[Løst] Installasjon

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

[Løst] Installasjon

Post by tinngutt » Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Hei,

jeg har jobbet en god stund med min side og har opplevd både glede og frustrasjon. Men nå ser det ut at jeg har rotet det til. Grunnlaget for problemene var at Joomla! versjonene fra Norge, Tyskland og den Engelske ikke er 100% identiske. Derfor var det en god del prøving og feiling. Men i de siste 2 uker har jeg brukt den Norske og det gikk rimelig greit.
Etter å jeg ha laget strukturen ferdig på PCen min skulle det overføres i går. Med FileZilla overførte jeg alt jeg hadde bygdog det gikk greit. Men da var det med databasen. Ved en prøvekjøring
hadde jeg opprettet en MySQL databasa fra før. Etter noe fram og tilbake klarte jeg å endre filen configuratio.php slik at jeg kunne begynne å overføre dataene til database med phpMyAdmin.
Men da fikk jeg en stor rød feilmelding, som sluttet med #1062 _ Duplicate entry '1' for key1. :'(

Hva har jeg gjort feil? :-[

Med vennlig hilsen

Ron

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1321
Joined: Fri Sep 14, 2007 8:11 pm

Re: Installasjon

Post by Roar » Wed Feb 23, 2011 7:08 am

Databasen du importerte til inneholde kanskje data fra før

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Installasjon

Post by tinngutt » Wed Feb 23, 2011 9:23 am

Hei Roar,

takk for svaret. Jo det stemmer og jeg skjønnte såvidt at problemet ligger der. Men jeg trodde det var meningen. Jeg bruker en tysk bok, hvor jeg famler meg fram mer eller mindre fra side til side. Med vekslende hell. Jeg installerte da en ny databank, men jeg skjønnte ikke hva som skulle ligge der og hvordan jeg skulle få det til. I dialogene i phpMyAdmin, kom jeg ikke lengre før noe lå i databanken. Siden den første databanken også bare ble brukt ifm. Joomla! håpet jeg at ting skulle overskrives eller hva vet jeg.

Problemet mitt er i grunn, at jeg ikke har en god forståelse, hvordan de forskjellige elementene fungerer sammen. Det er å famle meg fram i mørket i håpet å finne en dør. Og når jeg kommer meg ut da er det pga. at jeg klarer å bevege meg og ikke fordi jeg visste veien, hvis du skjønner metaforen.

Hilsen av en litt fortvilte

Ron

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1321
Joined: Fri Sep 14, 2007 8:11 pm

Re: Installasjon

Post by Roar » Wed Feb 23, 2011 1:35 pm

Det enkleste er å bruke Akeeba Backup, den gjør alt for deg.
http://www.akeebabackup.com/

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Installasjon

Post by tinngutt » Wed Feb 23, 2011 1:48 pm

Hei Roar,

det høres fristende ut, særlig ordet "alt". :) Men for meg er det nok viktig å vite hva den gjør i så fall.
For å strekke metaforen min litt lengre: hvis jeg står i det mørket og ikke komme meg ut av labyrintet hjelper det ikke med kart, hvor veien er tegnet inn: det er mørkt. ;)

Ikke forstår meg feil. Jeg er veldig takknemlig for hjelp, men kanskje du kan si noe i første omgang hva den MySQL databanken egentlig gjør og hva den burde inneholde. Hvis det er mulig å forklare enkelt. ;)

Takk på forhånd

Ron

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1321
Joined: Fri Sep 14, 2007 8:11 pm

Re: Installasjon

Post by Roar » Wed Feb 23, 2011 1:56 pm

Akeeba Backup har en glimrende brukerveiledning.
MySQL er databasen som lagrer alt innhold på siden. Artikler, kategorier, brukere, innstillinger osv. Hva den burde innholde ser du på i phpMyAdmin på pc din!

Akeeba Backup tar en sikkerhetskopi av både filer og database på din PC og lager en fil av denne. Denne filen laster du opp på nettområdet sammen med Kickstart som du også finner på http://www.akeebabackup.com/. Den pakker ut alle filer og installerer inn i databasen du har fra før.

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Installasjon

Post by tinngutt » Wed Feb 23, 2011 2:16 pm

Roar wrote: Hva den burde innholde ser du på i phpMyAdmin på pc din!
Problemet er at jeg når jeg har phpMyAdmin (localhost/myadmin) at jeg ikke ser hva den burde inneholde. Jeg tror at jeg trenger "Joomla! for extra dummies" :-[

Når jeg laster opp alle mine filer med FileZilla har jeg ve. min PC og til hø. serveren. Med drag and drop har jeg flyttet tingene over. Men da havner de ikke direkte i database eller?

ron

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1321
Joined: Fri Sep 14, 2007 8:11 pm

Re: Installasjon

Post by Roar » Wed Feb 23, 2011 2:25 pm

Så lenge du ikke får feil i Joomla på din PC er nok databasen i orden, og da kan du se hva den skal inneholde i phpMyAdmin.

Når du kopierer filer fra PC til server, er det kun filer du flytter, og det har ingen ting med databasen og gjøre.
Da må du bruke phpMyAdmin både på pc og på server, (Eksport/Import)
Men som sagt Akeeba Backup er tingen for deg?

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Installasjon

Post by tinngutt » Wed Feb 23, 2011 2:41 pm

Hei Roar,

kanskje jeg kommer på sporet hvor du skriver at jeg må bruke på phpadmin på både pc og serveren.

Når jeg åpner den på pcen og trykker på pilen ved feltet database får jeg en liste med forskjellige navn med tall bak. Joomla_norsk som har det samme navn som mappe c:/apachefriends osv. har 0 ståendes bak.

Må jeg først importere noe inn hit, for deretter å kunne eksportere til serveren?

(Akeeba Backup er skrevet på engelsk + stammespråk. Så på videoen men ble enda mer forvirret)

ron

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Installasjon

Post by tinngutt » Wed Feb 23, 2011 5:31 pm

Hurra,

nå har jeg fått det til. Så saken er løst.

Takk for hjelpen.

Ron

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Installasjon

Post by tinngutt » Wed Feb 23, 2011 5:32 pm

Det glemte jeg.


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”