.

Noen som vet noe mer ?

Frank

Hei Frank,

Sircon Norge AS kjøpte opp kundemassen til Sircon AS.

At du får opp at IP adressen er registert i Riga er feil, alle IP adressene til dem er Norske :)

Sircon Norge AS har alle sine servere i Norge.
Mr. Karlsen
This post was made under the influence of a mass consumption of Tequilla.
Please take all comments with a pinch of salt and a slice of lemon

Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master

Norsk webhotell for Joomla!

Postby Per Yngve Berg » Mon Mar 23, 2009 7:06 pm

Jeg benytter nordkappnett.no. Dette er et selskap plassert i Honningsvåg. Jeg har en liten klubb-site der uten stor trafikk, men jeg har aldri opplevd nedetid. De har også support åpen 24/7.

* Server i Norge, og norsk support = Ja
* Safe Mode må være slått av som standard = Ja
* Register Globals må være slått av som standard = Ja
* Ikke være ny i bransjen (eldre enn 3 år) = Ja
(Stiftet i 2003)
* CGI eller FastCGI = Ja

jinges
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Postby jinges » Sun Apr 26, 2009 3:59 pm

ServeTheWorld har oppgradert serverne sine, og jeg kan anbefale dem. Jeg er faktisk veldig glad jeg ikke skiftet til annen host.
Mine joomlasider fungerer nå som de skal :)

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Postby rued » Sun Apr 26, 2009 4:19 pm

Oppgradert til Apache 2, FastCGI osv. som standard eller?

Hadde vært kjekt å få litt mer informasjon, om de nå imøtekommer minimumskravene for å bli listet som grønn Joomlahost, når du først tok deg bryet med å poste her. ;)

nomeboy
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby nomeboy » Mon Apr 05, 2010 7:59 pm

Hei.

Jeg bruker ServeTheWorld og ut i fra hva jeg har erfart med andre webhotell så er ikke dette et helt topp joomla webhotell. Jeg må installer alle moduler, komponenter osv manuelt.

Får heller ikke til å endre favicon på templaten min. Får feilmedlingen 550 fra Core FTP. (Gjorde akkrurat det samme på et annet webhotell og der funket det).

Vurdere derfor å bytte webhotell.

[Jarle]
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby [Jarle] » Sat Apr 10, 2010 1:03 am

Jeg bruker Sircon på 3 nettsteder, har ikke hatt noen problemer og opplever alle nettstedene som raske og stabile. Hadde en kort periode problemer med at et av nettstedene til tider kunne være treg, men dette ordnet de direkte ved å flytte webhotellet over på en annen mindre belastet server.

Har blant annet testet ut Surftown, One, Domeneshop og Webhuset, men synes at Sircon er jevnt over er bedre.

Hovedårsaken til at jeg holder meg til Sircon er raske servere, Cpanel og rask support.
Har aldri blitt nødt å vente på å få snakke med supportavd, og får alltid god hjelp.

Det finnes nok billigere alternativer men jeg betaler gjerne litt ekstra for å slippe bekymringer med ustabile / trege servere og utilgjengelig support.

bjornkn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby bjornkn » Mon May 03, 2010 10:09 am

Jeg bruker subsys med Joomla 1.5, og det fungerer helt utmerket :)
Helt topp brukerservice, og aldri nedetid.

Mombosa
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Postby Mombosa » Tue Aug 24, 2010 3:38 pm

Prohost.no kan du fjerne fra listen da disse har gått konkurs :-\

Jeg flyttet over til PRO ISP og har bare positive erfaringer så langt. Alt har gått smertefritt og jeg har fått god hjelp over live chatten deres.

På mandag så sendte dem ut nyhetsbrev til meg med enda en godsmak for mine øyne da dem har fått Softaculous og bytter ut dette med Fantastico. Jeg er kjent med Softaculous da Prohost hadde dette og det er absolutt det beste autoinstallasjons scriptet som finnes for webhotell leverandører pr.dags dato.

Billig er det også da PRO ISP gjorde det tilgjengelig for den minste pakken dem tilbyr til 10kr pr.mnd. Så raske og billige Jommla løsninger har jeg aldri vært borti før ;-)

shihlapso
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Postby shihlapso » Thu Aug 26, 2010 12:22 pm

Properhost oppfyller alle kravene bortsett fra plassering av server, man kan få server i sverige.

- Safemode og register_globals er avslått
- De har eksistert siden 2004
- Joomla kjører helt fint (de har egen script "auto-installer" for Joomla
m.m.). PHP kjører på kundens bruker (phpSuExec).

Liker kontrollpanelet de bruker og her kan man ha flere domener og databaser på en konto.

Fortjener den gul? :p

Return to “Diverse (off topic)”