[Løst] Ang URL...

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Re: [Løst] Ang URL...

Post by sone12 » Mon May 05, 2008 12:55 pm

gusse500 wrote:Du må først installere Joomla.

1.0.15 - http://joomlacode.org/gf/download/frsre ... ackage.zip

1.5.3 - http://joomlacode.org/gf/download/frsre ... ackage.zip

Følg oppskriften
gusse500 wrote:1. Lag en mappe på maskinen din som heter annebrith
2. Pakk ut i denne mappen
3. Last innholdet i lokalmappe annebrith til mappen annebrith på serveren
4. Done
Etterpå kan du kopiere templates og installere tillegg du vil ha. :)
Bare sånn for ikke å forvirre anne brith her så er det vel best du går for 1.0.15 da du kanskje skal ha de samme utvidelsene som du har på hoved sia di inn på denne nye innstallasjonen. Tror det er best at hun konsentrerer seg om den ene versjonen.
Kristian P. Granrud - Global Moderator

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 12:57 pm

sone12 wrote:Jeg tok meg den frihet annebrith siden jeg fremdeles har ftp login din og kikke. Og gudane hvet, men det er fordetmeste bare noen .gif, jpg,png samt plutselig en template_css.css fil. filer du har lastet opp i den annebrith mappen din. Altså ikke filene fra joomla zipen.: http://joomlacode.org/gf/download/frsre ... ackage.zip
haha gudene??? ja hvis ikke de vet da vet ikke jeg heller...haha....

har jo hele tiden prøvd å si at jeg følte jeg manglet noe :D

kall det kvinnelig intuisjon...mere det enn kunnskap denne gangen...haha...ser på det nå...skal jeg slette alt nå da ....igjen???

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 1:03 pm

ok men seriøst...skal det ikke være mulig å laste opp en mappe som ennå er zipped og åpne denne ...

eller skal man laste opp 679 filer etter hverandre...går helt greit altså...tid har jeg nok av...hehe...

tror jeg har forstått hva som må gjøres nå gutter.... :-[

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Post by sone12 » Mon May 05, 2008 1:06 pm

Mulig du har en funksjon i denne filmanageren din hos Active24 hvor du kan unzippe direkte på serveren i annebrith mappen. Om ikke så må du pakke ut filene lokalt og deretter laste dem opp i annebrith mappen.
Og deretter følge instruksene til gusse her ;)

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 1:09 pm

ja...sjekker det nå hos active24....MEN går det ikke så lager jeg mapper slik som det er i installasjonen og laster opp alt der...tusen takk!!! :D

gusse500
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by gusse500 » Mon May 05, 2008 1:11 pm

Start på nytt

1. Slett alt i mappen /annebrith på serveren.
2. Slett alt i mappen annebrith på din maskin
3. Last ned fra http://joomlacode.org/gf/download/frsre ... ackage.zip til mappen annebrith på lokal maskin
4. Pakk ut Joomla_1.0.15-Stable-Full_Package.zip i lokal mappe annebrith
5. Slett filen Joomla_1.0.15-Stable-Full_Package.zip i lokal mappe annebrith
6. Last opp filene og mappene i lokal mappe annebrith til mappen annebrith på serveren
7. Start installasjonen http://www.festkaker.no/annebrith
8. Under installasjonen forandre mysql prefiks fra jos_ til abs_ . Ikke slett noe, installer eksempeldata etter forandring av prefiks.
9. Ferdig
Last edited by gusse500 on Mon May 05, 2008 1:12 pm, edited 1 time in total.
Search and find the answer

:)

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Post by sone12 » Mon May 05, 2008 1:12 pm

annebrith75 wrote:ja...sjekker det nå hos active24....MEN går det ikke så lager jeg mapper slik som det er i installasjonen og laster opp alt der...tusen takk!!! :D
For guds skyld! IKKE OVERSKRIV DEN ANDRE INNSTALLASJONEN DIN NÅ! HUSK AT DET SKAL I ANNEBRITH MAPPEN!
Du trenger ikke lage mappestrukturen til joomla. Den ligger ferdig strukturert inne i zipfilen. Bare sørg for at filene blir lastet opp i annebrith mappen!

Følg bruksanvisningen til Gusse her så går alt bra ;)

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 1:25 pm

Nå håper jeg at det ble rett....det gikk faktisk an å dra hele den utpakkede joomlainnstallasjonen i annebrith på ftp...så nå ligger alt rett tipper jeg....

og gudene vet sikkert nå at jeg ikke er noe stjerne i dette faget HAHA :D

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 1:31 pm

den laster visst ennå opp..... :pop

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re:Ang URL...

Post by Roar » Mon May 05, 2008 1:49 pm

Ja jeg får slenge meg på jeg også med formaninger.

Når du nå sender alle filene dine med ftp så må du være sikker på at alle filene ble med over. Uten kan installasjonen gå galt, eller du kan få problemer senere.

Om du ikke kan pakke ut zip filer i kontrollpanelet ditt hos active24 så bør du installere en explorer komponent på din Joomla.

Og så må jeg si at du er utrolig tøff, eller dumdristig som prøver og feiler på en live side. Håper for din og vår skyld at du har backup av database og filene.

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 2:12 pm

nei nå vet jeg ikke om jeg skal tørre å gå vider...har kommet til joomla installer

pre installation check er gjort...og er på step 1.....skal jeg bare avslutte?? :-[ tenk om alt blir feil og jeg ødelegger siden nå??? hihi

gusse500
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by gusse500 » Mon May 05, 2008 2:18 pm

Bare fortsett, dette går bra. :) Var inne på festkaker.no, ingenting ødelagt der. :) :)

Husk å forandre prefiks til mysql

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 2:22 pm

jeg forandret prefiksen til abs_ jeg....du sa det først... :-[

gusse500
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by gusse500 » Mon May 05, 2008 3:38 pm

Når du er ferdig med installasjonen, forande rettighetene på servermappen annebrith til 755.

user - read/write/execute
group - read/execute
world - read/execute

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 3:51 pm

Da har jeg klart det jeg ville:..innstallert joomla, flyttet filene ut av mappen som ble liggende under annebrith og inn på annebrith og deretter endret nødvendige linjer i configuration.php ....dette med stooooor hjelp av Kristian over msn!

*sensurert*

ellers må jeg bare takke resten av dere....for endelig fikk jeg det til!!!

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Post by sone12 » Mon May 05, 2008 3:58 pm

annebrith75 wrote:Da har jeg klart det jeg ville:..innstallert joomla, flyttet filene ut av mappen som ble liggende under annebrith og inn på annebrith og deretter endret nødvendige linjer i configuration.php ....dette med stooooor hjelp av Kristian over msn!

*sensurert*

ellers må jeg bare takke resten av dere....for endelig fikk jeg det til!!!
Jeg rakk å ta en screenshot av posten din før du sensurerte den. Jeg finner den frem til Joomla Day neste år bare for å minne deg på hva du har lovet...heheh! Lykke til med den nye innstallasjonen din og den ser ut til å funke bra.

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Mon May 05, 2008 4:23 pm

Ok da har du bevismaterial....haha....og jeg kommer til å holde meg til det jeg har sagt haha... ;)

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Re:Ang URL...

Post by annebrith75 » Tue May 06, 2008 5:43 am

Roar wrote:Ja jeg får slenge meg på jeg også med formaninger.

Når du nå sender alle filene dine med ftp så må du være sikker på at alle filene ble med over. Uten kan installasjonen gå galt, eller du kan få problemer senere.

Om du ikke kan pakke ut zip filer i kontrollpanelet ditt hos active24 så bør du installere en explorer komponent på din Joomla.

Og så må jeg si at du er utrolig tøff, eller dumdristig som prøver og feiler på en live side. Håper for din og vår skyld at du har backup av database og filene.
ok må bare si at jeg sjekket hos active24 ang backup og det kjøres HVER dag...kan få det tilbakestilt for 1000.- sa de...så OM det hadde blitt feil var det jo ikke verre enn det??? eller

NÅ må jeg bare spørre dere som er erfarne på dette:

Ideen min er jo at det skal komme flere undersider. HVERT medlem skal ha sin egen underside noe VI skal sette opp og redigere....alt utenom tekst da....MEN nå har jeg forstått at det jeg gjorde i går var best risikabelt og hvordan i alle dager skal det bli om jeg en dag skal gjøre dette 5 ganger....tipper nemlig at når høsten kommer vi må ha 25 undersider....

Er det da lurt å gjøre dette på denne måten??? SELV føler jeg at det gikk nesten knirkefritt ...eneste var at jeg bare måtte vite HVOR filene skulle legges...NÅ vet jeg jo dette og kan vel ting gå lettere...? eller anbefaler dere meg IKKE å gjøre dette mere???

Og når det gjelder å få alle filene med seg??? hva menes med det....når man kan dra alle filene fra joomlainstallasjonen rett i mappen på ftp...kan jeg ikke skjønne at noen filer blir liggende????

Vel håper noen kommer med kloke ord... :D ha en flott dag ....

ps gusse takk for TYDELIG beskrivelse i går.... ;) og du...på neste underside som feks heter LindaB...skal prefiksen der være lbs_ da?????

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Re:Ang URL...

Post by Roar » Tue May 06, 2008 6:39 am

annebrith75 wrote:
Ideen min er jo at det skal komme flere undersider. HVERT medlem skal ha sin egen underside noe VI skal sette opp og redigere....alt utenom tekst da....MEN nå har jeg forstått at det jeg gjorde i går var best risikabelt og hvordan i alle dager skal det bli om jeg en dag skal gjøre dette 5 ganger....tipper nemlig at når høsten kommer vi må ha 25 undersider....

Er det da lurt å gjøre dette på denne måten???
For meg høres dette ut som veeeeeldig mye jobb. Men du/dere må selv avgjøre om det er viktig og ha egen url.
Men det du har gjort kan også lett gjøres med å gi hver en egne meny og bruke seksjoner og kategorier. Resultatet vil bli akkurat det samme, bortsett fra egen url. At alle skal he egen url hvor viktig er det? Har du tenkt gjennom hvordan besøkende skal finne url. Er det mest sannsynlig at de som skal besøke din side først er inne på festkaker for så og finne en link til din side, eller tror du de vil gå rett til din side?

Hva med vedlikehold: La oss si at du har 25 forskjellige url altså 25 forskjellige installasjoner, så kommer versjon 1.0.16 en kritisk oppdatering, da blir det ikke mye kakebaking?

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Post by sone12 » Tue May 06, 2008 6:53 am

Må si meg litt enig i deg Roar. Kanskje det beste alternative da er å gjøre SEF (Search Engine Friendly) url slik som jeg vel nevnte tidlig i denne topicen.

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Tue May 06, 2008 6:57 am

Jo egne menyer er jo for så vidt greit men det vi IKKE får til da er at hver enkelt har mulighet til å redigere sin egen side...jeg så for meg fordelen ved egen url at jeg lager oppsett til siden...så kan jeg sette "eieren" til admin og denne kan redigere på front ....når dette er nødvendig...

med egne menyer under festkaker.no kommer vi og i problemer med tittellink. ALLE vil ha et content som heter bryllupskaker....MEN på hovedsiden er det linket til bryllupskaker....så da blir plutselig HOVEDsidens bryllupskaker linket til sist lagde content som heter dette.

OG med egne menyer under festkaker.no har ingen mulighet til å redigere selv sant? jo det går men har ikke lyst til å ha 35 administratorer....nå må det sies at egen URL blir mye jobb MEN dette er ikke noe noen får gratis...
egen hjemmeside vil være fra høsten en del av medlemspakken ...sammen med 4 andre ting koster dette en viss sum ...så vi vil jo da kanskje ikke tjene så mye på å bake men desto mer på internettsiden.... :D

skal ikke røpe her hva neste steg er men det er en ide med dette....for la oss si at etter 2 år vi har samlet 100 stk under 1 fane på denne måten.....MED hovedside...og egne url....ville ikke dette blir mer oversiktilg da med EGNE url...enn 100 menyer som ligger i backend???

eller finnes det en annen løsning på dette? ;)

gusse500
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by gusse500 » Tue May 06, 2008 3:11 pm

Det som du beskriver ville jeg personlig kjørt på en dedikert server. Der kunne du ha en hovedinstallasjon, festkaker.no, og kjøre brukerene dine som virtuelle servere med egne mapper, egne brukere i mysql, og låse hver bruker til sin mappe. Gir god sikkerhet. Det er mulig å gjøre det du beskriver på den serveren du er på nå, men det gir veldig mye arbeid og dårliger sikkerhet. Ville personlig ikke gjort det.

Det blir også begrensinger på hvor stor databasen din blir. Vet ikke hvilke begrensinger Active24 har. F.eks. medlem 52 melder seg inn. Alt går bra, men begrensinger i databasestørrelsen gjør at medlem 53 ikke får plass i databasen.

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Wed May 07, 2008 6:50 am

gusse500 wrote:Det som du beskriver ville jeg personlig kjørt på en dedikert server. Der kunne du ha en hovedinstallasjon, festkaker.no, og kjøre brukerene dine som virtuelle servere med egne mapper, egne brukere i mysql, og låse hver bruker til sin mappe. Gir god sikkerhet. Det er mulig å gjøre det du beskriver på den serveren du er på nå, men det gir veldig mye arbeid og dårliger sikkerhet. Ville personlig ikke gjort det.

Det blir også begrensinger på hvor stor databasen din blir. Vet ikke hvilke begrensinger Active24 har. F.eks. medlem 52 melder seg inn. Alt går bra, men begrensinger i databasestørrelsen gjør at medlem 53 ikke får plass i databasen.
kan du si meg ...dedikert server??? :-[ kan du forklare litt mer....litt i jentejoomlaspråk takk haha :D

gusse500
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by gusse500 » Wed May 07, 2008 7:13 am

Det menes en egen datamaskin som du styrer alt med selv. F.eks. Styring av apache, php, rettigheter til diverse osv.
Den som styrer maskinen må ha peiling på Linux (som er et operativsystem, som windows) og helst litt peiling på apache, php, scripting (eller vite hvor man finner hjelp)
Denne datamaskinen står hos en leverandør, som hos activ24.(Den kontoen du har hos activ24 gir deg plass på en server sammen med mange andre, med en dedikert server er du alene på serveren, vis du ikke leier ut plass da).
Det som er bakdelen er at adminstratoren av serveren må ha peiling på hva han/hun driver på med. Du får liten/ikke hjelp hos leverandøren som har maskinen. Maskinen kan stå hvor som helst i verden. Min står f.eks i USA, men jeg sitter hjemme og styrer den.
Fordel er at du har full frihet til å gjøre hva du vil på serveren. F.eks stenge deg selv helt ut fra den (har gjort det en gang :-[ :-[ )
Leverandøren setter opp serveren første gang, mens administratoren må vedlikeholde og legge til/avinstallere linuxprogrammer, sette rettigheter, osv.

Håper dette var litt mere forklarende. :)

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Wed May 07, 2008 7:24 am

Ok dette ble jeg mere klok på..... :D MEN akkurat for øyeblikket tror jeg min kunnskap ikke er nok til å gjøre noe slikt....kanskje en dag i fremtiden...ELLER kanskje kjøpe en slik tjeneste hos noen???
Jeg skal i alle fall gå joomla kurs før høsten og tipper jeg må ta meg noen generelle kurs ang DATA før jeg begynner å styre med slike ting... :D

;)

gusse500
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by gusse500 » Wed May 07, 2008 7:40 am

Kan anbefale å lese litt om linux, apache, php, mysql.
Dummies bøkene som omhandler dette kan anbefales :) . De gir en enkel innføring og så kan man avansere med andre bøker hvis man finner ut at dette er noe.
Det finnes sikkert noen som kan adminstrere en dedikert server for deg. Mot betaling eller gratis? :)
Skulle gjerne gjort det for deg , men pr idag har jeg desverre ikke kapasitet. :(

annebrith75
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by annebrith75 » Wed May 07, 2008 8:05 am

gusse500 wrote:Kan anbefale å lese litt om linux, apache, php, mysql.
Dummies bøkene som omhandler dette kan anbefales :) . De gir en enkel innføring og så kan man avansere med andre bøker hvis man finner ut at dette er noe.
Det finnes sikkert noen som kan adminstrere en dedikert server for deg. Mot betaling eller gratis? :)
Skulle gjerne gjort det for deg , men pr idag har jeg desverre ikke kapasitet. :(
Snille du!!! :D Jeg må visst bestille meg flere bøker forstår jeg :D :D hva skal det bli av meg i fremtiden haha...folk begynner allerede NÅ å klage på at de ser meg for lite... sosialt liv ??? hva er det haha...

Post Reply

Return to “Diverse (off topic)”