hos Domeneshop MÅ alle 1.0/1.5 siter oppgraderes - hva ?

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
nettemor
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 304
Joined: Fri Dec 08, 2006 10:44 pm
Location: Norway

hos Domeneshop MÅ alle 1.0/1.5 siter oppgraderes - hva ?

Post by nettemor » Wed Jul 25, 2012 1:33 pm

Hei,
Opp igjennom årene har jeg brukt domeneshop til mine kunder, og dermed har jeg mange siter liggende der, alle i forskjellige versjoner. Har noen få 1.0 siter men maaaange 1.5 siter. Nå er det slik at domeneshop oppgraderer alle serverne sine, så 1.0 og 1.5 siter ikke vil fungere. Jeg har opplevd mange siter som nå ikke funker, men har fått domeneshop til å flytte disse sitene til den serveren som skal oppgraderes sist slik jeg får kjøpt meg litt mer tid.
Men i løpet av de neste 1-2 mnd vil domeneshop oppgradere denne aller siste serveren og med det også kreve at vi oppgraderer til 2.5.
De vil ikke tillate 1.0 eller 1.5 siter lengre.

Så nå har jeg et dilemma. En oppgradering vil ta tid (jeg bruker mange extensions i mine sites, og mange av dem er ikke engang oppgradert til 2.5), og samtidig vil dette medføre en relativ stor kostnad for kunden. Jeg syns når jeg har levert et system så kan jeg ikke komme 5 år senere og be om f.eks. 7000 ekstra for å oppgradere? Dette sliter jeg med. Har jo maaange siter liggende der, og det vil også ta enormt med tid å få gjort dette....

Slik jeg ser det så er alternativet å gjøre oppgradering, evt flytte til ny leverandør som ikke krever at man oppgraderer.

Jeg trenger litt innspill her fra andre? Hva gjør dere? Hva anbefaler dere? Og hva syns dere om at domeneshop sin strategi her, - er det helt ok?

.... rådvill.....

User avatar
operafox
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 87
Joined: Mon Feb 23, 2009 4:53 am

Re: hos Domeneshop MÅ alle 1.0/1.5 siter oppgraderes - hva ?

Post by operafox » Wed Jul 25, 2012 4:21 pm

Dersom du er reselger av hosting fra domeneshop, altså om kundene forholder seg til deg uten å ha et direkte kundeforhold med domeneshop blir det vanskelig å kreve betaling.

Derimot om du bare har anbefalt domeneshop ville jeg tatt meg betalt for å flytte hjemmesidene til en ny host som fortsatt kan kjøre 1.0.

nettemor
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 304
Joined: Fri Dec 08, 2006 10:44 pm
Location: Norway

Re: hos Domeneshop MÅ alle 1.0/1.5 siter oppgraderes - hva ?

Post by nettemor » Wed Jul 25, 2012 4:38 pm

Jeg er ikke reselger - heldigvis :-)
Har du noen hoster du anbefaler som funker bra på joomla sites ?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: hos Domeneshop MÅ alle 1.0/1.5 siter oppgraderes - hva ?

Post by rued » Fri Jul 27, 2012 8:20 pm

Med mindre du er i stand til å selv holde disse 1.0 sidene, og utdaterte og usikre utvidelsene, ved like bør du jo anbefale dine kunder å komme seg over på nyere versjoner.

Om du ikke har informert dine kunder om at programvaren har en forventet levetid vil jeg jo si at du har feilet en del, som konsulent og tjenestetilbyder.

Når det gjelder Joomla! 1.5 er den fortsatt en støttet versjon (men kun frem til september), og Domeneshop er jo ikke mye bra om de ikke er i stand til å holde servere som støtter dette frem til da i det minste (men det vet vi jo da også egentlig fra før ;)).

Du bør nok sette deg litt inn i levetiden til systemene, påse at alle er oppdatert med siste sikre versjon - og at ikke noe er listet med kjente sikkerhetshull. Videre må du nok bare bite i det sure eplet, og informere hver av dine kunder om at de bør oppdater.

Et CMS/websystem har sjelden så lang levetid som 5 år, uten noen oppdateringer. Da er det en død hest ...

Når det gjelder webhotell, se http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=436&t=156319
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Diverse (off topic)”