Den evige jagt på det fantastiske webhotel

Ofte stillede spørgsmål og svar. Vejledninger og dokumentation.

Moderator: b-ronnow

Locked
solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Den evige jagt på det fantastiske webhotel

Post by solsikkehaven » Wed Aug 12, 2009 7:10 am

OBS: PERSONLIG, SUBJEKTIV webhotel test. Ikke nødvendigvis den ultimative sandhed, oplevelsen kan være anderledes for andre personer, ligesom forudsætninger kan være forskellige....

Jeg har i den seneste måneds tid (nogle tidligere end det) testet en lang række (fortrinsvis) udenlandske webhoteller, der har følgende "karakteristika".

* Tilbyder Reseller Hosting - altså at man har mulighed for, inden for den kapacitet af lagringsplads og båndbredde man har købt, at uddele separate webhoteller med eget kontrolpanel etc. til kunder. Jeg formoder at hastigheden på deres almindelige shared hosting services er den samme.

* Der skal tilbydes ubegrænset adgang antal domæner pr. webhotel (altså ikke webhoteller der har 1-2-3 domæner som maksimum pr. webhotel)...

* Det er ligegyldigt om de er danske eller udenlandske, for jeg taler&skriver engelsk udmærket. Bemærk at PING tiden til danske webhoteller jo typisk er måske 6 ms, mens de amerikanske udbydere har 130-155 ms. Det betyder i teorien lavere hastighed, men det holder altså nødvendigvis ikke i virkeligheden !)....Så (men det skriver jeg senere om) jeg tester altså for den hastighed og konsistens i hastigheden som OPLEVES.

* Tilbyder support via online ticket system (og eventuelt email) - og rent faktisk svarer indenfor rimelig tid (hvad er rimeligt ? - sådan at man kan få løst sine problemer og få svar på sine spørgsmål uden at vente i mange timer).

* som option (vægtet højt) online chat hjælp

* Det er vigtigt at finde et forhold til hastigheden på en standard joomla side, så den kører rimeligt fornuftigt (hvad er det ! ?) - men samtidig at den ikke har "huller" undervejs, det vil sige at pludselig står joomla helt stille når man f.eks. trykker på et menupunkt i flere sekunder før den ligesom "får hul igennem". Jeg formoder at det primært er database forbindelsen der halter, men det kan sagtens også være drev-adgangen der halter (hvor meget harddiskene har at lave).

Det skal siges at når man søger på internet (google'er) så findes der et hav et "review" sider derude, som påstår at teste og have reviews af diverse web host's. Men læg mærke til at næsten alle af disse er sider der lever af, at de selvsamme webhost's betaler for deres tilstedeværelse. Det er ALDRIG objektive reviews, men mere end form for reklame.

Iøvrigt skal det siges, at jeg har testet en række "massive oversellers". Det vil sige firmaer som oversælger HELT VILDT, f.eks. ved at sige UNLIMITED diskspace, UNLIMITED dit og dat. Reseller platformene er typisk altid afgrænset, men også her kan man få nogle gode deals, for eksempel 25 GB for 20-25 USD om måneden. Ligesom båndbredden også er ret høj. Disse "massive oversellers" har typisk også rigtigt mange kunder pr. server, men da vi jo tester for den reelle hastighed og om det kører jævnt, så er det bare noget man skal have i baghovedet når man tester disse udbydere.

* Jeg har kun testet webhoteller, hvor der er "money-back-guarantee", så min udgift til disse tests har været yderst begrænset :-)

Da vi har (mindst) en web hotel udbyder herinde (redhost.dk) skal det siges at jeg ikke har vurderet hoteller der udbyder servere med et begrænset antal kunder på hver server og som ikke laver "massive overselling". Det må være klart for enhver, at disse webhoteller fungerer mere optimalt = hurtigere, endnu mere stabile, men der er yderst begrænset plads og prisen er (meget) høj (høj i forhold til hvad ? - ikke i forhold til hvis man har et virksomhedssite der *skal* være super-optimeret, men set i forhold til de mange privat/forenings/små virksomheds sites som mange (af os) har kørende). Jeg har ikke haft mulighed for at teste redhost.dk specifikt.

Iøvrigt kan virtuel dedikeret server eller ligefrem en helt dedikeret server være at foretrække hvis du virkeligt vil have hastighed og overkomme nogle af de begrænsninger som shared hosting har (et eksempel: normalt er der begrænsning på hvor mange mails du kan sende pr. tidsenhed f.eks. 300 mails pr. time på shared hosting - det varierer fra webhotel til webhotel udbyder, mens man på de virtuelle dedikerede og dedikerede servere ikke har disse begrænsninger, for der deler man ikke ressourcer med andre og derfor kan man / får man selv lov til at bestemme).

Iøvrigt skal det siges, at min personlige favorit når vi taler kontrolpanel systemer (naturligvis) er WHM/cpanel. Alt andet (herunder Plesk og diverse hjemmelavede systemer) blegner ved sammenligning.

Nå, vi skal frem med nogle navne på nogle af de webhoteller der blev testet:

justhost.com - tilbyder den ultimative pakke = Unlimited hvad som helst. De uafhængige reviews der trods alt findes "derude" hagler deres service ned. Support er næsten ikke eksisterende. Et godt tilbud, men for godt til at være sandt, ikke også :-) - kører cpanel.

gigahost.dk - Super hastighed, middelmådigt egetudviklet kontrolpanel, kun mulighed for at lægge support tickets, som generelt (baseret på min erfaring, at jeg har haft 1 webhotel i årevis, 1 webhotel i 1 års tid = 2 webhoteller kørende hos dem p.t.) tager rigtigt, rigtigt lang tid om at blive besvaret. Deres support kan siges at være meget dårligt kørende. Firmaet er formentligt ikke særligt stort og de trænger til enten at sælge helt vildt mange flere webhoteller til kunder, så de kan ansætte noget support personale eller indføre andre tiltag. Iøvrigt skal det siges at når gigahost kører, ja så kører det faktisk rigtigt fornuftigt i hastighed etc. Webmail er dog - set over en længere periode - ikke særligt stabilt.

servage.net - engang min egen favorit. Uhyggeligt mange udfald, hastighedsproblemer. Deres support er meget eksisterende, men kvaliteten på supporten er i bund (man føler sig meget "affærdiget" når man har haft gang i deres support). Man får aldrig et svar på hvad der egentligt var galt, blot at det eller det eller det nu virker igen. Hastighedsproblemer løses ved at skifte hele sit webhotel til et nyere cluster, så virker det lidt igen (problemet er jo bare, at så skal configuration.php i joomla jo laves om = mindre problem) samt alle email klienter skal have opdateret info om hvor de skal have hentet post (kan godt være et større problem). Egetudviklet kontrolpanel system.

danhost.dk - har haft flere webhoteller for nogle år siden hos dem. Super stabilt, kan absolut anbefales. Men ikke helt billigt, og ikke ret meget plads. Danhost falder iøvrigt udenfor kategori (undskyld!) da de har begrænsninger på antallet af domæner pr. webhotel. Men nævner dem alligevel i denne test. Og....før der er nogen der siger "hov Danhost de har da ikke reseller hosting - jo, de har, de skilter bare ikke særligt meget med det - iøvrigt alt for dyrt det reseller hosting setup de har :-( ).

site5.com - har prøvet både deres almindelige shared hosting samt deres reseller hosting. Middelmådig hastighed, med udfald. På trods af korrekt DNS opsætning forsvandt nogle mails der var sendt til mail adresser liggende på site5.com, hvilket var årsagen til at jeg skiftede site5 ud dengang. reseller delen kører whm/cpanel, shared hosting kører egetudviklet kontrolpanel

eleven2.com - super hastighed når vi ser på shared/reseller hosting. Support er middelmådig og det tager lang tid at få svar, set i forhold til markedets bedste udbydere på dette område. Eleven2.com kører whm/cpanel. Desværre holder de ikke hvad de lover (en feature: killer backup, hvor man har automatisk backup og selv kan vælge filer/det hele ud igen findes simpelthen ikke), deres forum er lukket ("de havde for få indlæg til at det kunne betale sig") osv. osv. Det holder ikke i længden.

hostgator.com - et af verdens absolut største (hvis ikke DEN største) udbyder af shared&reseller hosting. Deres servere (formentligt mere end 6.000 servere, måske mere i retning af 8.000) ligger hos theplanet (som er verdens formentligt største indenfor dedikerede servere). Jeg har prøvet dem af 2 omgange i den sidste måneds tid. Første gang oplevede jeg lidt "klumper" i hastigheden, så jeg afskrev dem egentligt hurtigt og fik min money-back-guarantee. Men jeg blev bare ved med at læse om dem rundt omkring og de var absolut førende hele vejen igennem .. Til sidst besluttede jeg for at prøve igen. Blev oprettet igen og må konstatere, at hastigheden holder hele vejen igennem. hostgator.com kører (selvfølgelig, dejligt) whm/cpanel. hostgator.com har markedets bedste (eller da jeg ikke har testet alt og alle, så noget af det bedste) support overhovedet. Online chat der har løst mindre problemer online med det samme, ticket system som bliver besvaret rigtigt hurtigt - der kommer en mail til din mail boks også og den kan du nøjes med at besvare, så fungerer det også) - samt et forum. Ventetiden på online chat har været mellem 0 sekunder og 30 sekunder. På et vilkårligt tidspunkt har der været mellem 10-30 assistenter online og mellem 0-15 kunder i kø. Da der var 15 tog det 30 sekunder !).

rochenhost.com - brad baker og kumpaner (core members af joomla). De hoster jo alle de officielle joomla sider (denne f.eks.) - og de påstår selv at deres opsætning af den mest joomla-optimerede der findes. Det er lidt halvdyrt, men det skulle da prøves. Jeg havde webhotel i månedsvis hos dem, men måtte opgive til sidst. Det er ikke superstabilt og hastigheden er faktisk ikke ret god. Jeg har et indlæg engang, hvor jeg beskriver, at et site jeg havde hos dem med et slideshow, der tager 7-8 sekunder om at loade, tager et par sekunder der hvor jeg flyttede det til. Altså det helt samme site, bare flyttet. Desværre holder rochenhost.com ikke hele vejen, det ville altså være super at være hosted hos dem ellers, for de har super support ! - findes ikke bedre).

Listen er en del længere, men det er meget same/same. Der er også nogle danske jeg ikke har testet. Lad mig blot nævne one.com (som kører safemode=on) - et webhotel man ALDRIG skal benytte til joomla. Og i123.dk som sikkert er udmærket til Joomla, men jo ikke tilbyder ret mange domæner pr. webhotel - så det falder altså udenfor kategorien her !.....

Jeg har besluttet mig for at benytte mig (har gjort det) af money-back-guarantee på alle webhotellerne som jeg har testet, undtagen......(trommehvirvel - nu kommer vinderen)....

http://hostgator.com
God hastighed, SUPER god service/support. Godt med plads, kører WHM/CPANEL.
Hvis du kan "nøjes" med et shared/reseller setup, så kan hostgator.com varmt anbefales !

P.S. Skal du teste en standard joomla installation på hostgator, så har jeg sat en helt standard installation op her: http://tiny url.com/ox4cvm (i en begrænset periode).....
Morten Knudsen
http://mortenknudsen.dk - WordPress hjemmesideløsninger til vestjyske virksomheder og foreninger
http://wpguru.dk - WordPress Guru - tips & tricks til WordPress

SlashLite
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Den evige jagt på det fantastiske webhotel

Post by SlashLite » Wed Aug 12, 2009 5:31 pm

Tak for god gennemgang.

Når man flytter til nyt webhotel, håber man hver gang at det er det ultimative, til prisen. Som privat eller hobby-reseller har man sjældent lyst eller råd til dedikerede servere eller det der ligner. Men over tid lærer man, at ens egen tid også kan blive for dyr. Når hjemmesiden (eller de 10 man hoster for vennerne) på mystisk vis er nede, hacket, eller bare ikke virker pga. f.eks. safemode, er 100 kr. mere om måneden måske godt give ud. Især hvis der er backup og support, der virker i praksis når man står i det.

Jeg var meget betænkelig ved at flytte til udenlandsk webhotel, især pga. meldinger om ping-tider og dårlige søgeresultater i f.eks. Google pga. udenlandske ip-adresser. Gjorde dog forsøget (Rochen), og jeg har ikke oplevet de frygtede problemer.
Jeg benytter dog GratisDNS til DNS, i stedet DNS-server på eget domænenavn, som er muligt hos Rochen, da dette kunne forøge load-tider, pga. DNS-serverne så også står langt væk i Amerika. GratisDNS er heller ikke berømte for hastighed, men er generelt okay, og man kan alt, når man ved hvordan :-)

Som et punkt på tjeklisten vil jeg gerne tilføje mulighed for SFTP (Secure FTP) og hastigheder på up- og download via FTP.

/SlashLite

reupke
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by reupke » Wed Aug 12, 2009 5:46 pm

Meget interessant :)

Men jeg ville gerne høre mere om, hvorfor du foretrækker cPanel fremfor Plesk?

/Christian
Christian Reupke
Work: http://www.netsite.dk NETsite A/S - Hosting
Signature rules - Literal URL's Only.

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Wed Aug 12, 2009 6:15 pm

slashlite -> bruger også gratisdns :-)

hastigheder på FTP er ganske relevant, enig med dig, Frank :-)
SFTP betyder intet for mig, selvom jeg generelt er enig i, at optimering af sikkerhed er en god ting.....

reupke -> hmmm. det virker bare mere logisk, det er mere overskueligt, det er svært at sætte fingeren på. WHM/Cpanel fungerer bare og de rigtige muligheder er der.......Ikke et godt svar, men det er lige sådan jeg føler det. Du har som udbyder nok selv afprøvet en del, så jeg "tør" ikke lige sætte fingeren på noget bestemt :-) - jeg er trods alt ikke professionel tester, men det er bare følelsen af whm/cpanel der er helt rigtig.

p.s. rettelse til tidligere ....vi har mindst 2 web udbydere her (velkommen til vores forum, reupke !)....
Morten Knudsen
http://mortenknudsen.dk - WordPress hjemmesideløsninger til vestjyske virksomheder og foreninger

tresan
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by tresan » Wed Aug 12, 2009 10:09 pm

I skal være opmærksom på at hvis i flytter jeres websites til udbydere på andre kontinenter så vil jeres websider typisk indekseres af "fremmede" google datacentre.

"Lokalt" set i nordeuropa er forskellene markant mindre eller ikke eksisterende - men fra EU til Asien eller EU til USA osv. kan der faktisk være markante forskelle.

Det kan altså have en vis indfyldelse på SERPS i Google og det bør tages med i jeres overvejelser hvis ellers jeres websites placeringer i Google har betydning for jer :)
Ronni K. G. Christiansen (@redwebdk)
http://www.redcomponent.com/ - One big family of Joomla extentions & templates
http://redweb.dk - Joomla Webdesign & Development
redHOST.dk - 100% Joomla Webhotel - Dansk support med Joomla viden!

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Fri Sep 11, 2009 7:54 am

Som opfølgning/afslutning vil jeg gerne sige, at jeg har været MEGET tilfreds med valget af min webhotel løsning.

En ting som jeg undervurderede og som ikke kan prioriteres nok er adgang til support. Som en option havde jeg skrevet tidligere, at jeg vægtede online chat mulighed. Men hold da op, hvor har jeg undervurderet dette.

Istedet for som tidligere at sende en support ticket ind osv - så går man online med det samme - og vupti grisen, så er et eventuelt mindre problem løst med det samme.
Morten Knudsen

berdal
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by berdal » Tue Nov 10, 2009 10:44 am

solsikkehaven wrote:Jeg har besluttet mig for at benytte mig (har gjort det) af money-back-guarantee på alle webhotellerne som jeg har testet, undtagen......(trommehvirvel - nu kommer vinderen)....

http://hostgator.com
God hastighed, SUPER god service/support. Godt med plads, kører WHM/CPANEL.
Hvis du kan "nøjes" med et shared/reseller setup, så kan hostgator.com varmt anbefales !...
Tager dig på ordet - og forsøger mig med hostgator.com :)
Den opfylder alle (og mere til) specs som jeg har brug for, iflg. hostgator selv. Derudover er prisen absolut til at have med at gøre.

Jeg benytter pt. one.com - som jeg har set udskældt af flere omgange hér på sitet. Bl.a. af Solsikkehaven (især?) ...
Grunden til at jeg nu flytter til hostgator, er at jeg har brug for en host der kan levere stabil og rimelig hurtig hastighed til mit kommende projekt. Og har oplevet at one.com ofte kører lidt trægt. Dette har nu ikke været noget stort problem på de "lette" sider jeg ellers har lavet.
Har derudover egentlig været ok tilfreds med one.com - og er ikke stødt på de store problemer med "safemode on"...
Udover at hastigheden han være et problem, og et par "hickups" i ny og pga "safemode on" og hvis man forventer en vis trafik på sit site. Hvad er problemerne da med one.com???
- Jeg er nysgerrig, fordi jeg ikke helt kan genkende den kritik jeg ofte støder på, bl.a. på dette forum.

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Tue Nov 10, 2009 11:10 am

Du vil ihvertfald opleve en anden verden med hensyn til muligheder i dit kontrolpanel - support kvaliteten osv. - og Joomla kører rigtigt godt på deres platform.

Hastigheden er stabil, OK, men jeg er sikker på at de HØJESTE hastigheder nås ved at købe et (dyrt) dansk webhotel - f.eks. har jeg hørt at redhost.dk er leverandører af webhoteller der yder godt - men jeg har ikke selv prøvet dem. Prisen er jo også derefter, men det er jo hvilke behov man har.

jeg har ikke fortrudt at jeg har skiftet til hostgator.com - super lækkert !
Morten Knudsen

berdal
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by berdal » Tue Nov 10, 2009 1:52 pm

Ja - har også savnet cpanel, som jeg havde da jeg benyttede siteground's hosting (som dog kørte virkelig langsomt) ...

Jeg er nu stødt på en lille hurdle, som jeg håber at nogle kan hjælpe med. Dk-hostmaster har ikke godkendt de navneservere som jeg skal benytte for at redelegere sitet til hostgator.com.

Jeg har været i forbindelse med support-chatten, som fortalte at jeg skulle benytte en 3. parts dns-udbyder... De foreslog openDNS - men jeg går udfra at jeg kan benytte gratisDNS istedet?
Er der nogen der kan give mig et par hints til fremgangsmåden? Hvis jeg redeleger til gratisDNS, hvordan videresender den så til hostgators navneservere? - Er det noget jeg gør via gratisDNS's kontrolpanel? (måske et dumt spørgsmål, men har ikke umiddelbart finde svar på mit spørgsmål i deres support-forum) ...

Med tiden kan det godt være at jeg skifter over til redhost, eller lign. Men prøver lige at se om hostgator kan dække mit behov. Jeg er også nødt til at tænke på de økonomiske omkostninger. Der er tale om et non-profit site...

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Tue Nov 10, 2009 1:54 pm

benyt du bare GratisDNS, det fungerer fremragende !

du skal indsætte A-records
localhost 127.0.0.1
domænenavn.dk xx.xx.xx.xx
*.domænenavn.dk xx.xx.xx.xx

samt MX records

jeg har det kørende på en lang række domæner.
Morten Knudsen

berdal
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by berdal » Tue Nov 10, 2009 2:15 pm

Ok ... Det vil jeg prøve. Mange tak for hjælpen! Det er virkelig værdsat! :)

sh@rky
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by sh@rky » Tue Nov 10, 2009 6:40 pm

der findes endnu en gratis dns udbyder, den hedder quickdns jeg benytter den selv og faktisk er den super god og tilligemed super nem at sætte op. Den opdatere flere gange og jeg finder den nemmere at sætte op.

adressen er http://www.quickdns.dk syndes bare lige jeg ville fortælle om den.
quickdns.jpg
hentdatafradns.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Henrik Larsen
Blogger om et liv med autisme http://autismeliv.dk - kun på Dansk - og lavet i Joomla
Skypeid: sharkydk (for kontakt, husk at angive hvor du har set mit ID)

berdal
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by berdal » Thu Nov 12, 2009 4:32 pm

Endte med at bruge gratisdns ... Synes umiddelbart at den var lettest at gå til. Måske fordi jeg i det hele taget mangler erfaring med dns - og de skar det hele rimelig meget ud i pap :)

Men tak for input, sh@rky!

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Fri Nov 13, 2009 8:05 am

det var et fornuftigt valg.
Morten Knudsen

berdal
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by berdal » Thu Nov 19, 2009 12:08 pm

Jeg må sige, at jeg er glad for at have fulgt anbefalingen, og hoppet over på hostgator... Jeg har uppet hastigheden mærkbart, selvom jeg blot benytter host-løsningen - og det hele kører aldeles snorlige! :)

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Thu Nov 19, 2009 12:39 pm

velbekommen.
Morten Knudsen

Locked

Return to “FAQ - Dokumentation og vejledninger”