oppgradering via c-panel

Spørsmål om administrasjon og installering
Locked
perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

oppgradering via c-panel

Post by perbjune » Fri Jun 25, 2010 10:05 am

Hei...prøver å oppgradere til siste versjon joomla,men får det tydeligvis ikke til så trenger hjelp

Jeg har versjon 1.5.17 som ble innstalert via fantastico på webhotellet pro isp. Men de nye oppdateringene her går tregt så må prøve å oppdatere uten fantastico. Jeg har da gjort følgende

Funnet pakken joomla 1.5.17 to 1.5.18 stable patch......zip og lastet ned på computeren
Går så inn på cpanel-filmanager-web Root.....deretter kommer flere mapper opp og jeg krysser av ved siden av mappen joomla....trykker så upload og laster opp filen.......til det står 100% complete

deretter går jeg til oppgraderingspakken i webrot og trykker ekstrakther....under stod det public_html...prøvde både dette og ved andre gangs forsøk la jeg til WWW

MEN når jeg kommer inn på nettsiden min ( som ikke er online) Så står det fortsatt versjon 1.5.17. Altså har jeg ikke klart å oppdatere dette. Kan noen si meg hva jeg har gjort feil her

Med vennlig hilsen
Per Bjune

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: oppgradering via c-panel

Post by zenior » Fri Jun 25, 2010 7:01 pm

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Fri Jun 25, 2010 9:05 pm

Har enda ikke fått det til, men takk for linken ;)
En ting jeg var usikker på var i hvilken directory jeg skulle gå for å laste opp oppgraderingspakken, dvs home directory-web root ( public_html/www ) eller public ftp root. joomla ligger jo under alle disse directorys så ettersom jeg har forstått det nå så er det det samme hvilken av disse man bruker for å laste opp pakken ??

Filrettighetene står til 0755 i mappene og 0644 så det er vel riktig, og configuration.php sto det 0444

Har nå deletet oppgraderingene, og får prøve igjen. Er [red d] det går galt da jeg føler meg på litt utrygg grunn her, men får prøve som foreslått i den andre linken å laste opp hele pakken 1.5.18

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Fri Jun 25, 2010 9:16 pm

Dersom du har Joomla installasjonen på roten av domenet, dvs www,dittdomene,no og ikke en undermappe skal oppdateringspakken først zippes ut på din lokale maskin, og deretter lastes opp til, og dermed overskrive filene under public_html (eller ev. www) IKKE til public_ftp

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Fri Jun 25, 2010 9:29 pm

Oi tror jeg har dummet meg ut her :-[ . jeg trodde ikke man skulle zippe oppgraderingspakken på lokal pc først. Men da regner jeg med at det er det som var problemet i mitt tilfelle. Forøvrig er jeg litt usikker på denne zippingen på lokal pc. Er det slik at når man har ekstrahert/zippet mappen så må man lage en ny mappe/navn på dette før man laster opp ?

Per Bjune

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Fri Jun 25, 2010 10:22 pm

Når du unzipper oppgraderingspakken så får du en mappe som inneholder en rekke filer og mapper som har identiske navn med de som ligger på serveren... det er disse du så skal laste opp til serveren og overskrive de som er der..

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Sat Jun 26, 2010 2:09 am

okey...da nærmer det seg vel mål på dette
Men for å være på den helt sikre siden så spør jeg litt til ( Noen må ha det inn med teskje her :-[ ) Jeg får da opp 4 mapper med tilsammen over 40 filer. Hver enkelt fil kan jeg laste opp, men jeg får ikke lastet opp hele mapper ( ingen av de 4 ) Så da blir det mange opplastninger. Er dette riktig ?

Og når jeg går inn på webroot så går jeg direkte til upload, deretter huka av for overskride filer før jeg begynner å laste opp. Og når den siste fila da er lastet opp så skal oppgraderingen til 1-5.18 være i boks ??

Takker for hjelpen jeg har fått til nå :)

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Sat Jun 26, 2010 6:31 am

Da leste du ikke gjennom linken i første post: Last ned et FTP program for å laste opp filer til webserveren, ikke bruk filbehandleren i cPanel...

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Mon Jun 28, 2010 2:57 am

Trodde filbehandleren i cpanel hadde ftp som fungerte til dette formål jeg. Men nå har jeg hørt på Zenior og andre her inne som har litt greie på det og lastet ned et ftp program. Det ble WinSCP

Satte igang med å overføre filer,og hadde virkelig trua på at dette skulle funke men den gang ei. I venstre vindu på WinSCP hadde jeg da lokal pc filer. Her fant jeg da oppgraderingspakken hvor jeg hadde unzippa filene.i høyre vindu satte jeg på www Trykket på oppgraderingspakken, markerte filene så send....hvorpå det ble spurt om jeg ville overskride de enkelte filer og jeg sa ja. Når den siste filen var ferdig overført så trodde jeg jobben var gjort, men i backend står det fortsatt 1.5.17. Prøvde også som Rued foreslo i den andre tråden å bruke en hel pakke 1.5.18 og overskride filene. Dette tok lang tid, men hjalp heller ikke no. Jeg ser også i WinSCP at de fleste filene i www ble registrert oppdatert

For meg ser det ut som om jeg har gått etter boka, men tydelligvis ikke. Hva kan være feil ? Når den siste fila var ferdiglasta på ftp programmet skulle det der komme noen bekreftelse på oppdateringen til 1.5.18 eller var det no mer som skulle bli gjort her ?

Per Bjune

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Mon Jun 28, 2010 6:06 am

Her ser du hvordan vinduet ditt skal se ut ved overføringen...
De markerte filene dras over til webserveren og slippes der...
Image

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Mon Jun 28, 2010 9:53 am

Gjorde det akkurat som du beskrev her nå...markerte alle og flyttet over til www, samt overskred filene. Men samme sak. Når jeg gikk inn på cpanel og inn på filen changelog så jeg at 1.5.18 var den sist beskrevne versjon. Sier det deg noe mer om hva som er feil her Zenior ? tenkte å ringe proisp for å høre om de vet hva som er problemet

Takk for hjelpen og tålmodigheten forresten....jammen godt man har dette forumet til hjelp :)

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Mon Jun 28, 2010 6:36 pm

Fikk forresten svar fra proisp at jeg hadde gjort alt riktig angående opplasting fra cpanel, men de også foreslo at jeg heller brukte en ftp klient når det var snakk om store filer. Nå har jeg jo gjort det med WinSCP da, og ser nå ut som fremgangsmåten her å nå er riktig uten at det hjelper, så har sendt dem nytt brev med ny info. Uff liker ikke å mase sånn, men hva skal en gjøre

Så nå at de hadde et par forslag til ftp klient inne på cpanel, Filezilla og en til. Men regner med at WinSCP skal fungere bra ? Forøvrig har jeg akkurat fått skiftet til et annet hoveddomene til webhotellet hvor jeg har joomla. Fikk beskjed fra proisp nå at det var byttet. Kan dette ha noe å si...jeg må vel da forandre på noe under konfigurasjoner eller no ?

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Mon Jun 28, 2010 7:13 pm

perbjune wrote:...jeg må vel da forandre på noe under konfigurasjoner eller no ?
Du er nok nå på adrssen cpanel20,proisp,no eller noe slikt, du trenger ikke endre dette, men du kan gjøre det etter at dns er oppdatert... altså når sidene er synlige under det nye domenet. Tolker jeg deg rett så flyttes ikke sidene fysisk...
Jeg ville ventet til dette var i orden før jeg stresset mer med problemet ditt...

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Tue Jun 29, 2010 11:17 am

brukte mitt gamle domenenavn for innlogging på WinSCP, før jeg plutselig ikke fikk logget inn. Brukte da det nye domenenavn for å logge inn, kom da inn og prøvde en gang til å overføre filer. Istedetfor trykk å dra over tok jeg nå å markerte så kopiere pluss overskride alle

Testet det nye domenenavnet på webleseren, og plutselig stod det INNSTALLASJON og joomla 1.5.18 i høyre hjørne. MEN nå må jeg fylle ut masse info akkurat som ved førstegangsinnstallering. Ved oppgradering så skulle vel ikke dette kommet opp her ? Jeg testet riktignok tidligere med en full pakke å overskrev filer, men dette funket ikke å har i ettertid prøvd kun med oppgraderingspakker

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Tue Jun 29, 2010 12:34 pm

Da må du slette mappen som heter installation, samt eventuelt finne frem din orginale config.php og legge inn dersom denne mangler...

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Tue Jun 29, 2010 4:02 pm

da slettet jeg innstallasjonsmappen

Men det at jeg kunne se 1.5.18 som sist beskrevet når jeg gikk inn på changelog...betyr ikke det at Ftpklienten WinSCP har gjort jobben..og at det er noe annet enn at man har gjort no gæli enn dette som står bak problemet

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by perbjune » Tue Jun 29, 2010 6:50 pm

DA ER DET IORDEN..siste versjon vises nå i backend

Og vet ikke om jeg tør si det, men forrige gang jeg misslyktes så hadde jeg i WinSCP latt mappen stå til www når jeg begynte å laste opp filer. Denne gang gikk jeg videre til joomla mappen før jeg oppgraderte, og nå funker det. Merkelig for jeg mente for sikkert at de første gangene gikk jeg videre til joomlamappen, (og ihvertfall gjorde jeg det når jeg forsøkte å laste opp til cpanel )

MEN uansett nå funker det...og jeg har lært litt mer

Tusen takk for all hjelp :)

zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zenior » Tue Jun 29, 2010 8:46 pm

Bra det ordnet seg..

Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”