Rettigheter til egen Joomla! side...

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Rettigheter til egen Joomla! side...

Post by zenior » Sun Apr 14, 2013 8:47 am

En bekjent av meg har engasjert et Norsk firma (vi kaller det heretter bare PN) til å lage, hoste og vedlikeholde sitt eget firma (vi kaller det heretter bare PBT) sin webside. I kontrakten står det at PN til en hver tid skal holde websiden oppdatert, både når det gjelder vanlige sikkerhetsoppdateringer og når det gjelder plattform.
Når jeg sjekket websiden for min venn fikk jeg se at det var versjon 1.5.19
På dette tidspunktet burde det vært 2.5.9
Jeg gjorde min venn oppmerksom på at det å betale 1400,- pr. måned for dette var bortkastet. I tillegg til dette hadde PBT betalt et større beløp for førstegangsoppsett av sidene. Kontrakten er nå forøvrig gått ut, og står klar for fornying. Jeg anbefalte PBT derfor å ta et møte med PN for å terminere kontrakten, og be om innlogging til MySQL DB samt FTP slik at vi kunne hente ut all info og flytte sidene til en mer seriøs aktør.

PBT ba om et møte med PN, dette forøvrig uten å fortelle hva møtet dreide seg om. I dette møtet ble PBT møtt av tre personer fra PN, deriblant en jurist, som forsikret min venn om at han ikke hadde noen som helst rettigheter til disse opplysningene, fordi de bare "leide" websiden sin av PN. De var altså (klare for kamp) og hadde tydeligvis vært i denne situasjonen før. For å si det rett ut ble min venn fra PBT her rett og slett "overkjørt" av en autoritær leverandør.

Domenet er forøvrig registrert på PBT, alle tekster og bilder er levert til PN av PBT, og PN har tatt betalt for å legge dette ut på websiden.

Kontrakten er litt diffus, og kan faktisk tolkes litt som at PN har rett i sine påstander.

Jeg mener nå at en slik kontrakt umulig kan holde vann, men anbefaler min venn at vi for å unngå en tung rettsprosess om dette rett og slett trekker ut databasen ved hjelp av en backup komponent, bildene ved hjelp av Media Manager, og at vi deretter bygger opp en ny 3.0 side hos ProIsp. PN kan vel umulig beholde noen som helst slags form for rettigheter på stoffet da??
Noen som har andre synspunkter på dette?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Rettigheter til egen Joomla! side...

Post by rued » Sun Apr 14, 2013 9:03 am

Dette hørtes ut som et lite seriøst firma, som nok juridisk er litt ute på tynn is - men som har ressurser nok til å "skremme" sine kunder. Tror nok de vil tape en sak, dersom de holder tilbake kundens data - som kunden har betalt dem for å behandle/legge inn. PBT eier jo sine egne data, selv om de leier plassen og en webredaktør til å legge dem inn.

Men alt dette blir vanskelig å vurdere uten å se avtalen. Men jeg ville nok oppfordret PBT til å ta backup og bygge ny side ut fra dette. PN har jo uansett gjort seg skyldig i grovt kontraktsbrudd ved å ikke holde systemet oppdatert overhode, som minimum skulle siden kjørt 1.5.26 for å være "trygg" for hacking.

PS! Det faktum at PN helgarder seg med å ta med jurist på et slikt møte sier vel i utgangspunktet sitt om driften deres.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Rettigheter til egen Joomla! side...

Post by sone12 » Sun Apr 14, 2013 12:44 pm

Uten å kjenne til den kontrakten, så ville i hvertall ikke jeg fornyet sammarbeid eller avtale med den leverandøren. Å prøve å skremme eller tvinge sine kunder virker for meg i hvertfall som en nokså uheldig proksis.

Innstaller en backupkomponent og ta backup før det er for sent. Man hvet jo ikke var denne leverandøren kan gjøre med siden. Stenge den, slette det eller lignende.
Kristian P. Granrud

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Rettigheter til egen Joomla! side...

Post by zenior » Sun Apr 14, 2013 12:54 pm

sone12 wrote:Innstaller en backupkomponent og ta backup før det er for sent. Man hvet jo ikke var denne leverandøren kan gjøre med siden. Stenge den, slette det eller lignende.
Jeg har nå hentet siden med Akeeba og installert på sikker server. Har full kontroll i øyeblikket... tror jeg. Litt kluss med URL på enkelte bilder foreløpig, men det er fordi installasjonen ikke ligger på server root..
Fikk for et minutt siden også kontroll på Admin ID No. 62 så dette går veien...


Locked

Return to “Diverse (off topic)”